Citat:
Ursprungligen postat av
Anonym209
På vilket sätt blir man av med ADHD-symtomen när man tar medicin? Jag har inte börjat med medicin än så jag är mycket nyfiken.
Blir man lugnare? Jag är extremt verbalt hyperaktiv, grava koncentrationssvårigheter, impulsiv osv. Detta är bara några exempel. Orkar inte skriva ner allt.
För egen del kan jag säga att just det där med verbalt hyperaktiv har inte blivit bättre. Tyvärr.
När jag har tagit medicinen tar jag till exempel med mig min tomma kaffekopp ut i köket fast jag egentligen bara skall hämta något annat. Automatstädning liksom. Jag har fått bollsinne. Jag avskyr egentligen bollspel men har som vuxen tvingats med på diverse teambuildingaktiviteter. Från att ha varit sämst spöar jag plötsligt skiten ur de andra. När jag spelar pingis så ser jag hur motspelaren rör sig och kan beräkna var bollen kommer att komma. Förut var varje boll en överraskning. Likaså bowling har blivit enkelt, förr rullade den mest ner i diket.
Jag är bättre på att prata främmande språk. Förr fattade jag vad farmor sade, men pratade rätt yxigt. Idag pratar jag som en inföding.
Om jag inte tar medicinen kör jag bil ryckigare och gör mer misstag. Tittar jag åt höger tenderar jag att glida åt samma håll.
Allt detta har nog att göra med arbetsminnet. Det där som gör att man kan göra en sak samtidigt som man tänker på något annat.