2018-01-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Är man en samhällsdebattör, dvs har ett budskap man vill ska nå ut till samhället, såsom ex. feminism eller denne Petersen så bör man ju intressera sig för att åtminstne bli lyssnad på eller hur?

Det är emellanåt svårt att tolka dina meningsuppbyggnader så jag vill kolla om det egentligen inte är ytterligare ett stavfel från din sida.

Du vill alltså att Peterson eller TS bör intressera sig för att bli lyssnad på?

Har du kollat på klippet än, btw?
Citera
2018-01-28, 10:50
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Bla bla...herr isbjörn

Fakta i saken är att nej....när neurovetenskap ex. (vilket vi kan förenkla till studier av hjärnan här)
fick möjligheter att börja studera hjärnan mer vetenskapligt så vad fann man?
Alla dessa enorma skillnader som man trott på innan gällande kvinnors oförmågor "tänka" och mäns överförmågor som per definition skulle försvara kvinnans låsning vid kök och skurhink och samhället satsningar på enbart män vid makt och pengar? svar nej....man fann att de var förvånansvärt lika, tom rätt mycket där kvinnor slår män som borde generera kvinnor fördelar i samhället på motsvarande sätt du nu ex. påstår att män ska ha fördelar.
1-0 till likhetsfeminism således. För det är vad dessa hävdat hela tiden. Likheten.
och 1-0 till feminism generellt...för just diskriminering/ sexism är vad den hävdat hela tiden.

Sen är inte "personlighet" eller "intressen" direkt några vetenskapliga dicipliner...men låt gå för psykologi. Samma sak här...nej man fann inte att kvinnor inte ägde en sexualitet ex.
Man fann heller inte någon "vandrande livmoder" som kunde förklara hysteri...man fann deprimerade kvinnor pga livslång leda, inlåsning, ofrihet, påtvingad oskuld etc etc.
Dvs kvinnors personligheter och intressen är klart mer än skurhinkar, blöjor och tvättbräden.
Du har kreativa, konstnärliga, teoretiskt lagda, händiga, logiska, tekniskt intresserade, och fan och hans moster även bland kvinnor.

1-0 till feminism alltså.
???

Vi går tillbaks till intervjun som är länkad i TS och kan härmed konstatera att du gör exakt samma sak som den kritiserade journalisten som intervjuar Peterson. Du rycker saker helt ur luften. Jag har aldrig påstått att kvinnor bara kan intressera sig för matlagning och skurhinkar. Var får du det ifrån?

Jag påstår att det finns skillnader mellan mäns och kvinnors kroppar såväl som på deras hjärnor. Det är inget att ens diskutera, det är verkligheten vilket såväl hjärnscanningar och skärande i döda hjärnor visat.
Skillnaderna är naturligtvis inte gigantiska, vi tillhör trots allt samma art, och de överlappar varandra men skillnaderna finns där oavsett dina ideologiska skygglappar. Och att så är fallet kan vilken idiot som helst se med egna ögon.

Och måltavlan visar på ett ganska stort underläge för feminismen. Era motståndare behöver inte ens anstränga sig med tanke på hur frenetiskt ni sparkar bollen in i eget mål.

Hjernevask, kolla på den.
Citera
2018-01-28, 10:56
Medlem
Citat:
well inte på min padda. hos mig startar den på 23....dvs knappt 7 minuter lång snutt.

men don't worry jag ska lyssna på hela och möjligen ha något att säga om just Petersen.

Nu har jag bara kommenterat TS missförstånd över vad en journalist gör.
Aha, så du trodde att intervjun började där.
Ok då förstår jag.
Citera
2018-01-28, 10:57
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
well inte på min padda. hos mig startar den på 23....dvs knappt 7 minuter lång snutt.

men don't worry jag ska lyssna på hela och möjligen ha något att säga om just Petersen.

Nu har jag bara kommenterat TS missförstånd över vad en journalist gör.
Jävlar vad du är korkad.

Du är som dom flesta andra feminister och bryr dig inte ens om vad som sägs eftersom du "vet" att vi har fel och du har rätt. Precis som för andra religiösa dårar så spelar argument ingen roll.

Fundera över vad herr Paterson säger och fundera sen över om det är rättvist att skrika att kvinnor är lönediskriminerade. Fast det kommer du ju inte göra.
Citera
2018-01-28, 11:26
Medlem
Citat:
Är detta "videoklipp" hela intervjun? eller är det ett utdrag som personen som la upp den valde att ta för att hen tyckte att detta skulle vara en bra vinkling för sina ståndpunkter?

Med andra ord, går det göra en bedömning av hennes journalistik/ just denna intervju efter just detta youtubeklipp?

Enligt mig, nej, det går heller på motsvarande sätt inte att bedöma honom/ hans åsikter för övrigt.

Min "protest" i denna tråd är bara rent sakligt för hur rubriken satts och TS och alla som "håller med" i tråden.

1. Kvinnan är en journalist....inte en "rabiat feminist".
2. Hon är där i egenskap av sin yrkesroll, inte att försvara några egna ståndpunkter.
3. Ingen av dessa blir överhuvudtaget "avklädda", de argumenterar eller snarare han "argumenterar" mot frågor hon formulerat utefter sin yrkesroll. Och båda gör ett helt ok jobb efter det lilla man nu kan se.
4. Dagens mediala tekniker...dvs hur journalister jobbar i denna typ av , vad jag nu misstänker detta vara, ett kortare TV inslag, ser ut så här. det kan man ju vara kritisk mot, visst..men inte helt journalistens fel (eller feminismens fel!) eller hur?
Vill man ha andra journalistiska tekniker, får man uppsöka andra typer av kanaler...som mer grundläggande ex. utforskar någon intressant/ viktig människas åsikter.
5. Och OM man nu anser att hon gör ett dåligt jobb, så? vad fan har det med feminism att göra?

Jag är bara genuint trött på alla dessa tramsiga trådstarter, med tolkningar som fan alla borde direkt inse är helt "uppåt väggarna".

Jag har svårt att tänka mig att det här är bra journalism, du anser att det här bra saklig journalism? Hon är så emotionellt investerad i ämnet att hon inte ens kan skilja mellan hennes egna känslor och ämnet hon behandlar, totalt kaos i pallet är vad jag ser.

Rubriken är satt av ngn som fallit offer för sina egna känslor. Lägger inte alltför stor vikt i detta, men om du anser att detta är oroande borde du slänga en blick på media, det är ett konstant vridande av fakta för att få det att passa in i en större agenda av idealism och politik. Så en gnutta distans är nog hälsosamt. Du är fortfarande en fri och tänkande individ iaf en stund till förhoppningsvis.

1. Ja det är ju helt klart mer en "fri tolkning" av trådstartaren. Inte det mest sakliga kanske?

2. Med en yrkesroll ställs även ett visst krav på omdöme och ansvar i rollen. Det är inte direkt sakligt att slänga alla fördömande idéer man kan komma på "out of the blue" och trycka på sänd knappen det kan ju vilken apa som helst göra. Den enda person som försöker hålla ihop intervjun är ju JBP, och det borde inte vara hans jobb. Eller var det han som var journalisten och hon Professor i Psykologi?

3. Hela intervjun leder till ett antklimax/klimax (beroende på var man nu står i frågan) var JBP fullständigt demonterar hennes bild av intervjun, var hon måste samla sig och tänka om vart hon egentligen själv är påväg med allt, därav uttrycket "Gotcha!" av JBP. Har ju en risk att gå ner i historien som ett ganska tydligt exempel på att man som journalist iaf. måste försöka föra en öppen dialog utan att total fördöma/demonisera vem man intervjuar.

4. Ämnet bestämmer väl detta eller? För mig är det ganska tydligt vad hon försöker indikera och vart hon vill styra det hela. Du menar att du inte förstår att detta gäller ämnet patriarkala strukturer och feminism? Eller missförstår jag dig?

Dessa trådstarter beror troligtvis på upprörda människor mycket friktion för tillfälligt pga. av att normen har förflyttats. Sen om du är trött på detta är det ju egentligen inget du kan göra åt den biten annat än uttrycka ett missnöje.
Senast redigerad av Acekorv 2018-01-28 kl. 11:28.
Citera
2018-01-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jävlar vad du är korkad.

Du är som dom flesta andra feminister och bryr dig inte ens om vad som sägs eftersom du "vet" att vi har fel och du har rätt. Precis som för andra religiösa dårar så spelar argument ingen roll.

Fundera över vad herr Paterson säger och fundera sen över om det är rättvist att skrika att kvinnor är lönediskriminerade. Fast det kommer du ju inte göra.

Humor..

de som "vet att feminister alltid har fel" och de själva, samt alla som de nu anser representerar dem själva alltid "har rätt" är ju snarare ett hel liten hop med antifeminister på detta forum, men den "lilla detaljen" ca 80% av alla som skriver här, glömde du väl?
din "korkade jävel" hmm?

Att där existerar lönediskriminering baserat på kön, på de olika sätt som där nu finns, "vet" jag ja, för det finns det statistisk och forskning kring. Men visst, jag lär ju få höra vad Paterson nu har att komma i saken.
Citera
2018-01-28, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
???

Vi går tillbaks till intervjun som är länkad i TS och kan härmed konstatera att du gör exakt samma sak som den kritiserade journalisten som intervjuar Peterson. Du rycker saker helt ur luften. Jag har aldrig påstått att kvinnor bara kan intressera sig för matlagning och skurhinkar. Var får du det ifrån?

Jag påstår att det finns skillnader mellan mäns och kvinnors kroppar såväl som på deras hjärnor. Det är inget att ens diskutera, det är verkligheten vilket såväl hjärnscanningar och skärande i döda hjärnor visat.
Skillnaderna är naturligtvis inte gigantiska, vi tillhör trots allt samma art, och de överlappar varandra men skillnaderna finns där oavsett dina ideologiska skygglappar. Och att så är fallet kan vilken idiot som helst se med egna ögon.

Och måltavlan visar på ett ganska stort underläge för feminismen. Era motståndare behöver inte ens anstränga sig med tanke på hur frenetiskt ni sparkar bollen in i eget mål.

Hjernevask, kolla på den.

Skärp dig nu....
du skrev:

"Det finns väldigt lite stöd för likhetsfeminsm i de vetenskapliga discipliner du räknat upp".

jag motbevisade detta...resten av vad du skrev sket jag blankt i.

Likhetsfeminism står för att könen inte är varandras motsatser/ inte "särarter"/ inte från mars eller venus/ inte "kompletterande" som det så fint heter etc etc...utan avsevärt mer lika än olika.

OCH! jo, detta synsätt bevisas verkligen av nutida modern vetenskap som ex. hjärnforskning och psykologi. För att inte tala om helt sonika vanligt förnuft via att bara titta sig omkring.
När kvinnor får samma möjligheter, stannar de då snällt hemma som "oskuldsfulla" hemmafruar? eller vill de jobba, rösta, utbilda sig, träna, tjäna pengar, ha något att säga i samhällsdebatter, forska, skriva, vara aktiva, köra bil, ha sex, bli kåta och glada, bli sportfånar, resa, festa, supa etc etc? ja eller nej?
Senast redigerad av Merapi 2018-01-28 kl. 11:56.
Citera
2018-01-28, 12:50
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Men visst, jag lär ju få höra vad Paterson nu har att komma i saken.

Hög tid att se videon som TS länkade nu då?
Citera
2018-01-28, 13:43
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det här är ironi i sin skönaste och mest rena form.

Idioten Merapi förstår inte att det är "tolkningar som är helt uppåt väggarna", som Cathy Newman ägnar sig åt och att det är just för att hennes tolkningar av vad Jordan Peterson sagt är helt uppåt väggarna som den här tråden startats och som intervjun fått så stor uppmärksamhet som ett monumentalt haveri från Cathy Newman och Channel 4.

Det Cathy, merapi och jag vågar påstå de flesta om inte alla på det här forumet ägnar sig åt att är testa den andres ståndpunkt, hur långt gäller den, innebär den det här och här eller inte?
Ibland är det att argumentera mot halmdockor men bara ibland, att fråga om någon påstår en viss sak är en fråga, inte ett påstående. Och frågor behöver inte ha ett frågetecken i slutet av meningen, att säga "så det du säger är" eller "du menar att" är fullt jämförbart med "säger du att...? " eller "menar du att...?"
Citera
2018-01-28, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Så du menar att du tycker det är rätt att kvinnor våldtas?
Citera
2018-01-28, 14:01
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Skärp dig nu....
du skrev:

"Det finns väldigt lite stöd för likhetsfeminsm i de vetenskapliga discipliner du räknat upp".

jag motbevisade detta...resten av vad du skrev sket jag blankt i.

Likhetsfeminism står för att könen inte är varandras motsatser/ inte "särarter"/ inte från mars eller venus/ inte "kompletterande" som det så fint heter etc etc...utan avsevärt mer lika än olika.

OCH! jo, detta synsätt bevisas verkligen av nutida modern vetenskap som ex. hjärnforskning och psykologi. För att inte tala om helt sonika vanligt förnuft via att bara titta sig omkring.
När kvinnor får samma möjligheter, stannar de då snällt hemma som "oskuldsfulla" hemmafruar? eller vill de jobba, rösta, utbilda sig, träna, tjäna pengar, ha något att säga i samhällsdebatter, forska, skriva, vara aktiva, köra bil, ha sex, bli kåta och glada, bli sportfånar, resa, festa, supa etc etc? ja eller nej?
Du har inte motbevisat ett skit, du ägnar dig åt åsiktskletande. Att du skiter blankt i vad andra människor skriver eller säger är ju helt uppenbart liksom du blankt skiter i att ta del av underlaget till trådstarten.
Börja med att kolla länken, det är möjligt även ifrån en padda. Det finns en funktion som gör att du med fingret kan starta intervjun ifrån början. Mitt syskonbarn på 2 år kan lära dig annars.
Citera
2018-01-28, 14:04
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Det Cathy, merapi och jag vågar påstå de flesta om inte alla på det här forumet ägnar sig åt att är testa den andres ståndpunkt, hur långt gäller den, innebär den det här och här eller inte?
Ibland är det att argumentera mot halmdockor men bara ibland, att fråga om någon påstår en viss sak är en fråga, inte ett påstående. Och frågor behöver inte ha ett frågetecken i slutet av meningen, att säga "så det du säger är" eller "du menar att" är fullt jämförbart med "säger du att...? " eller "menar du att...?"
Så då menar du alltså att angripande av halmgubbar inte är något argumentationsfel, fastän alla utom du menar att det är så.
Där ser man.
https://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in