Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Är detta "videoklipp" hela intervjun? eller är det ett utdrag som personen som la upp den valde att ta för att hen tyckte att detta skulle vara en bra vinkling för sina ståndpunkter?
Med andra ord, går det göra en bedömning av hennes journalistik/ just denna intervju efter just detta youtubeklipp?
Enligt mig, nej, det går heller på motsvarande sätt inte att bedöma honom/ hans åsikter för övrigt.
Min "protest" i denna tråd är bara rent sakligt för hur rubriken satts och TS och alla som "håller med" i tråden.
1. Kvinnan är en journalist....inte en "rabiat feminist".
2. Hon är där i egenskap av sin yrkesroll, inte att försvara några egna ståndpunkter.
3. Ingen av dessa blir överhuvudtaget "avklädda", de argumenterar eller snarare han "argumenterar" mot frågor hon formulerat utefter sin yrkesroll. Och båda gör ett helt ok jobb efter det lilla man nu kan se.
4. Dagens mediala tekniker...dvs hur journalister jobbar i denna typ av , vad jag nu misstänker detta vara, ett kortare TV inslag, ser ut så här. det kan man ju vara kritisk mot, visst..men inte helt journalistens fel (eller feminismens fel!) eller hur?
Vill man ha andra journalistiska tekniker, får man uppsöka andra typer av kanaler...som mer grundläggande ex. utforskar någon intressant/ viktig människas åsikter.
5. Och OM man nu anser att hon gör ett dåligt jobb, så? vad fan har det med feminism att göra?
Jag är bara genuint trött på alla dessa tramsiga trådstarter, med tolkningar som fan alla borde direkt inse är helt "uppåt väggarna".
Jag har svårt att tänka mig att det här är bra journalism, du anser att det här bra saklig journalism? Hon är så emotionellt investerad i ämnet att hon inte ens kan skilja mellan hennes egna känslor och ämnet hon behandlar, totalt kaos i pallet är vad jag ser.
Rubriken är satt av ngn som fallit offer för sina egna känslor. Lägger inte alltför stor vikt i detta, men om du anser att detta är oroande borde du slänga en blick på media, det är ett konstant vridande av fakta för att få det att passa in i en större agenda av idealism och politik. Så en gnutta distans är nog hälsosamt. Du är fortfarande en fri och tänkande individ iaf en stund till förhoppningsvis.
1. Ja det är ju helt klart mer en "fri tolkning" av trådstartaren. Inte det mest sakliga kanske?
2. Med en yrkesroll ställs även ett visst krav på omdöme och ansvar i rollen. Det är inte direkt sakligt att slänga alla fördömande idéer man kan komma på "out of the blue" och trycka på sänd knappen det kan ju vilken apa som helst göra. Den enda person som försöker hålla ihop intervjun är ju JBP, och det borde inte vara hans jobb. Eller var det han som var journalisten och hon Professor i Psykologi?
3. Hela intervjun leder till ett antklimax/klimax (beroende på var man nu står i frågan) var JBP fullständigt demonterar hennes bild av intervjun, var hon måste samla sig och tänka om vart hon egentligen själv är påväg med allt, därav uttrycket "Gotcha!" av JBP. Har ju en risk att gå ner i historien som ett ganska tydligt exempel på att man som journalist iaf. måste försöka föra en öppen dialog utan att total fördöma/demonisera vem man intervjuar.
4. Ämnet bestämmer väl detta eller? För mig är det ganska tydligt vad hon försöker indikera och vart hon vill styra det hela. Du menar att du inte förstår att detta gäller ämnet patriarkala strukturer och feminism? Eller missförstår jag dig?
Dessa trådstarter beror troligtvis på upprörda människor mycket friktion för tillfälligt pga. av att normen har förflyttats. Sen om du är trött på detta är det ju egentligen inget du kan göra åt den biten annat än uttrycka ett missnöje.