2018-01-26, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billygibbons
Den enda anledningen till att MYH inte beviljar så många utbildningsstarter kan bara grunda sig i att det har skett en extrem missräkning i hur många lokförare som behövs de närmsta åren.

Det är oerhört respektlöst av tågoperatörerna att inte vara transparenta i sitt behov av lokförare och de som får lida är de nyexaminerade lokförarna som har blivit lovade jobb.

MYH har som enda uppdrag att täcka marknadens behov. I och med de ofantliga mängder lokförare som pumpas ut på marknaden just nu så har MYH beviljat för många utbildningar.

Nja, snarare att företagen inte levererar praktikplatser som de lovat. Flera handledare har avsagt sig uppdraget pga att de aldrig får köra själva, elever åker två med handledare pga detta nu.

Behovet av lokförare är fortsatt stort framöver, det kommer bli kris framöver om inte företagen kör igång egna utbildningar snart.
Citera
2018-01-26, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Jag tycker bara det är löjligt att ställa såna högra krav på en utbildning som lokförare. Går du pilotutbildning, absolut då ska förtest efter förtest efter förtest finnas. Lokförare, jag förstår inte riktigt grejen varför.

Är det lönen? Är det att du är garanterad arbete efter avslutad utbildning? Vad är det som egentligen motiverar dom att ha såna tester innan utbildningen?

När man framlägger såna test så vill man helt enkelt ha "the best of the best" till utbildningen. Sen är det väl som med allting annat också - klarar du testerna och kommer in så kanske du inte är bra på annat. En lokförare kanske inte kan montera en IKEA möbel hemma? Ni förstår mitt tänk. Jag tycker kraven för att komma in på utbildningen är vansinniga. Visst okej, gymnasiebetyg förstår jag men tester? Varför inte

1. Söka på gymnasiebetyg
2. Gymnasiebetyg komplettering
3. Högskoleprov

En sån antagning som våra högskolor har. Att du söker på betyg och högskoleprov. En sån antagning gör att man får många flera olika människor till utbildningen och inte bara personer som egentligen kunnat studera till läkare, kirurg eller kunna bli antagen till Astronaut Requirements vid NASA.

Nja, höga krav behövs, och en del sorteras bort även under utbildningen även fast man klarat urvalstesterna, så de testerna är ju inte absoluta.
Det är oerhört mycket som kan gå fel om du inte har koll på vad du gör där ute. Jag vill inte möta någon i spåret som inte klarar kraven på uppmärksamhet eller kompetens.

Handledare säger att de redan märker skillnad på elever sedan man sänkte urvalsprovskriterierna till en gemensam nivå för något år sedan.
Citera
2018-01-27, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Nja, höga krav behövs, och en del sorteras bort även under utbildningen även fast man klarat urvalstesterna, så de testerna är ju inte absoluta.
Det är oerhört mycket som kan gå fel om du inte har koll på vad du gör där ute. Jag vill inte möta någon i spåret som inte klarar kraven på uppmärksamhet eller kompetens.

Handledare säger att de redan märker skillnad på elever sedan man sänkte urvalsprovskriterierna till en gemensam nivå för något år sedan.

Med tanke på att man framför väldigt kraftiga/tunga fordon som under en hög hastighet ska framföras med X antal passagerare, flygbränsle etc är det nog bra att det är så höga krav vid urvalstesterna..

Menar du att man kan sorteras bort under utbildningens gång? Har jag inte hört talas om. Kan du utveckla? Om du syftar på att man kanske faller bort för att man av någon anledning inte klarar av tentorna eller LIA perioderna fattar jag.
Citera
2018-01-27, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vreeswijk
Med tanke på att man framför väldigt kraftiga/tunga fordon som under en hög hastighet ska framföras med X antal passagerare, flygbränsle etc är det nog bra att det är så höga krav vid urvalstesterna..

Menar du att man kan sorteras bort under utbildningens gång? Har jag inte hört talas om. Kan du utveckla? Om du syftar på att man kanske faller bort för att man av någon anledning inte klarar av tentorna eller LIA perioderna fattar jag.

Precis, du har helt rätt i första stycket, det är oerhörda krafter och tyngder som man ansvarar för. Som lokförare är du ytterst ansvarig för säkerheten och på resandetåg är du oftast ombordansvarig och ansvarar för säkerheten för alla ombord. Det är viktigt att förstå att man måste ha ett högt säkerhetstänk, att t.ex tycka att höga krav på urvalen är onödigt är för mig ett lågt säkerhetstänk.

Det händer att elever inte klarar utbildningen eller att de kanske anses olämpliga under LIA-perioderna. Det var så jag menade med att även om man klarar urvalstesterna är man inte garanterad att man klarar utbildningen. Annars är det inga fler urvalsprover som så under utbildningens gång.
Citera
2018-02-05, 21:36
Medlem
Hur ofta söker SJ folk till en viss stationeringsort? Är det flera gånger per år eller är det endast en gång?
Citera
2018-02-05, 21:52
Medlem
vid behov kommer det ut annonser om jobb, finns oftast att hitta på deras hemsida.

just nu söker dom i stort sett på alla orter, Gävle, Eskilstuna, Västerås, Falun, Borlänge, Östersund, Hallsberg, Malmö, Stockholm, Hagalund och Karlstad, Så ja jobb finns det.
Citera
2018-02-05, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexus
vid behov kommer det ut annonser om jobb, finns oftast att hitta på deras hemsida.

just nu söker dom i stort sett på alla orter, Gävle, Eskilstuna, Västerås, Falun, Borlänge, Östersund, Hallsberg, Malmö, Stockholm, Hagalund och Karlstad, Så ja jobb finns det.

Är själv intresserad av ett par av dom orterna men är fortfarande inne i ett tidigt skede i min utbildning så jag vet inte riktigt om det är någon idé att skicka in någon ansökan i dagsläget då jag inte riktigt är en "klar" förare än. Hur stor är chansen att det dyker upp nya annonser på dom nämnda orterna runt sommaren?
Citera
2018-02-05, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incel4Life
Är själv intresserad av ett par av dom orterna men är fortfarande inne i ett tidigt skede i min utbildning så jag vet inte riktigt om det är någon idé att skicka in någon ansökan i dagsläget då jag inte riktigt är en "klar" förare än. Hur stor är chansen att det dyker upp nya annonser på dom nämnda orterna runt sommaren?

Om jag vore du skulle jag försöka få kontakt med någon arbetsledare/gruppchef för lokförare på den orten du är intresserad av och visa ditt intresse, sedan skulle jag försöka få någon LIA-period där också för att visa upp mig och vem man är.
Citera
2018-02-06, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Om jag vore du skulle jag försöka få kontakt med någon arbetsledare/gruppchef för lokförare på den orten du är intresserad av och visa ditt intresse, sedan skulle jag försöka få någon LIA-period där också för att visa upp mig och vem man är.

Har försökt lite grann med det och har kanske möjlighet till att spendera en lia hos en av orterna jag är mest intresserad av men det blir på sista lian i såna fall och då är jag lite osäker över hur jag ska göra. (Om man nu får en liaplats där.) Jag vill ju gärna se till att ha ett jobb när utbildningen är avslutad och om man får jobberbjudande från andra orter som inte är lika intressanta som den jag gärna vill till så känns det ändå svårt att tacka nej till ett jobb när man inte har något annat på gång.
Citera
2018-02-18, 11:33
Medlem
Nån som vet hur lång tid det brukar ta att få besked om antagning osv? Har sökt till Protrain och var hos psykologen för en månad sen utan att höra något. När jag frågade Protrain så sa de lite luddigt att det kommer ta "flera veckor, eller ännu längre tid" innan besked kan lämnas.
Citera
2018-02-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pigallen
Nån som vet hur lång tid det brukar ta att få besked om antagning osv? Har sökt till Protrain och var hos psykologen för en månad sen utan att höra något. När jag frågade Protrain så sa de lite luddigt att det kommer ta "flera veckor, eller ännu längre tid" innan besked kan lämnas.

Osäker, men mitt besked trillade in efter 2 månader. Går på MTRs lokförarutbildning.
Citera
2018-02-19, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vreeswijk
mitt besked trillade in efter 2 månader.
Är lite orolig att det ska ta så lång tid för mig också. Skulle beskedet dröja 2 månader, och jag blir antagen, så blir det <1 månad kvar till kursstart. Alltså inte tillräckligt lång tid för uppsägningstiden för mitt nuvarande jobb att löpa ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in