Citat:
Ursprungligen postat av
JoyyeBoy
Nej varför skulle kraven minska? Det blir snarare högre konkurrens att få en plats nu, fler sökande till färre platser. Nu är det dags att företagen börjar bjuda över varandra för att locka färdiga lokförare till just sitt företag.
Jag tycker bara det är löjligt att ställa såna högra krav på en utbildning som lokförare. Går du pilotutbildning, absolut då ska förtest efter förtest efter förtest finnas. Lokförare, jag förstår inte riktigt grejen varför.
Är det lönen? Är det att du är garanterad arbete efter avslutad utbildning? Vad är det som egentligen motiverar dom att ha såna tester innan utbildningen?
När man framlägger såna test så vill man helt enkelt ha "the best of the best" till utbildningen. Sen är det väl som med allting annat också - klarar du testerna och kommer in så kanske du inte är bra på annat. En lokförare kanske inte kan montera en IKEA möbel hemma? Ni förstår mitt tänk. Jag tycker kraven för att komma in på utbildningen är vansinniga. Visst okej, gymnasiebetyg förstår jag men tester? Varför inte
1. Söka på gymnasiebetyg
2. Gymnasiebetyg komplettering
3. Högskoleprov
En sån antagning som våra högskolor har. Att du söker på betyg och högskoleprov. En sån antagning gör att man får många flera olika människor till utbildningen och inte bara personer som egentligen kunnat studera till läkare, kirurg eller kunna bli antagen till Astronaut Requirements vid NASA.