Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-19, 19:06
  #2605
Medlem
Jag har läst lite på ämnet och sett att det finns olika organisationer som erbjuder utbildning. Är det någon utbildning som är bättre än den andra i avseendet att få jobb efter utbildningen?

Det verkar också vara brist på lokförare. Är det någon utbildad här som inte fått jobb efter examen? Isf varför?
Citera
2018-02-19, 23:08
  #2606
Medlem
Generellt är utbildningarna ganska lika, de måste innehålla samma delar för att det ska vara en YH-utbildning till lokförare. Dock begränsas antalet YH-utbildningar till lokförare i Sverige från 14 till 3 närmaste året/åren.

Klarar man examen brukar det gå att få jobb ganska snart eller direkt efter, men på vissa orter kanske man måste kunna tänka sig att flytta en bit för att få jobb.
Citera
2018-02-23, 14:37
  #2607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Generellt är utbildningarna ganska lika, de måste innehålla samma delar för att det ska vara en YH-utbildning till lokförare. Dock begränsas antalet YH-utbildningar till lokförare i Sverige från 14 till 3 närmaste året/åren.

Klarar man examen brukar det gå att få jobb ganska snart eller direkt efter, men på vissa orter kanske man måste kunna tänka sig att flytta en bit för att få jobb.

Jag hörde att alla de som läser på TTCs utbildning i Göteborg har fått jobb trots att de ha flera månader kvar till examen.
Citera
2018-02-23, 18:04
  #2608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlygandeJacob
Jag hörde att alla de som läser på TTCs utbildning i Göteborg har fått jobb trots att de ha flera månader kvar till examen.
Just Göteborg har störst brist just nu, verkar det som.
Citera
2018-02-23, 18:05
  #2609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pigallen
Är lite orolig att det ska ta så lång tid för mig också. Skulle beskedet dröja 2 månader, och jag blir antagen, så blir det <1 månad kvar till kursstart. Alltså inte tillräckligt lång tid för uppsägningstiden för mitt nuvarande jobb att löpa ut.
Jag går på Protrain, fick besked typ 2 månader innan kursstart.
Citera
2018-02-23, 20:42
  #2610
Medlem
Hur ser utbildningen ut ungefär? Har man mycket praktik? Självstudier? Långa dagar i skolan?
Citera
2018-02-23, 21:57
  #2611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zink5511
Hur ser utbildningen ut ungefär? Har man mycket praktik? Självstudier? Långa dagar i skolan?
20 av 44 veckor är praktik, 5 veckor i fyra omgångar.
12-16 måndagar, 8.30-16 (oftast slutar vi tidigare) tis-tors och självstudier fredagar.
Citera
2018-02-27, 19:44
  #2612
Medlem
Tack för svar joyyeboy!

Är väldigt sugen på att söka nu. Vill dock träna lite på tester innan jag söker. Tidigare menade många att det fanns liknande tester på officer.se, men sidan verkar inte finnas kvar längre... Vet att man inte kan öka sina kunskaper, men det är skönt att vara förberedd och låta hjärnan jobba lite innan den sätts på prov.

Har ni några tips? Själv leker jag lite med spel som kräver lite hjärngympa som sudoko.
Citera
2018-02-28, 07:48
  #2613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gen3ralwhite
Tack för svar joyyeboy!

Är väldigt sugen på att söka nu. Vill dock träna lite på tester innan jag söker. Tidigare menade många att det fanns liknande tester på officer.se, men sidan verkar inte finnas kvar längre... Vet att man inte kan öka sina kunskaper, men det är skönt att vara förberedd och låta hjärnan jobba lite innan den sätts på prov.

Har ni några tips? Själv leker jag lite med spel som kräver lite hjärngympa som sudoko.


Jag övade ingenting och visste ingenting om hur testerna skulle se ut, men har mönstrat och gjort värnplikten och testerna liknade mönstringstesterna lite grann. Som du skriver fanns det nog tester på nätet förut, men du kan söka på Matrigma-tester också. Dessa får man dessutom göra om man söker jobb hos t.ex MTR sedan, även fast man har tagit examen och har lokfbeviset.

TV-spel är något jag också spelat sedan 8-bits nes kom, så jag tror även att det övar upp koordinationen, simultankapaciteten, minnet mm mm. Så det är nog inte bara negativt att spela TV-spel :-)
Citera
2018-03-14, 17:04
  #2614
Medlem
Tjenare, jag har sökt till Protrains kurs i September men har några dilemman,

Det första är att jag inte har hunnit gått ut gymnasiet tills sista ansökningsdag (15 April) och hos Protrain kunde man inte komplettera efter studenten (15 Juni), så då valde jag att både söka på mina nuvarande betyg (Jag har slutbetygen i Svenska, matte och Engelska då jag gjorde dom kurserna i 1an och valde sedan bort dom i 2an och 3an) och friprövning.

Det andra är att man var tvungen att ha fyllt 19 innan kursstart (3 sep), jag fyller 3 dagar efter (6 sep), då är jag fundersam ifall man kanske får dispens på det ifall man nu skulle få komma att göra förtest och gå vidare osv...

Tredje är mer en fundering och man var tvungen att ha fyllt 20 vid examinering, Jag fyller 20 samma dag som kursen avslutas och jag antar då att det är samma dag som kursen avslutat man examineras?
__________________
Senast redigerad av Fipppe 2018-03-14 kl. 17:11.
Citera
2018-03-14, 20:06
  #2615
Medlem
VikingPoliss avatar
Tyvärr inget bra svar på alla dina funderingar. Skulle däremot vänta med att söka tills nästa kurs då det är så många frågetecken och uppenbara krav som du inte uppfyller till detta kurstillfälle.
Citera
2018-03-14, 23:10
  #2616
Medlem
hatuvaneffirehss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Jag övade ingenting och visste ingenting om hur testerna skulle se ut, men har mönstrat och gjort värnplikten och testerna liknade mönstringstesterna lite grann. Som du skriver fanns det nog tester på nätet förut, men du kan söka på Matrigma-tester också. Dessa får man dessutom göra om man söker jobb hos t.ex MTR sedan, även fast man har tagit examen och har lokfbeviset.

TV-spel är något jag också spelat sedan 8-bits nes kom, så jag tror även att det övar upp koordinationen, simultankapaciteten, minnet mm mm. Så det är nog inte bara negativt att spela TV-spel :-)

Kan ju inte vara speciellt svårt att bli lokförare då folk som misslyckats med polisutbildningen klarat av just lokförarutbildningen. Och då är ju inte polisutbildningen känd för att vara den svåraste att klara.

Eller som vår folkkäre Svullo brukade fråga folk på stan: "kan du säga ett tal mellan ett och tio?" - ja, fem. "Bra, då kan du bli polis!"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback