Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Absolut, hon försökte väl provocera fram lite reaktioner
Nja, jag tror ärligt talat att det handlar om att hon förväntar sig att Peterson ska nappa på någon av krokarna hon slänger ut. Jag tror jag var inne på det tidigare:
Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Av intervjun att döma så verkar det snarare som att C4 identifierat honom som en kontroversiell politisk figur som tilldrar sig intresse just nu (vi talar om en tv-kanal som intervjuade Milo Yiannopolous när han var aktuell).
Newman är som du själv säger inte påläst om Petersons idéer, men utöver det så verkar det som hon förväntar sig att han ska framträda som ännu en alt-right-provokatör som gärna tar upp kontroversiella ståndpunkter bara för att väcka reaktioner (vilket tyvärr är vad som skapar "bra journalistik" i dagens värld), och när Peterson inte vill nappa på dessa blir resultatet egentligen en rätt intetsägande intervju. Peterson sköter sig under omständigheterna okej, men får inte tillfälle att visa sin mer intressanta sida.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sensimilla1
“Jordan Peterson is the Stupid Man's Smart Person”
Vilka kompetenta övermänniskor bör vi lyssna på istället enligt de som myntade eller håller med om det påståendet?
Vem är så att säga, "The Smart Man's Smart Person?
Jag skulle gärna få veta vem / vilka jag ska fördjupa mig i lite mer.
Så otroligt narcissistiskt och nedlåtande att man får dålig smak i munnen.
Eftersom jag var först med att bruka frasen i den här tråden antar jag att jag förväntas svara. Jag antar att du redan läst den väldigt raljanta (men i min mening också extremt roliga)
tidningsartikel ur vilken frasen tydligen verkar härröra?
Peterson har alltså hittat sin nisch i att han är en akademiker som tar åsikter populära hos lågutbildade vita män i försvar, och till på köpet är väldigt vältalig. På så sätt har han hittat en stor publik då ett stort antal obildade älskar att se en akademiker formulera deras åsikter på ett fint sätt. Således har dessa män hittat någon att luta sig mot i argumentationer. I.e. "stupid man's smart person".
Någon "smart man's smart person" finns inte på samma sätt, eftersom "smarta personer" redan är vana vid att deras uppfattningar är vedertagna inom akademin. Idén bakom frasen är just att smarta personer inte behöver en egen
"smart person" att luta sig mot, eftersom de är fullt kapabla att tänka på egen hand och formulera sina egna argument (inb4 alla högerpopulister gråter "kulturmarxister tänker inte själva!").