Citat:
Ursprungligen postat av
Skeptoid
Ett bra och balanserat inlägg.
Hennes argumentation haltar en hel del också. Hon misstolkar ex. medvetet vad det är han påstod, något jag redan förklarat för henne. Ex. sa han 1/20 men la till något i stil med: or maybe not that extreme, something like that. Han poäng var också att Sverige, som gått längre än någon annan när det gäller jämställdhet mellan könen, uppvisar så här stora skillnader. Det indikerar att när kvinnor och män väljer fritt så tenderar de inte att fördela sig 50/50 så tog han ett exempel kvinnodominerat yrke (sjuksköterskor) och ett ett mansdominerat (ingenjörer).
Vad visar då siffrorna? Tittar vi på sjuksköterskor så det mycket riktigt 90% kvinnor. Tittar vi i stället på ingenjörer inom elektronik, teknisk fysik, och data, d.v.s. det vi vanligen avser med ingenjörer, så är 90% män. Man har dock ökat antalet kvinnliga ingenjörer genom ex. "
fler universitet satsat på miljö och design inriktningar på utbildningarna" och det satsas enorma resurser på att öka andelen kvinnor. Det är topprioriterat på alla ingenjörsutbildningar. Dessutom skriver Disciplina att det bara ökar fast i verkligheten sjunker antalet kvinnliga ingenjörer.
Länk.
Peterson påpekade just att det gick att påverka andelen med omfattande social ingenjörskonst d.v.s. det vi håller på med just nu. Frågan är hur det hade utvecklat sig om vi slutade med och lät människor bara välja efter vad de var intresserade av. Då vågar jag nog påstå att andelen börjat sjunka ganska kraftigt igen.
Problemet med Disciplina är ju att hon är oerhört falsk och ljuger som en häst travar (som du kan se i min byline)