2018-01-22, 22:42
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensimilla1
“Jordan Peterson is the Stupid Man's Smart Person”

Vilka kompetenta övermänniskor bör vi lyssna på istället enligt de som myntade eller håller med om det påståendet?
Vem är så att säga, "The Smart Man's Smart Person?
Jag skulle gärna få veta vem / vilka jag ska fördjupa mig i lite mer.

Så otroligt narcissistiskt och nedlåtande att man får dålig smak i munnen.

http://www.macleans.ca/opinion/is-jordan-peterson-the-stupid-mans-smart-person/

Artikeln är ren humor.
Citera
2018-01-22, 22:43
Medlem
Mortsbo Slims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Youtubekanalen Geenstijl har intervjuat JP angående Channel 4-intervjun och händelseutvecklingen som följt. Hela intervjun sänds ikväll kl. 20:00 (västeuropeisk tid?). Här är en 5-minuters teaser som man släppte för ett par timmar sedan:

https://www.youtube.com/watch?v=7LQTihHuLGY

Och nu har hela intervjun släppts, där han analyserar sin sammandrabbning med Cathy:

Full video: Jordan Peterson on Channel 4 controversy and philosophy of "How to be in the world"
https://www.youtube.com/watch?v=E6qBxn_hFDQ
Citera
2018-01-22, 22:43
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensimilla1
“Jordan Peterson is the Stupid Man's Smart Person”

Vilka kompetenta övermänniskor bör vi lyssna på istället enligt de som myntade eller håller med om det påståendet?
Vem är så att säga, "The Smart Man's Smart Person?
Jag är öppensinnad, let me have it!

Så otroligt narcissistiskt och nedlåtande att man får dålig smak i munnen.
Zara Larsson...
Både hon och hennes anhängare är liksom supersmarta... liksom.
Citera
2018-01-22, 22:44
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Absolut, hon försökte väl provocera fram lite reaktioner, men han var ju så samlad så hon verkade tappa fattningen redan av det..

Så kan det förstås vara, många skulle dock nog blivit arga. I de flesta tv-intervjuer man ser så går det ju till ungefär så, journalisten försöker vara lite provocerande eller rolig för att få igång intervjuoffret - men här dog hela intervjun (enligt mig) istället när Peterson svarade genom att bli akademiskt exakt istället för att reagera. Jag fick nästan intrycket av att han njöt av hennes feltolkningar så han kunde döda hennes frågor istället för att utveckla sina argument.

Jamen då verkar vi ju vara ganska överens trots allt..

Ilska ligger förmodligen närmare till hands för vanliga människor, för att inte tala om den målgrupp som Peterson oftast riktar sig mot. Provokation kan vara ett bra journalistiskt redskap men det var ganska pinsamt i det här sammanhanget, särskilt då det stundtals framstod som att hon själv hamnade i affekt. Jag tycker det är lite av ett missat tillfälle eftersom det finns riktiga saker att kritisera Peterson för, om man nu vill ha en mer utmanande intervju.
Citera
2018-01-22, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
Hennes svans verkar vad man kan se, enorm gentemot Petersons.

Finns det någon MSM artikel som problematiserar Cathys näthatarpöbel?

Det var direkt obehagligt att se hur trångsynt/lågintelligent/aggressiv hon var.
Om Peterson höll ett en-minuters logiskt resonemang kunde hon inte ta till sig mer än enstaka ord. Sedan upprepade hon denna som en kossa, med floskler, och hot.

Jag hoppas ingen ser henne som vettig människa.
Citera
2018-01-22, 22:45
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Som Jordan säger det är viktigt att vara noga med orden.

Orden är det redskap med vilket vi kommunicerar. Klart deras exakta innebörd är viktig.

Jag vet inte om du har svårt att koncentrera dig eller inte har så lätt att systematiseta ditt ordförråd, eller om du är känslomässigt distanserad men det är något som går dig förbi här.

So you are saying är ingen fråga utan ett påstående. Hon väntar inte på svar utan fortsätter direkt.
Kolla in videon som handlar om att lyssna.

Det är en halvtimmes attack med ett enda avbrott. Jordan får inte utveckla då hon avbryter. Hon vill inte veta vad han har att berätta.
Fast nu var det ju inte hennes formulering jag diskuterade.
Citera
2018-01-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdjooooglE
http://www.macleans.ca/opinion/is-jordan-peterson-the-stupid-mans-smart-person/

Artikeln är ren humor.

Tack för länken!

Så inleder den med att associera honom till "alternativa högern" i första stycket, rätt roligt
Jag orkade traggla mig igenom halva, det räcker.
Citera
2018-01-22, 22:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Beror ju på vad man är ute efter.
Gillar man att lyssna på intelligent briljans och finner ett nöje i att höra retorik på hög nivå som jag så finner man honom både rolig och underhållande att lyssna på.

Det är få personer som klarar av att föra en konversation på så hög nivå som han gör.
Mycket få skulle jag vilja hävda.

Du som känner mig som skeptiker borde lätt kunna förstå att jag inte fullt ut kan dela din åsikt om intelligent briljans rörande en man som inte ens verkar våga stå för att han är religiös. Inte nog med att jag har svårt för religion, men hycklare som på amerikanskt manér tror på Gud för att man ”ska” göra det, eller tror på Gud ”för säkerhets skull” ger jag inte mycket för.

Men i övrigt håller jag med honom i mycket..
Citera
2018-01-22, 22:52
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Fast nu var det ju inte hennes formulering jag diskuterade.
Du hävdade att det inte var en halmdocka. Du menade att en halmdocka är att tillskriva någon en åsikt.

Det är ju det hon gör.

Så du påstår alltså att...
Citera
2018-01-22, 22:53
Medlem
AdjooooglEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Det var direkt obehagligt att se hur trångsynt/lågintelligent/aggressiv hon var.
Om Peterson höll ett en-minuters logiskt resonemang kunde hon inte ta till sig mer än enstaka ord. Sedan upprepade hon denna som en kossa, med floskler, och hot.

Jag hoppas ingen ser henne som vettig människa.

Tragiska är i allt detta är att man kallar henne för "journalist". Cathy är på samma nivå som Sabrina Rubin Erdely som skrev om en gängvåldtäkt på ett Universitet. Som inte ens hade skett.

Dessa "journalister" är aktivister. Inget annat.

Man kan inte ta Cathy eller Sabrina seriöst. Som journalist är förtroendet allt. Vilket båda saknar.
Citera
2018-01-22, 22:53
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Du hävdade att det inte var en halmdocka. Du menade att en halmdocka är att tillskriva någon en åsikt.

Det är ju det hon gör.

Så du påstår alltså att...

Nej, jag hävdade att min fråga inte var en halmdocka. Men detta börjar bli både ointressant och off topic..
Citera
2018-01-22, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Ett bra och balanserat inlägg.
Hennes argumentation haltar en hel del också. Hon misstolkar ex. medvetet vad det är han påstod, något jag redan förklarat för henne. Ex. sa han 1/20 men la till något i stil med: or maybe not that extreme, something like that. Han poäng var också att Sverige, som gått längre än någon annan när det gäller jämställdhet mellan könen, uppvisar så här stora skillnader. Det indikerar att när kvinnor och män väljer fritt så tenderar de inte att fördela sig 50/50 så tog han ett exempel kvinnodominerat yrke (sjuksköterskor) och ett ett mansdominerat (ingenjörer).

Vad visar då siffrorna? Tittar vi på sjuksköterskor så det mycket riktigt 90% kvinnor. Tittar vi i stället på ingenjörer inom elektronik, teknisk fysik, och data, d.v.s. det vi vanligen avser med ingenjörer, så är 90% män. Man har dock ökat antalet kvinnliga ingenjörer genom ex. "fler universitet satsat på miljö och design inriktningar på utbildningarna" och det satsas enorma resurser på att öka andelen kvinnor. Det är topprioriterat på alla ingenjörsutbildningar. Dessutom skriver Disciplina att det bara ökar fast i verkligheten sjunker antalet kvinnliga ingenjörer. Länk.

Peterson påpekade just att det gick att påverka andelen med omfattande social ingenjörskonst d.v.s. det vi håller på med just nu. Frågan är hur det hade utvecklat sig om vi slutade med och lät människor bara välja efter vad de var intresserade av. Då vågar jag nog påstå att andelen börjat sjunka ganska kraftigt igen.

Problemet med Disciplina är ju att hon är oerhört falsk och ljuger som en häst travar (som du kan se i min byline)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in