2018-02-28, 19:11
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det är mer än hypoteser. Lägger man ihop samlad kunskap och pusslet håller så är det inte en gissning utan den mest troliga förklaringen vi har idag.

En hypotes blir inte mer sann än någon annan för att just du lagt ihop ett metapussel som stämmer överens med dina uppfattningar och antaganden.
Varken du eller jag sitter inne med den slutgiltiga sanningen, beklagar.

Citat:
Det är helt ovetenskapligt att haka fast vid kön, det finns så många olika sorters brott där incitamenten är helt skilda, seriös forskning ser till att mäta en variabel i taget och sedan lägga pusslet.
Du har bestämt vad pusslet föreställer och letar sedan bevis varför pusslet föreställer det som du redan har bestämt att det föreställer.

Jag har aldrig påstått att det inte skulle finnas många variabler, tvärtom har jag framhållit komplexiteten i de här frågorna.

Citat:
Du glider också oseriöst runt och pratar ena gången om brottslighet i allmän mening, och andra om våldsbrott, och andra om mord. Självklart är det inte samma anledning till att folk mördar varandra (att ingen backar och våldet eskalerar) till att folk skattefifflar. Eller snattar, eller begår mened, eller köper knark, osv.

Som alla andra i en diskussion svarar jag och kommenterar även vad andra skriver, och denna diskussion glider runt på alla möjliga sätt.
En del variabler är helt olika för olika brott, andra är lika.

Citat:
Vad det gäller våldsbrott så finns det en mängd variabler, som korrelerar med kvinnlighet.
Det kan finnas ett starkare samband mellan vikt och mord än mellan kön.

Har troligen också undersökts, finns säkert nån som kan tycka att det är relevant också. I så fall torde det också kunna beläggas att stora kvinnor är ungefär lika benägna som män att mörda småväxta personer.

Citat:
Du skrev också olagligt våld tidigare.
Vore man seriös så skulle man forska på våld, och inte låta sig inskränkas av vad lagar säger, det är som gjort för att rasera trovärdigheten i forskningen.
Bara en sådan sak som barnaga som var tillåtet förut. Det var våld i alla fall.

Finns gott om sån forskning också. Jag nämnde olagligt i anslutning till en specifik undersökning. Det enda lagliga våldet utövas av polis och militär i våra moderna samhällen.
Citera
2018-02-28, 19:16
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
En hypotes blir inte mer sann än någon annan för att just du lagt ihop ett metapussel som stämmer överens med dina uppfattningar och antaganden.
Varken du eller jag sitter inne med den slutgiltiga sanningen, beklagar.

Jag tycker du skall läsa mitt förra inlägg, och förstå att det inte handlar om "mitt" meta pussel. Utan om den kunskapsbild man har idag.

I övrigt så gör du det här så personligt att nej- jag har inte tid, återkommer som sagt om marxismen, men har lite saker att göra först.
Citera
2018-02-28, 19:23
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Vad fan surrar du om?
Du är otroligt okunnig.

Jag är inläst på den statistik och forskningsmetodik och därmed den vetenskaplighet som krävs på min fakultet. Jag har beskrivit den i ett flertal inlägg.
Det är obligatoriska kurser som man måste ha godkänt på för att fortsätta sina studier nästa år.
Här från introduktionskurs i Psykologi

7.5 poäng.

Men då så! Allt det du klistrat in gäller även inom samhällsvetenskaper, som du säkert är väl medveten om. Anser ni på din fakultet att samhällsvetenskaper ställer andra krav på "vetenskaplighet" än andra vetenskaper´?

Citat:
Genusstudier är inte vetenskap då studierna inte är vetenskaplige enligt ovan.

Jag har såvitt jag vet nämnt genusstudier/genusvetenskap en enda gång tidigare i diskussionen, och det var förra gången jag förklarade att jag inte talar om genusstudier. Jag har absolut ingen erfarenhet av den genusvetenskap som nu finns som ämne vid universitet och högskolor, har mig veterligen inte tagit del av något enda alster som kommit ut inom detta ämne, som inte ens existerade som eget ämne när jag själv studerade.
Citera
2018-02-28, 19:27
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
I övrigt så gör du det här så personligt att nej- jag har inte tid, återkommer som sagt om marxismen, men har lite saker att göra först.

Märkligt att du hela tiden får referera till vad jag skriver och tänker, inklusive inkompetensförklaringar, men om du själv blir ifrågasatt så är det "personligt".
Vi tycks verkligen befinna oss på helt olika våglängder.
Citera
2018-02-28, 19:35
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Men då så! Allt det du klistrat in gäller även inom samhällsvetenskaper, som du säkert är väl medveten om. Anser ni på din fakultet att samhällsvetenskaper ställer andra krav på "vetenskaplighet" än andra vetenskaper´?
Jag blev faktiskt nyfiken på genusvetenskapens metodik, men hittade inget.

Däremot har jag faktiskt läst sociologi en gång i världen.

Om du vet något om forskningsmetodik så vet du att det finns olika forskningsmetoder.
Vilka har olika trovärdighet det heter validitet - jag har redan skrivit det här.

Du har
Försök
Experiment
Fysiska undersökningar
Undersökningar i form av enkäter/intervjuer osv.
Fall/fältstudier

Av förklarliga skäl så kan inte alla samhällsvetenskaper och alla frågor besvaras genom försök och experiment. Psykologi undersöker den minsta enheten och är därför lättare att "experimentera" med, du har också färre variabler än du har i en grupp.

I övrigt förstår jag inte din svenska, jag har sagt att sociologisk forskning inte lever upp till samma krav på vetenskaplighet som psykologi kan göra, och gör numera. Genusvetenskapen verkar inte ens bry sig om vetenskaplighet. Du själv ansåg ju begreppet höra till 50- talet.

Citat:
Jag har såvitt jag vet nämnt genusstudier/genusvetenskap en enda gång tidigare i diskussionen, och det var förra gången jag förklarade att jag inte talar om genusstudier. Jag har absolut ingen erfarenhet av den genusvetenskap som nu finns som ämne vid universitet och högskolor, har mig veterligen inte tagit del av något enda alster som kommit ut inom detta ämne, som inte ens existerade som eget ämne när jag själv studerade.
Världen utgår inte ifrån dig.
Diskussionen handlar om Jordans debunkande av genusvetenskapen. Du får tåla att den nämns i sammanhanget.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-02-28 kl. 19:44.
Citera
2018-02-28, 19:57
Medlem
Pulitzers avatar
[quote=Gertrud1|63368734]
Citat:

Däremot har jag faktiskt läst sociologi en gång i världen.

Om du vet något om forskningsmetodik så vet du att det finns olika forskningsmetoder.
Vilka har olika trovärdighet det heter validitet - jag har redan skrivit det här.

Du har försök
Experiment
undersökningar
Fall/fältstudier

Och en betydande skillnad mellan kvantitativa och kvalitativa studier kunde tilläggas.

Citat:
Av förklarliga skäl så kan inte alla samhällsvetenskaper och alla frågor besvaras genom försök och experiment. Psykologi undersöker den minsta enheten och är därför lättare att "experimentera" med, du har också färre variabler än du har i en grupp.

I övrigt förstår jag inte din svenska, jag har sagt att sociologisk forskning inte lever upp till samma krav på vetenskaplighet som psykologi kan göra, och gör numera. Genusvetenskapen verkar inte ens bry sig om vetenskaplighet. Du själv ansåg ju begreppet höra till 50- talet.

Kanske missförstod jag dig igen? Är samhällsvetenskap mindre vetenskaplig än annan vetenskap? Så tolkade jag din fråga, och den debatten känns inte direkt färsk. Vi har i dag ett bredare perspektiv på vetenskap än att det är något som försiggår i ett labb i form av experiment, och allt annat är bara spekulation och teori. Därför tycker jag också att det är missvisande att tala om "vetenskaplighet" i detta fall.
Jag utgick ifrån att du angrep samhällsvetenskap ur ett positivistiskt perspektiv (som förövrigt också ryms inom sociologin).
Citera
2018-03-01, 01:27
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
En god start om du vill förkovra dig i ämnet: https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://www.genus.se/wp-content/uploads/En_introduktion_till_genusvetenskapliga_begrepp.pd f

Här har du hela skriftserien: https://www.genus.se/vartmaterial/sorterat-pa-typ/en-skriftserie-om-genusvetenskap/

Svaren du söker finner du garanterat bland dessa skrifter, oavsett vad det skulle gälla angående genusvetenskap.
Citera
2018-03-01, 10:27
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt
En god start om du vill förkovra dig i ämnet: https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://www.genus.se/wp-content/uploads/En_introduktion_till_genusvetenskapliga_begrepp.pd f

Här har du hela skriftserien: https://www.genus.se/vartmaterial/sorterat-pa-typ/en-skriftserie-om-genusvetenskap/

Svaren du söker finner du garanterat bland dessa skrifter, oavsett vad det skulle gälla angående genusvetenskap.
Tack för tipset, men jag är faktiskt redan en bit före dig.
Jag har en dialog med vetenskapsrådet om genusforskningens legitimitet för det faktum att de frångår forskningens enskilt viktigaste princip. Att inte utgå från svaret för att formulera frågor, utan i stället låta forskningen leda fram till resultat och slutsatser utifrån dem.
Citera
2018-03-01, 15:17
Medlem
Kopparmynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Jag har en dialog med vetenskapsrådet om genusforskningens legitimitet för det faktum att de frångår forskningens enskilt viktigaste princip. Att inte utgå från svaret för att formulera frågor, utan i stället låta forskningen leda fram till resultat och slutsatser utifrån dem.
Fantastiskt!

Det glädjer mig att höra.

Eloge! Motstånd är den enda vägen...
Citera
2018-03-01, 15:55
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparmynt

Referenslistorna var chockerande. Simone de Beauvoir.... 98% var litteratur.
Givetvis är det tillåtet att filosofera, men att kalla det vetenskap, eller som feminister gör, sanning...
Det är...sinnesrubbat.

Citat:

En eloge till dig.

Det som är farligt med det här är inte att kvinnor vill förstå sig själva och sin omvärld, det som är farligt är att det utövas av människor som inte har förmågan att förstå skillnaden mellan att ha kommit fram till "sanningar" genom förutsättningslös forskning, och att tycka att vissa saker "känns sant".

Om vi tar Simone de Beauvoir som exempel så är ju hennes tolkning av världen helt avhängig hennes egen utsiktsposition. Vad han skriver är hennes upplevelse av att vara kvinna på den tiden, med den bakgrunden och med de livsval hon sedan gör.

Det finns en allmän osjälvständighet hos kvinnor som gör att de gömmer sig bakom gruppen.
De talar ogärna om sig själva, utan refererar hellre till oss kvinnor. De är inte en individ utan en del av ett kollektiv.
Givetvis ställs det andra krav på kvinnor när samhället utvecklas så att kvinnor förväntas stå på egna ben. Det är lättare att skylla på patriarkatet än att leva upp till de krav som ställs om man vill vara med och konkurrera.
Senast redigerad av Gertrud1 2018-03-01 kl. 16:28.
Citera
2018-03-01, 19:17
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:

Enligt Wikipedia ansåg vetenskapsrådet 2005 att svensk genusvetenskap var för empiriskt inriktad
Citera
2018-03-01, 19:45
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Enligt Wikipedia ansåg vetenskapsrådet 2005 att svensk genusvetenskap var för empiriskt inriktad
Det är fel såklart. Det står så för att blidka snöflingor Du kanske t o m hittar på men jag ska inte kolla upp för oavsett vad det står så är genus mycket trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in