Citat:
En hypotes blir inte mer sann än någon annan för att just du lagt ihop ett metapussel som stämmer överens med dina uppfattningar och antaganden.
Varken du eller jag sitter inne med den slutgiltiga sanningen, beklagar.
Citat:
Det är helt ovetenskapligt att haka fast vid kön, det finns så många olika sorters brott där incitamenten är helt skilda, seriös forskning ser till att mäta en variabel i taget och sedan lägga pusslet.
Du har bestämt vad pusslet föreställer och letar sedan bevis varför pusslet föreställer det som du redan har bestämt att det föreställer.
Du har bestämt vad pusslet föreställer och letar sedan bevis varför pusslet föreställer det som du redan har bestämt att det föreställer.
Jag har aldrig påstått att det inte skulle finnas många variabler, tvärtom har jag framhållit komplexiteten i de här frågorna.
Citat:
Du glider också oseriöst runt och pratar ena gången om brottslighet i allmän mening, och andra om våldsbrott, och andra om mord. Självklart är det inte samma anledning till att folk mördar varandra (att ingen backar och våldet eskalerar) till att folk skattefifflar. Eller snattar, eller begår mened, eller köper knark, osv.
Som alla andra i en diskussion svarar jag och kommenterar även vad andra skriver, och denna diskussion glider runt på alla möjliga sätt.
En del variabler är helt olika för olika brott, andra är lika.
Citat:
Vad det gäller våldsbrott så finns det en mängd variabler, som korrelerar med kvinnlighet.
Det kan finnas ett starkare samband mellan vikt och mord än mellan kön.
Det kan finnas ett starkare samband mellan vikt och mord än mellan kön.
Har troligen också undersökts, finns säkert nån som kan tycka att det är relevant också. I så fall torde det också kunna beläggas att stora kvinnor är ungefär lika benägna som män att mörda småväxta personer.
Citat:
Du skrev också olagligt våld tidigare.
Vore man seriös så skulle man forska på våld, och inte låta sig inskränkas av vad lagar säger, det är som gjort för att rasera trovärdigheten i forskningen.
Bara en sådan sak som barnaga som var tillåtet förut. Det var våld i alla fall.
Vore man seriös så skulle man forska på våld, och inte låta sig inskränkas av vad lagar säger, det är som gjort för att rasera trovärdigheten i forskningen.
Bara en sådan sak som barnaga som var tillåtet förut. Det var våld i alla fall.
Finns gott om sån forskning också. Jag nämnde olagligt i anslutning till en specifik undersökning. Det enda lagliga våldet utövas av polis och militär i våra moderna samhällen.