2018-01-22, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rylle63
Menar du att hög moral är något medfött?

Moral i form av vissa regler lär vi oss förstås. Men grunderna är medfödda och har en materiel bas (marxistisk skulle jag säga). Peterson gör ofta ett stort nummer av att våra nära släktingar chimpanserna sliter varann i stycken i kampen om honor. Men det är sanning med modifikation.

Frans de Waal som är ledande i chimpansstudier menar tvärtom att moral är medfött: klippet är på 16 min, sevärt för den som är intresserad av moral.

https://www.ted.com/talks/frans_de_waal_do_animals_have_morals?language=sv
Citera
2018-01-22, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Moral i form av vissa regler lär vi oss förstås. Men grunderna är medfödda och har en materiel bas (marxistisk skulle jag säga). Peterson gör ofta ett stort nummer av att våra nära släktingar chimpanserna sliter varann i stycken i kampen om honor. Men det är sanning med modifikation.

Frans de Waal som är ledande i chimpansstudier menar tvärtom att moral är medfött: klippet är på 16 min, sevärt för den som är intresserad av moral.

https://www.ted.com/talks/frans_de_waal_do_animals_have_morals?language=sv
Så om moral är medfödd, hur kommer det sig då att folk mördar, rånar och våldtar?
Citera
2018-01-22, 21:02
Medlem
JDAMs avatar
Klassisk fall av Kognitiv dissonans

Kognitiv dissonans är en (obehaglig) känsla som uppstår när man har flera motsägelsefulla idéer samtidigt. Teorin om kognitiv dissonans är att människan har en drift att minska sin dissonans genom att ändra sina attityder, åsikter och handlingar. Dissonansen minskar genom att människan motiverar, klandrar och förnekar saker. Kognitiv dissonans är ett av de mest inflytelserika och omfattat undersökta områdena inom socialpsykologi.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_dissonans
Citera
2018-01-22, 21:04
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Han menar att hon hör honom säga något helt annat än vad han säger och att det är en konsekvens av hennes kognitiva dissonans om jag förstått saken rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av rylle63
Han menar att den kognitiva dissonansen är så stark att hon faktiskt tror att han sa just det som han bevisligen inte sa.
Och jag tror att det ligger något i det.
Jag har själv upplevt det i diskussioner om politik och framför allt konspirationsteorier.
Personen du diskuterar med hör verkligen saker. Inte så att personen tolkar implikationer.
Utan bokstavligen.

Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Tack även till synpunkt från sherm. Ja nu förstår jag. Utifrån sin världsbild som hon sitter så fast i hör hon något annat än det som sägs. Och hallucinerar då. OK.

jag vet inte om rätt term är hallucinerar, jag tror det mer handlar om att man feltolkar.
Han pratade om vittnen också, och det är verkligen så att vi inte är så jättebra på att uppfatta intryck och ännu sämre under stress. Man har gjort flera försök vilket visar att ögonvittnen är ganska värdelösa = inte tillförlitiliga

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det här är väl en mer eller mindre medveten feministisk taktik, som jag sett många gånger.

Feminister är övertygade om sin patriarkatsteori och om förekomsten av hinder i form av strukturer som gör att kvinnor inte tillåts komma fram, och då "vet" de att det finns män som upprätthåller de här strukturerna.
Det finns ett något som heter Salient bias (perception här är ett steg i Sensation - perception - kognigition. det är en medvetandegörande process)
Citat:
Saliency Bias (also known as perceptual salience) is the tendency to use available traits to make a judgment about a person or a situation.

Salience is how noticeable or observable something is while a bias is an altered way of thinking or perceiving. People tend to emphasize the most noticeable or salient information when explaining causes of behaviors or situations.

When trying to explain someone's behavior people only have the observable external information from that individual. This leads to these salient factors to be most influential when ascribing a cause to someone's behavior.

An example would be someone who watches the news and sees several news stories of violence in their city. Although their likelihood of being a victim of violence has not changed the memory of the violence is very salient in their mind and makes them feel more vulnerable when they go out.
https://www.alleydog.com/glossary/definition.php?term=Saliency%20Bias

Med andra ord, hon scannar av som man kanske gör till havs när man letar efter andra båtar. Dålig liknelse, men hon scannar och letar efter tecken som konfirmerar hennes uppfattning. Men det är ideligen önsketänkanden. Som hägringar i öknen.

Citat:
Det handlar bara om att hitta dem och avslöja dem. Peterson är en hårdför kritiker av feminismen och då "bara måste" det ju vara så att han är en av dessa män som upprätthåller "strukturerna", antingen medvetet p g a kvinnohat eller omedvetet p g a att han har "föråldrade" och felaktiga åsikter. Därför ser Cathy det som sin uppgift i "intervjun" att visa upp dessa dåliga drag hos honom för publiken
Ja det är intentionen, men jag tror inte den är medveten, det är bara ett underutvecklat psyke. Både du och jag har ju sett samma saker och kommenterat dem hos forumets tokfeminist. Där är ju letandet efter "satan" upphöjt till religiösa proportioner.

Citat:
Hon har naturligtvis lärt sig i genuskurser eller liknande vad dessa manliga upprätthållare av patriarkatet egentligen tycker – enligt feminister – men att de också – enligt feminister – försöker dölja dessa sina egentliga åsikter för att inte avslöjas och gärna uttrycker sig vagt på ett sätt som – återigen enligt feminister – ska framstå som harmlöst.
Exakt min liknelse med religion var inte helt fel tydligen.

Citat:
Problemet för Cathy är ju att hon i själva verket har blivit itutad rena lögner och konspirationsteorier. Vi som kritiserar feminismen är inte kvinnohatare eller ens har i närheten av kontroversiella åsikter om hur samhället ska organiseras och kvinnors rättigheter ska tillgodoses på bästa sätt. Det är därför Cathy måste vantolka Peterson hela tiden för att hon
Citat:
"vet" ju vad han "egentligen" tycker
, och därför kan hon sitta och von oben nedlåtande tala om för hon vad han "egentligen" menar och vill ha sagt.
So what you're saying is…

Det här "vetandet" ser jag som en projicering. Samma fenomen som hos antirasisterna som har salience bias och därför får bekräftat det de redan vet, att andra är rasister, fast det är de som har valt att ha ras som salient sökmotiv (vet inte om den meningen funkade men tror du hänger med)

Citat:
Jag såg det här sättet att resonera redan för 15 år sedan i den av svenska feminister hyllade "Under det rosa täcket". Där var på samma sätt uppgiften att avslöja hur föråldrat särskilt män tänker om kvinnor, men då så inte är fallet måste Nina Björk vantolka de uttalanden hon tog upp och analyserade på samma sätt som Cathy Newman gjorde i intervjun.

I grunden handlar det alltså om feministisk paranoia och försök att anpassa terrängen efter den snäva ideologiska karta de försetts med i sin genusindoktrinering.

Exaktemente

Milo har fel. Feminism isn't cancer. Feminism är psykisk störning.
Dagens feminism alltså.
Citera
2018-01-22, 21:14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
So you're saying…[/i]" är ett och ditt eget "Är det så du tänker?" är ett annat. Vanligast på svenska är "Så du menar att…" Same sh-t different words. Cathy använde också en rad olika varianter på den insinuerande frågan genom intervjun.
OK, men om jag skrivit "Menar du att..." istället för "är det så du tänker" så hade ju ingen reagerat fast det är exakt samma betydelse.. Det är fortfarande en frågeställning som lämnar helt öppet för den tillfrågade att dementera eller hålla med. En halmdocka är när man påstår att någon har en viss åsikt, inte när man frågar om han har den - men det här är ju bara meningslös semantik som inte ändrar på någonting..
Citera
2018-01-22, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1

I en seriös diskussion så kan man ju sammanfatta och fråga om man förstått rätt som lekman.

Men det är ju inte det Cathy gör, hon tror hon är listig, hon tror att hon drar fram Jordan i ljuset, att han skall bli påkommen som kvinnohatare så drevet kan gå.

Jag har varit i Jordans position massor av gånger, dock inte offentligt.
Japp, precis. "So you're saying" kan användas som "låt mig se om jag fattat dig korrekt". Men eftersom hon hela tiden försöker hitta en bakomliggande sanning - något som är alltför vanligt i vårt tidevarv - så tappar hon bort sig i diskussionen. Och för JP antar jag att det blir märkligt att som forskare inte bli tagen på orden.

Det är två olika sätt att föra ett samtal/diskussion på, därav blir det missförstånd och frustration.
Senast redigerad av mushymushy 2018-01-22 kl. 21:18.
Citera
2018-01-22, 21:25
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Det är två olika sätt att föra ett samtal/diskussion på, därav blir det missförstånd och frustration.

Nej. Det är inte två sätt att föra diskussion. Den enda som diskuterar är JP. Kvinnan försöker brunsmeta/relativisera, och misslyckas, då hon inte förstått vem hon har med att göra, och hur vida överlägset JPs intellekt är i jämförelse med hennes eget.

Det går utmärkt att föra diskussion, även med den vars IQ vida överstiger ens eget, men precis som med företeelsen att ljuga så vill det till att man behärskar sin egen nivå. Annars faller allt som ett korthus.
Citera
2018-01-22, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nej. Det är inte två sätt att föra diskussion. Den enda som diskuterar är JP. Kvinnan försöker brunsmeta/relativisera, och misslyckas, då hon inte förstått vem hon har med att göra, och hur vida överlägset JPs intellekt är i jämförelse med hennes eget.

Det går utmärkt att föra diskussion, även med den vars IQ vida överstiger ens eget, men precis som med företeelsen att ljuga så vill det till att man behärskar sin egen nivå. Annars faller allt som ett korthus.
Mitt inlägg syftade inte till att legitimera Cathys diskussionmetod utan snarare påvisa att konflikten grundade sig i det missförstånd som uppstod i deras två olika tillvägagångssätt inte synkade alls.
Citera
2018-01-22, 21:34
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Mitt inlägg syftade inte till att legitimera Cathys diskussionmetod utan snarare påvisa att konflikten grundade sig i det missförstånd som uppstod i deras två olika tillvägagångssätt inte synkade alls.

Jo det förstår jag. Men det är ju där jag menar att du har fel. C missförstår inte, hon försöker att trivialisera och relativisera, och hon misslyckas kapitalt.

JPs teser är egentligen enkla och logiska, varpå C gör misstaget att tro att hon ska kunna ge JP en näsbrännare och framstå som god och rättfärdig.

Det slutar med att hon framstår som ungefär lika begåvad som Zara Larsson, vilket knappast kan ses som någon avundsvärd bedrift.
Citera
2018-01-22, 21:38
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jo det förstår jag. Men det är ju där jag menar att du har fel. C missförstår inte, hon försöker att trivialisera och relativisera, och hon misslyckas kapitalt.

JPs teser är egentligen enkla och logiska, varpå C gör misstaget att tro att hon ska kunna ge JP en näsbrännare och framstå som god och rättfärdig.

Det slutar med att hon framstår som ungefär lika begåvad som Zara Larsson, vilket knappast kan ses som någon avundsvärd bedrift.

Jag håller med om att hon försöker trivialisera hans argument - men vad ska hon göra när han verkar så ovillig att utveckla sina idéer? Om hon inte ifrågasatte honom skulle väl intervjun ha tagit slut efter några minuter. Och att kräva av en journalist att hon ska vara lika påläst som professorn hon intervjuar om hans egna teorier är ju bara fånigt - det här var ju inte en debatt mellan fackmän..
Citera
2018-01-22, 21:45
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag håller med om att hon försöker trivialisera hans argument - men vad ska hon göra när han verkar så ovillig att utveckla sina idéer? Om hon inte ifrågasatte honom skulle väl intervjun ha tagit slut efter några minuter. Och att kräva av en journalist att hon ska vara lika påläst som professorn hon intervjuar om hans egna teorier är ju bara fånigt - det här var ju inte en debatt mellan fackmän..

Hon är ju inte påläst överhuvudtaget. Hon påminner om de sorgliga avskrap till "journalister" som inte ens orkar ta reda på att det kallas "stridsvagn" eller "granatgevär" och inte "pansarbil" eller "bazooka" när de ska skriva om Försvarsmakten.

Fullständigt bortkollrad i fantasin om sin egen godhet och förträfflighet så tror C, sin vana trogen förmodligen, att hon ska kunna intimidera genom att vara en mediakändis med "skinn på näsan".
Citera
2018-01-22, 21:49
Medlem
beyonds avatar
Kanske redan postat, kanske inte?
So you’re saying? - Valda godbitar.

https://youtu.be/zmYvjt5lGX0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto