Citat:
Nej.
Att Peterson säger att biologiskt kön och upplevt kön inte varierar oberoende av varandra behöver man inte vara professor för att förstå. De allra flesta bekänner sig antingen till könet man eller kvinna och presenterar sig (klär sig, beter sig) på det sättet. Korrelationen är väldigt stark. Biologiskt kön och upplevt kön samvarierar i högsta grad. Det finns dessutom tonvis med data som ger stöd till idén om biologiskt kön. Vi pratar om skillnader mellan könen som inte bara syns inom den egna arten utan även mellan arter.
Vänsterns tes om motsatsen är DESINFORMATION med syfte att tjäna främmande makt. Det är fake news!
Nu råkar jag (lyckligtvis) vara så pass välutbildad att jag kan gräva djupare i Prof. Petersons resonemang utan att gå vilse. Det jag har sett hittills har varit korrekt. Att det exempelvis inte finns något lönegap mellan könen är en väletablerad sanning bland seriösa forskare. I miultivariata analyser vill man ta hänsyn till så många varabler som möjligt för att undvika att dra felaktiga slutsatser. Två eller flera variabler kan exempelvis bero av varandra (s.k.multikollinearitet) och därmed ge ett falskt utfall om man inte tar hänsyn till båda samtidigt. Tar man hänsyn till könen och olika typer av personlighetsdrag så ser man att människor (män och kvinnor) som ofta inte kan stå på sig eller säga ifrån också har lägre lön. Nu råkar det vara så att fler kvinnor har den typen av personlighetsdrag än män.
Det upplevda lönegapet mellan män och kvinnor beror således inte på kön utan på personlighet. Din lön har med andra ord ingenting att göra med vad du har mellan benen utan vad du har mellan öronen.
Fler borde plugga statistik.
Att Peterson säger att biologiskt kön och upplevt kön inte varierar oberoende av varandra behöver man inte vara professor för att förstå. De allra flesta bekänner sig antingen till könet man eller kvinna och presenterar sig (klär sig, beter sig) på det sättet. Korrelationen är väldigt stark. Biologiskt kön och upplevt kön samvarierar i högsta grad. Det finns dessutom tonvis med data som ger stöd till idén om biologiskt kön. Vi pratar om skillnader mellan könen som inte bara syns inom den egna arten utan även mellan arter.
Vänsterns tes om motsatsen är DESINFORMATION med syfte att tjäna främmande makt. Det är fake news!
Nu råkar jag (lyckligtvis) vara så pass välutbildad att jag kan gräva djupare i Prof. Petersons resonemang utan att gå vilse. Det jag har sett hittills har varit korrekt. Att det exempelvis inte finns något lönegap mellan könen är en väletablerad sanning bland seriösa forskare. I miultivariata analyser vill man ta hänsyn till så många varabler som möjligt för att undvika att dra felaktiga slutsatser. Två eller flera variabler kan exempelvis bero av varandra (s.k.multikollinearitet) och därmed ge ett falskt utfall om man inte tar hänsyn till båda samtidigt. Tar man hänsyn till könen och olika typer av personlighetsdrag så ser man att människor (män och kvinnor) som ofta inte kan stå på sig eller säga ifrån också har lägre lön. Nu råkar det vara så att fler kvinnor har den typen av personlighetsdrag än män.
Det upplevda lönegapet mellan män och kvinnor beror således inte på kön utan på personlighet. Din lön har med andra ord ingenting att göra med vad du har mellan benen utan vad du har mellan öronen.
Surprise!!!
Fler borde plugga statistik.
Ditt påstående i inlägget jag citerade var emellertid mycket bredare än detta...