2018-01-21, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Nej.

Att Peterson säger att biologiskt kön och upplevt kön inte varierar oberoende av varandra behöver man inte vara professor för att förstå. De allra flesta bekänner sig antingen till könet man eller kvinna och presenterar sig (klär sig, beter sig) på det sättet. Korrelationen är väldigt stark. Biologiskt kön och upplevt kön samvarierar i högsta grad. Det finns dessutom tonvis med data som ger stöd till idén om biologiskt kön. Vi pratar om skillnader mellan könen som inte bara syns inom den egna arten utan även mellan arter.

Vänsterns tes om motsatsen är DESINFORMATION med syfte att tjäna främmande makt. Det är fake news!

Nu råkar jag (lyckligtvis) vara så pass välutbildad att jag kan gräva djupare i Prof. Petersons resonemang utan att gå vilse. Det jag har sett hittills har varit korrekt. Att det exempelvis inte finns något lönegap mellan könen är en väletablerad sanning bland seriösa forskare. I miultivariata analyser vill man ta hänsyn till så många varabler som möjligt för att undvika att dra felaktiga slutsatser. Två eller flera variabler kan exempelvis bero av varandra (s.k.multikollinearitet) och därmed ge ett falskt utfall om man inte tar hänsyn till båda samtidigt. Tar man hänsyn till könen och olika typer av personlighetsdrag så ser man att människor (män och kvinnor) som ofta inte kan stå på sig eller säga ifrån också har lägre lön. Nu råkar det vara så att fler kvinnor har den typen av personlighetsdrag än män.

Det upplevda lönegapet mellan män och kvinnor beror således inte på kön utan på personlighet. Din lön har med andra ord ingenting att göra med vad du har mellan benen utan vad du har mellan öronen.

Fler borde plugga statistik.

Ditt påstående i inlägget jag citerade var emellertid mycket bredare än detta...
Citera
2018-01-21, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Mycket av det han säger är ju inte svårt på något sätt. Om du känner till A, och du känner till B så förstår du varför hans förklaring om C stämmer, oavsett vad du känner till om C sedan tidigare. När han sedan lärt dig C så förklarar han D utifrån det.

Jag håller med om att det är friskt att vara lagom skeptiskt mot allt. Men i situationen ovanför så behöver man ju inte tvivla mycket om man förstått förklaringarna.

Det beror på att det handlar om mer specifikt. Många känner inte till A och B utöver vad han har sagt.

Vad jag menar med mitt inlägg är inte nödvändigtvis att man ska tvivla, men att man i egenskap av lekman bör vara ödmjuk och inte förväxla sitt förtroende för en person med en välinformerad bedömning av dennes påståenden.
Citera
2018-01-21, 03:46
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Dela dela dela. Jag har följt J. P. under 1 år nu och han har nu äntligen nått det han kämpat för under många år. Han har kommit fram till hur han ska formulera sig på ett kort och stabilt sätt som alla kan förstå och på ett sätt som får lyssnaren att vara engagerad i det han säger. Jag har länge betat av alla hans klipp på Youtube, det är långa föreläsningar på 2-3 timmar ibland där han svävar iväg lite för mycket för att gemene man ska lyssna på det han har att säga. Men nu har han börjat åka utomlands för att "promota sin bok".

Den här rabiata, radikala och faktaresistenta feministen blir vid ett läge i "intervjun" helt knäckt av J. P. och han bryter tystnaden med "Ha! Gotcha". Briljant.

Denna s.k. "rabiata, radikala och faktaresistenta feminist" var en vanlig journalist på kanalen som fått i uppgift att intervjua J.P. med anledning av hans nya bok. Jag tycker hon gjorde sitt bästa för att snärja honom. Det gjorde hon bra för med mesta utom vid ett tillfälle då hon tappade ångan och han var inte sen att ropa: Gotcha!

Ser intervjun mest som en intellektuell kamp mellan en professor och en hyfsat skicklig journalist. Han klarade kampen bäst. Om han har rätt i sina påståenden är jag dock tveksam till, men han gav i alla fall ett bättre intryck än hon och det var ju det som var det viktiga.
Vi vann grabbar!
Citera
2018-01-21, 04:20
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Jag såg bara de sista minuterna av klippet, men det gjorde mig inte särskilt imponerad. Jämförelsen med humrarna haltar i och med att serotonin inte är något specifikt för varken humrar eller människor, det finns även hos de djur som inte har klara hierarkiska strukturer. Men det var lite kul när han påpekade hennes lustiga hopp till humrarna med "well, that's quite a segue". Lite irriterande att de båda avbröt varandra hela tiden.

Poängen är att sociala hierarkier har funnits i miljontals år, de är inte sociala konstruktioner.
Och neurokemi har med saken att göra på ett intressant sätt.

En mer fullständig version av hummerexemplet finns 2 min in i detta klipp:

https://www.youtube.com/watch?v=xw1m87XsMgI
Citera
2018-01-21, 04:32
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Jag har aldrig förstått mig på hypen kring denne man. Han har sunda värderingar, får utrymme i media, säger vad gemene man tycker och blir upphöjd till någon slags Messias? Jag fattar verkligen inte.

Bruttan hade jag gärna spänt upp i någon slags sele och matat med kuk och feministfloskler i århundranden.

Han är mer påläst än gemene man, och är en stor tänkare.
"Hypen" uppstod i och med "transgender wars".
Citera
2018-01-21, 04:55
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
[…]Men Jordan Peterson menar att det är enbart en mans förmåga att producera och dela resurser som ligger till grund för kvinnans attraktion.
Detta är inkorrekt. Det är först och främst en mans kapacitet för sexuell upphetsning och hans sexuella tillgänglighet för henne som ligger till grund för kvinnans bedömningen av en mans sexuella manliga värdighet.
Det andra kommer i andra hand.

Jag ser ingen motsättning där.

Om en man anses attraktiv kan det ju bero på att han signalerar just "förmåga att producera och dela resurser".
Citera
2018-01-21, 05:36
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jovisst, men det är ju knappast unikt för feminister, kvinnor eller någon annan specifik grupp - det gäller väl för de flesta människor att de har förutfattade meningar om oliktänkande?

Jag tycker journalisten gjorde ett dåligt jobb på så sätt att hon ofta la (felaktiga) ord i Petersons mun, men som jag skrev ovan hade hon nog en väldigt otacksam roll i att han inte lät sig provoceras till att utveckla sina tankegångar, det ursäktar inte hennes halmdockeretorik, men det förklarar kanske varför intervjun blev rätt tråkig om man hade förväntat sig att bli upplyst.
Som man frågar får man svar och det är frågan som kommer definiera svaret. Vad ska han göra, ignorera hennes frågor och hålla en monolog istället? Det är hon som håller intervjun på en så fruktansvärt dålig nivå. Hon förstår inte ens vad hon ska fråga för att få något djup i intervjun!

Hennes roll i intervjun verkar vara att ständigt missförstå honom och komma med ignoranta uttalanden, eftersom hela hennes världsbild är helt fucked up. Icke att förglömma när hon anklagar honom för att generalisera kvinnor (lätt att diskutera samhällsfrågor utan att generalisera btw), när hon i nästa andetag gör det själv, eller i andetaget före.

Hennes mål var att misskreditera honom och försöka sätta honom på pottkanten för public shaming. Hon var aldrig ute efter en seriös diskussion eller att förstå honom. Det blev ordentligt tvärtom, hon skämde ut sig själv istället, men vad annars kan man förvänta sig av en journalist?
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2018-01-21 kl. 05:48.
Citera
2018-01-21, 07:45
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
"Klä av" är en ful direktöversättning av "undress" som är ett uttryck som används mycket inom amerikansk sport som substitut för typ "dribbla bort" och liknande. Dessa direktimporterade uttryck är lite fattiga på svenska. Typ "narrativ" som ofta används av det svenska alt-rightfolket är en liknande skitful direktöversättning.

uttrycket "drar ner byxorna" används sedan länge om när man får fram en poäng som en person inte kan argumentera emot....och gör man inte kopplingen till samma sak med uttrycket "klär av" utan tar det bokstavligt är man nog ganska ..... ja jag vet inte ..... osmart kanske är ordet jag letar efter
Citera
2018-01-21, 08:25
Medlem
Helt underbart att se när hon inte kommer med ett svar.
Citera
2018-01-21, 09:00
Bannlyst
Han är riktigt bra på att systematisera det man redan vet men säger egentligen inte särskilt mycket nytt.

Alla hans klipp på Youtube passar ju inte in i vad han säger med videotiteln. Värdelöst.

Jag är dock lite skeptisk. Var kom han ifrån och vad har fått honom att bli så känd? Knappast så att etablissemanget brukar släppa igenom och etablera någon som säger saker som inte är så politiskt korrekta. Vänder tidvattnet nu?
Citera
2018-01-21, 09:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier
Han är riktigt bra på att systematisera det man redan vet men säger egentligen inte särskilt mycket nytt.

Alla hans klipp på Youtube passar ju inte in i vad han säger med videotiteln. Värdelöst.

Jag är dock lite skeptisk. Var kom han ifrån och vad har fått honom att bli så känd? Knappast så att etablissemanget brukar släppa igenom och etablera någon som säger saker som inte är så politiskt korrekta. Vänder tidvattnet nu?

'Power to be' kommer aldrig tillåta detta.. Tidsfråga bara innan han blir uthängd för något hittepå ala #metoo.
Citera
2018-01-21, 09:15
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldcashier

Peterson är en kanadensisk psykolog, som blev rikskänd där för att han vägrade låta lagstiftning bestämma hur han använder språket. Dvs han tog debatten mot att de i Kanada tänkte lagstifta att det är brottsligt att inte kalla en transgenderperson vid något av det tilltalsnamn de har bestämt (är de uppe i 74 olika nu?).

Han har även lagt ut en del av sina föreläsningar från universitetet där han jobbar (de du har hittat och inte kunde koppla ihop med detta). Han har hamnat i media några gånger för just intervjuer eller debatter, då han är en av få som är vältalig nog och framförallt har ryggrad nog att stå emot feminist- och SJW-armén och deras krav på ett mer totalitärt samhälle. Självklart kallas han för transhomofob, rasist och alla de vanliga öknamnen av fårmobben, för de kan ju inte komma någon vart om de ska diskutera sakliga argument. De håller sig till godo med standardiserade personangrepp och lögnaktig smutskastning.

Om tidvattnet vänder eller ej återstår att se. Många journalister vill bara tala med honom för att likt den här korkskallen försöka skämma ut honom, för att han ska tappa kredibilitet. Istället skämmer de ut sig själva. Men som motdebattör i en debatt växer han i popularitet, just för att han är duktig på att debattera och inte börjar skrika och avbryta motparten med skrik (vilket hans motdebattörer brukar vara experter på).

Helt klart är att det behövs fler som Jordan Peterson. Om han inte viker sig, håller stilen och inte ger sig in i feminist- och SJW-rörelsens apdagis, så bräcks ju hela fundamentet för rörelsen, då dess motiv att existera är förverkad.

Appropå ingenting, journalisten som "intervjuar" Peterson, visst får man lite Dunning-Krugervibbar från henne (dvs hon är så inkompetent att hon inte förstår att det är hon som är inkompetent och gravt underskattar hur duktig hennes omgivning är)?
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2018-01-21 kl. 09:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in