Citat:
Ursprungligen postat av
Nostradumbass
Jag har frågat andra moderatorer om mina bortmodererade inlägg har varit RP:ade eller tagits bort utan RP. Det är sak som jag fick veta att moderatorn "inte hade mandat att delge mig". Så jo, det finns saker som är intressanta för mig att veta för att förstå modereringen som du, eller iallafall den andra moderatorn inte kunde delge. Och jag förutsätter att alla moderatorer har samma reglemente att följa.
Ett svepskäl eller att de inte vet om de får göra det.
Det betydligt enklare och rakare svaret är att de inte har tid eller ork att göra det. Det finns nämligen inget automatiskt sätt att ge enkla svar på den frågan utan varenda inlägg måste kontrolleras manuellt och jämföras mot en RP-lista.
Det är helt enkelt inte någonting som moderatorer behöver göra, utan är ett specialfall för att tillfredsställa en enskild användare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nostradumbass
Objektivitet är skitsvårt. Men det måste hittas någon "minsta gemensamma nämnare", för det ska ändå inte bero på tur om ett inlägg modereras bort av en moderator men tolereras av en annan. Så förra onsdagen skrev jag om "George Soros som ger pengar till Expo" och nästa vecka skriver "George Soros ger pengar til Expo"; det ena klarar sig, det andra inte. Det finns skillnader mellan moderatorer och det ger ett intryck av godtycke. Ibland klarar sig inlägg med vissa ämnen, andra dagar inte.
Problemet är att du ser det från fel vinkel.
Det vi har som mål är att se till att inlägg som är OnT ska få stå kvar, endast de som är OT ska raderas. Eftersom vi inte kan säga med 100% säkerhet vilka inlägg som är OnT och vilka som är OT så blir det en gråzon.
Tanken är då att vi ska hellre fria än fälla (denna diskussion hittar du för övrigt även i en av länkarna jag gav, angående känsliga frågor och ömma tår, där den användaren ville att det skulle raderas mera). Detta betyder att vi därför ska låta inlägg stå kvar om vi inte är säkra på om de är OT.
Men oavsett vad det är för princip man väljer, så kommer det fortfarande att finnas en viss brytpunkt. Något som en moderator klassar som "kanske OT men inte säker" och låter stå kvar kan klassas som OT och raderas av en annan moderator.
Det är en del av gråzonen och osäkerheten och den är omöjlig att komma ifrån. Det vi strävar efter är däremot att det som är OnT ALLTID ska få stå kvar.
Därför blir inte alla inlägg raderade för OT, även om de är OT, helt enkelt för att en moderator inte är helt säker på att det är OT och därför väljer att hellre fria än fälla.
Det är lite som med fortkörning.
Om vi har en hastighetsgräns på 110 km/h och bötfäller alla som går över den gränsen så kommer de som kör exakt 110 km/h att hela tiden ligga på gränsen till att få böter.
Om vi däremot ger en säkerhetsmarginal och endast bötfäller de som kör minst 10 km/h över gränsen, så kommer de som kör 110 km/h att ha en säkerhetsmarginal.
Problemet är att en stor del andra kommer att köra i 120 km/h, eftersom man ändå inte får böter så länge man ligger under den där säkerhetsmarginalen.
Resultatet blir samma, samma människor kommer ändå att ligga på gränsen, och att flytta gränsen gör bara att de anpassar sig till den nya gränsen.
Samma för inläggen. Att du postar inlägg på gränsen som ibland får stå kvar och ibland blir raderade är inte samma sak som att gränsen därför är svårdefinierad, utan det som händer är att du hela tiden ligger på gränsen.
Flyttar vi gränsen, så kommer det inte lösa problemet, för dina inlägg kommer fortfarande ligga på gränsen eftersom du med största sannolikhet hela tiden försöker pusha mer och mer tills det att du når gränsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nostradumbass
Jag har inte hävdat att diskussionerna förhindras. Bara att dom förhindras från vissa ställen och hänvisas till andra ställen. Lite som när Polisen "hänvisar plats" för flygbladsutdelning mitt ute i skogen.
Korrekt. De förhindras från vissa ställen, detta eftersom alla trådar och ämnen ska ligga på platser där de som är intresserade av dem ska kunna hitta dem. Återigen så är ditt problem att du är intresserad av att predika för de som inte är intresserade av att höra vad du har att säga.
Vi hänvisar inte dig till att vara mitt ute i skogen. Istället så hänvisar vi våra motsvarigheter till dörrknackare från Jehovas vittnen till att knacka dörr i Rikets Sal istället. Vilket naturligtvis gör dem jättesura, eftersom de har noll intresse av att predika för varandra. Men de som har intresse av att höra dem predika och vill diskutera med dem har däremot jättelätt att hitta dem.
Som jag har sagt upprepade gånger, på Flashback ska man få diskutera det man vill diskutera, men man får göra det på rätt ställe och rätt tråd, för andra har rätt att diskutera det som de vill diskutera, utan att någon ska få förstöra deras diskussion genom att försöka ändra trådens ämne.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nostradumbass
Ska och ska. Ibland överlever inlägg, ibland inte, och jag förstår ibland inte vari skillnaden ligger varför ett inlägg klarar sig och ett annat inte. Det är hela problematiken. Det kan ju förvisso ha med okynnesrapportering av inlägg till RP att göra också.
Det beror troligen på att du hela tiden ligger på gränsen mellan vad som är OT och inte. Om du istället skulle försöka se till att dina inlägg är OnT så skulle de inte längre klara sig ibland och ibland inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nostradumbass
Det läckte ut i en gammal tråd en gång att det fanns skribenter som OT-rapporterade typ allt utom sina egna inlägg.
RP gör bara att vi ser inläggen lättare, särskilt i trådar med väldigt många inlägg, men de avgör inte hur inläggen sedan hanteras.
Och om någon OT-rapporterar mängder av inlägg i en tråd och man börjar kolla på RPna och ser att de första RPade inläggen alldeles tydligt inte är OT och då upptäcker att det är någon som mass-RPat utan att bry sig om ifall det är OT eller inte och hoppas på tur, så kommer iaf jag att helt enkelt radera resten av RPna från den personen i den tråden utan att ens läsa dem.
Hemskt ledsen, men jag gör detta ideellt och jag har varken tid eller lust att gå igenom mängder av RP där de allra flesta är felaktiga och enbart gjorda i syfte att spamma RPs. Det finns den där liknelsen om den lille pojken som ropade varg.