Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-03-22, 20:52
  #1
Medlem
Jag hörde på radion att flashback är en högerextrem sajt.

Stämmer det?

Det cirkulerar en hel del högerextrema åsikter på flashback och dessa är säkert dominerande i en hel del forum. Samtidigt uppfattar jag sajten som politisk omodererad där även motsatta åsikter kommer till tals. Om sajten som sådan är en opartisk och själlös maskin, är det då rätt att tillskriva den en politisk åskådning?

Terroristerna i Bryssel pratade säkert arabiska innan de sprängde sig själva, för så brukar moderna terrorister kommunicera innan de skrider till handling. Gör det arabiskan till ett terroristspråk? Nej svarar vi, för det vore stigmatiserande för arabisktalande som inte är terrorister att associera deras språk med illgärningar. Men är det inte lika stigmatiserande för många flashbackanvändare när deras favoritsajt tillskrivs dunkla åsikter?

---

2019-07-07: Kommentar från admin

Flashback är inte en högerextrem sajt enligt admin.
(FB) Är flashback en högerextrem sajt?
Citera
2016-03-22, 20:55
  #2
Medlem
Nej, det stämmer inte. Däremot finns det många högerextrema på sajten.
Citera
2016-03-22, 20:56
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
Många högerexprema låter mycket här, så ur det perspektivet är det en högerextrem sajt. De tar mest plats.

Men sajten i sig är inte det rent tekniskt, nej.
Citera
2016-03-22, 21:00
  #4
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Filosofi --> Flashback
/Moderator
Citera
2016-03-22, 21:35
  #5
Medlem
starke_adolfs avatar
Nej, det tycker jag inte. Däremot verkar det finnas starka högersvängningar på många forum.

Jag tror att det beror på att högerextremister försöker eller har försökt att lägga beslag på ordet yttrandefrihet som i någon slags rätt att vräka ur sig skit. Ett påhittat skydd för att få hata på folkgrupper. Denna falska yttrandefrihetsprofil, som jag upplever att många högerextrema sidor på nätet försöker anamma, har nog blandats ihop med den verkliga yttrandefriheten som jag upplever att Flashback står för.
__________________
Senast redigerad av starke_adolf 2016-03-22 kl. 21:38.
Citera
2016-03-22, 22:14
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Flashback som sida är opolitisk. Vad användarna har för åsikter har inget med forumet i sig att göra. Det vi gör är att erbjuda en plattform där alla får komma till tals om i stort sett vad som helst. Höger som vänster som helt utanför.
Citera
2016-03-22, 23:00
  #7
Medlem
Flashback är ett av få ställen där alla åsikter är välkomna därför kommer de med åsikter som inte passar in på andra forum hit.
Citera
2016-03-22, 23:08
  #8
Avstängd
Inte extrem men Dagens ros går liksom oftare till Hitler här än till Moder Teresa.
Citera
2016-03-22, 23:13
  #9
Medlem
I&I delen av forumet kan nog klassas som högerextremt, men inte resen av Flashback. Att tex klassa Matlagning och metoder som högerextremt är löjligt.
Citera
2016-03-22, 23:17
  #10
Medlem
cirkusregeringuss avatar
"Högerextrem"-begreppet är urvattnat och det finns väl ingen som ärligt kan säga vad det betyder längre. Flashback är ett enormt forum och politiskt obundet. Du kan vara maoist eller hitlerist, alla kommer till tals. Detta är den oblandade formen av yttrandefrihet - inget rensas bort.

Media vill gärna pådyvla vissa sajter såsom flashback och avpixlat att de skulle vara högerextrema och oanständiga, men likväl går journalisterna in här och läser. Hyckleri kallas det. Mediamänniskor lever i en annan tid, en tid som våra förfäder levde i där det fanns strikta gränser för vad gemene man fick tycka och tänka.

Vad anser du själv om dessa sidor ts?
Citera
2016-03-22, 23:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Jag hörde på radion att flashback är en högerextrem sajt.

Stämmer det?

Det cirkulerar en hel del högerextrema åsikter på flashback och dessa är säkert dominerande i en hel del forum. Samtidigt uppfattar jag sajten som politisk omodererad där även motsatta åsikter kommer till tals. Om sajten som sådan är en opartisk och själlös maskin, är det då rätt att tillskriva den en politisk åskådning?

Terroristerna i Bryssel pratade säkert arabiska innan de sprängde sig själva, för så brukar moderna terrorister kommunicera innan de skrider till handling. Gör det arabiskan till ett terroristspråk? Nej svarar vi, för det vore stigmatiserande för arabisktalande som inte är terrorister att associera deras språk med illgärningar. Men är det inte lika stigmatiserande för många flashbackanvändare när deras favoritsajt tillskrivs dunkla åsikter?


Man kan ju aldrig läsa alla trådar som cirkulerar, men min uppfattning är att det är procentuellt sett högre andel "högerextremister" (vad fan det nu är) här än i samhället i stort.
Sedan finns här även många feminister av någon bisarr anledning. Tyvärr knappt en enda vettig kvinna i kontakt med sina känslor så vitt jag kan se. De få icke-feministkvinnorna verkar mest skriva i sextrådar och sådant. Mycket sorgligt.
Citera
2016-03-23, 07:40
  #12
Medlem
Om man klickar på Kontakt längst ner till höger står det:

"Flashback är politiskt och religiöst obunden."

Det innebär väl att admins inte ska uttrycka sig politiskt eller religiöst? Om moderatorer uttrycker sig politiskt eller religiöst verkar ju även det vara i strid med opolitiskheten, men om man som medlem har en politisk idé får man ju skriva om det i politik-delen, vare sig man är höger eller vänster, givet att reglerna i övrigt följs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback