2018-01-20, 11:41
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Är det inte som så att det i Danmark går att döma någon till förvaring på obestämd tid?

Jo. Exakt så.
Citera
2018-01-20, 11:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Men hur tänker du nu? Genom att sänka Nautilus så blev den ju förstörd.Tror du att PM med sina usla finanser planerat för det?
I en youtube video håller PM på att tillverka en luftballong av enorma stycken plast som han teipade ihop med silverteip. Det såg inte ut som vanlig byggplast utan större. Men en rulle byggplast och en rulle silverteip hade räckt långt för att skydda Nautilus.Och så hade han kunnat segla i hamn utan att genast väcka misstanke om att själv sänkt ubåten.
PS Jag är envisast i alla parallelluniversum också.

Men han ägde ju inte Nautilus, eller? Han var väl redan gäst hos motsvarande dansk kronofogde?

Jag tror att han tänkt sänka den. Detta var The grand final, out with a bang.
Citera
2018-01-20, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Hehe, tack Grandan och tack för utläggningen. Känner till det mesta. Återigen, mitt inlägg syftade icke på något sätt åt att försvara Merwinna i hennes fantasier om PM.

Jag är fast övertygad om att det blir fällande för den Lille Dræng. Förhoppningsvis Förvaring.

Något som jag personligen tycker är väldigt intressant är att detta fall fått mig att inse att det är helt omöjligt att på ytan se huruvida en person är psykopatisk eller ej.

Tidigt i tråden länkade jag till ett klipp (nu borttaget) med en intervju med PM. Han verkade på inget sätt onormal i sin framtoning, snarare mjuk, sympatisk, lite drömmande.

.

Det kan vara omöjligt att i varje stund se grava personlighetsstörningar, men det läcker nog om man ser över en längre tid.

I Madsens fall är hans vredesutbrott dokumenterade och senast gick väl en en dansk kvinna ut i svensk press och berättade att många Köpenhamnsbor undvik honom och att hon gått förbi hans lokaler en kväll då han var ensam och stod och skrek och slängde grejor. Hennes magkänsla avrådde henne från ett samarbete med honom som hon var erbjuden och hon följde magkänslan.

De flesta kan nog putsa upp sin Dr Jekyll inför intervjuer och viktiga möten, men klara inte att hålla Mr Hyde stången hur länge som helst i ett längre umgänge.

Men hur han ens i sin sjuka del kunde tro att han skulle kunna lustmörda en ung jornalist på uppdrag under en provtur på hemmabygget( och som vinkades av av vänner och pojkvänpå kajen) och komma undan, DEN hybrisen är mäktig och korkat förvriden.
Citera
2018-01-20, 13:14
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det gjorde det med all säkerhet inte. Han älskar ju sin N. Men även om han räknat med att ha gott om tid att städa, så borde han ha velat underlätta för sig genom att plasta in, och ha någon gammal madrass under kroppen också som sög upp det värsta blodet. Det är ju en extremt praktisk och händig person vi talar om - han kan sådant.
Jo men massor av blod kanske var en avDets triggers. Dessutom var ju N lättstädad - t ex inga textilier, då Det klätt dynorna med galon. .. kanske var en förberedelse i sig
Citera
2018-01-20, 13:20
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Jo men massor av blod kanske var en avDets triggers. Dessutom var ju N lättstädad - t ex inga textilier, då Det klätt dynorna med galon. .. kanske var en förberedelse i sig

Nej Trollet, Nautulius var INTE lättstädad. Alldeles för mycket krikar och krokar.
Citera
2018-01-20, 14:51
Medlem
Kanske någon annan journalist skriver en bok med titeln: "Därför ska du inte kliva in i ubåtar ensam med okända män". Den enes bröd, den andres död. Kim lärde sig en läxa som hon sent ska glömma. Är man pengagirig och vill ha hela hackan så kan allt hända.
Citera
2018-01-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men inte om de inte blir dömda för ett brott som har "förvaring" i straffskalan. I Danmark gör de RPU:n före rättegången och domen. Det gör att det kan bli så, att RPU:n säger att personen är farlig. Men sedan blir personen inte dömd ändå (vare sig det beror på att han faktiskt är oskyldig, eller för att bevisen inte räcker). Och då släpps han förstås, eller får bara ett kortare fängelsestraff för andra punkter i åtalet (t.ex. brott mot griftefriden eller sjölagstiftningen eller vad det nu kan vara). Döms han inte för mord så ska han ju anses som vilken oskyldig människa som helst som aldrig har begått ett mord, och det går inte att låsa in oskyldiga människor för brott som de ännu inte begått, men kanske en dag kan komma att begå för att de har vissa diagnoser. I så fall skulle ingen våga söka sig till psykvården heller.

Som sagt: i Sverige uppstår aldrig det här dilemmat, för här görs RPU:n först EFTER rättegången, om personen befunnits vara skyldig - annars inte. Och det känns ju vettigare.

Ja det att ett straff som utdöms måste finnas med i straffskalan för det aktuella brottet är nog de flesta med på. Det är en globalt förhärskande brott- o straffprincip, kanske med nåt skurkstatsundantag.

Sedan sker det ibland även i Sverige att rpu genomförs före rättegång. Och om det egentligen är vettigare att göra rpu efter rättegång kan man ha lite olika uppfattning om; hur vettigt är det egentligen att låta en ev gravt psykiskt sjuk person som ej är rättskapabel genomleva en ofta utdragen rättsprocess som hen i sin skeva föreställningsvärld ej på något uppbyggligt vis kan begripa?

I flera andra länder anses inte detta humant och man förpassar i stället personen till psykvård.
Citera
2018-01-20, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Suck, Det ingick ju inte i Dets plan att behöva sänka N.. suck. Ja, du får ligga i för att behålla förstaplatsen nu, Otto, Merwinna avancerar starkt i envishetsligan.
Det har du missförstått Trollet. Att reagera på ologiska resonemang är en sak.
Att hitta på löjliga konspirationsteorier utan belägg det är inte jag.(Så var snäll och blanda inte ihop oss.)
Jag litar på myndigheter och visar RPUn på att PM inte har någon allvarlig psykisk störning så tror jag på det. Och då återstår enligt uteslutningsmetoden personlighetstörning (NPD-psykopat gissar jag) + sexualsadism.
Om polisen tror att det var planerat så har de nog fog för det. Så jag ser fram emot rättegången för att få veta vad det är. Men utifrån vad vi vet nu så verkar PM inte ha planerat att MÖRDA JUST KiM även om han gick i mordtankar och kanske förberedde sig så smått för en sådan gärning. Jag tror än så länge att han började planera att mörda KiM först när de var ombord.Det räcker inte med att konstatera att en person är psykopat för att säga att hen sprängt folk i luften och gjort sig skyldig till alla olösta mord Norden.Man måste bevisa det också.Sedan kan man alltid TRO men det är ju inte bevis Trollet.
PS: Vad var det som gick snett i PMs plan då eftersom han tyckts improviserat det mesta?
Citera
2018-01-20, 15:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
T

Att man inte har en fastställd dödsorsak är jag inte alls orolig för. Peter Lundin dömdes för 3 x mord utan kroppar ens. 2014 dömdes 2 personer för mord på H Haugberg Madsen utan att kroppen återfunnits. Bevisen var bl a manualer, i de dömdas datorer, där frågor som "hur man dödar ljudlöst" och "hur man gör sig av med ett lik" framkom.

Hoppas att man aldrig hamnar i en polisutredning då, för något så allvarligt brott att dom har rätt att beslagta datorn. För särskilt när man hänger i sådana här forum, så har man ju ibland anledning att söka på allt möjligt som skulle kunna användas emot en... Dessutom hade väl dom båda en kriminell livsstil i största allmänhet, eller minns jag fel nu?

Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jag förstår vad du säger her Mervinna, det er lite trist att bli beskylld før något man inte gjort. Jag blev beskylld för at ha rastafiserat(?) mitt eget folk, bara för att jag efter lång tids studie av en "anvendare" kommit fram til at denna var en sorglig tattare. Får man inte säga sorglig i Sverige? Rastifiserar(?) man sitt eget folk då? Hadde det varit bettre om jag hadde anvendt uttrykket lågbegåvad tattare? Det är så mycket man inte förstår här i verlden.

Jag tror att hon menade "rasifierade", och hur eller hur var det en konstig sak att säga. Norrmän är ju inte någon separat ras.

Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag citerar danska medier ” Det sker ifølge chefanklageren, fordi loven giver anklagemyndigheden mulighed for at konfiskere objekter, som har været involveret i noget ulovligt.

Ja, men då avses det ju vapen och sådant. Inte ett helt fartyg... Finns det överhuvudtaget ett prejudikat på det?

Citat:
Men han ägde ju inte Nautilus, eller? Han var väl redan gäst hos motsvarande dansk kronofogde?

Han var VD i företaget (RML) som officiellt ägde Nautilus. Sedan var det två rika män som ägde företaget. Men M var, så vitt jag förstår, den ende som hade fri tillgång till N dygnet runt utan att behöva redovisa för någon annan, och även den som bestämde vilka reparationer och installationer som skulle göras o.s.v..

Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Jag har besökt Köpenhamn flertalet gånger, våldskultur som råder där.
Blev själv snittad bakifrån, gissa om de sprang.

Ett rövhål av norden, det är Köpenhamn,

Inte av infödda danskar, va? Det är inte dom som är farliga i Köpenhamn:

http://www.friatider.se/danskt-par-rasistanklagas-efter-att-ha-misshandlats-av-somalier

https://petterssonsblogg.se/2014/07/11/japansk-turist-utsatt-for-grov-misshandel-av-somalier/

Citat:
Ursprungligen postat av AmazingMilla
Kanske någon annan journalist skriver en bok med titeln: "Därför ska du inte kliva in i ubåtar ensam med okända män". Den enes bröd, den andres död. Kim lärde sig en läxa som hon sent ska glömma. Är man pengagirig och vill ha hela hackan så kan allt hända.

App app, det där fick du inte säga! Snart har du mobben på dig! Men jag håller med. Jag tycker att det där priset som ska delas ut till "unga, kvinnliga journalister som verkar i Kims anda", var märkligt. Är det inte bättre att inrätta ett pris till en äldre kvinnlig journalist som avslutat sin karriär, och hunnit skriva många viktiga och samhällsnyttiga reportage, samtidigt som hon använt sitt förnuft och sin förmåga att ta människor så att hon aldrig råkat ut för någon våldtäkt eller misshandel? Jag vet vem jag skulle vilja ha som förebild för min dotter i alla fall, av dom två...
Senast redigerad av Merwinna 2018-01-20 kl. 15:20.
Citera
2018-01-20, 15:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det att ett straff som utdöms måste finnas med i straffskalan för det aktuella brottet är nog de flesta med på. Det är en globalt förhärskande brott- o straffprincip, kanske med nåt skurkstatsundantag.

Sedan sker det ibland även i Sverige att rpu genomförs före rättegång. Och om det egentligen är vettigare att göra rpu efter rättegång kan man ha lite olika uppfattning om; hur vettigt är det egentligen att låta en ev gravt psykiskt sjuk person som ej är rättskapabel genomleva en ofta utdragen rättsprocess som hen i sin skeva föreställningsvärld ej på något uppbyggligt vis kan begripa?

I flera andra länder anses inte detta humant och man förpassar i stället personen till psykvård.

Det där är svårt. Men medge att det blir konstigt, om en hel värld har fått höra att NN är fullkomligt livsfarlig och bör hållas inlåst i många år, kanske livet ut, detta har konstaterats av psykiatrisk expertis. Och sedan släpps han efter rättegången, eller ett kortare straff för t.ex. likskändning. Blir svårt både för honom att få kontakt med andra människor, och andra människor att umgås med normalt med honom, med de där orden ringande i huvudet, liksom. Det blir ju så TUNGT - det är inte vem som helst som har spekulerat om hans sinnestillstånd och pratat skit, liksom.
Citera
2018-01-20, 15:17
Medlem
Citat:

De rättmätiga ägarna hade överlåtit den på Rymdlabratoriet (De orkade inte bråka längre med PM). Så den var skriven på företaget och behövdes för verksamheten. Så den kunde inte kronofogden utmäta.
Dessutom var den rätt så nyligen nyrenoverad.
Citera
2018-01-20, 15:59
Medlem
Nu Trollet
har jag en mordteori!
PM hade länge umgåtts med tvångstankar på ett sexualsadistiskt mord.
Han förberedde sig så smått genom att bära ombord järnrör och pyssla mycket i tanken med att planera.
Eftersom att det gav honom tillfredsställelse/lugn att mordpyssla,mordfantisera om tillfället skulle dyka upp.
Eller fantisera om att ett tillfälle skulle dyka upp.
En tid innan mordet hade han försökt att planera in en random tjej med på en ubåtstur men hon tackade nej.
Så dök KWs intervjuförfråga upp. PM började fantisiera om KW. Men insåg det omöjliga i företaget. Men fortsatte ändå att unna sig att fantisera. Samma dag bar han ombord sågen. Sedan tog förnuftet överhand och han bestämde sig för att INTE göra verklighet av det.Utan låta fantasin bara vara en fantasi.
Plus att han hade häcken full med filminspelningsteam mm.
Men sedan på väg ut med KiM dök tankarna på mord upp igen.
Även om han inte fullföljt sitt planerande i verkligheten (i sista stund hade han lagt det i malpåse eftersom att han naturligtvis visste att det var helt fel offer) så tog planerandet/fantasierna ny fart och växte sig starkare och starkare.
Och så bestämde han sig för att improvisera i sista stund med vad han hade ombord istället.
Kan det inte varit så?
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-20 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in