2018-01-20, 16:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Nu Trollet
har jag en mordteori!
PM hade länge umgåtts med tvångstankar på ett sexualsadistiskt mord.
Han förberedde sig så smått genom att bära ombord järnrör och pyssla mycket i tanken med att planera.
Eftersom att det gav honom tillfredsställelse/lugn att mordpyssla,mordfantisera om tillfället skulle dyka upp.
Eller fantisera om att ett tillfälle skulle dyka upp.
En tid innan mordet hade han försökt att planera in en random tjej med på en ubåtstur men hon tackade nej.
Så dök KWs intervjuförfråga upp. PM började fantisiera om KW. Men insåg det omöjliga i företaget. Men fortsatte ändå att fantisera. Samma dag bar han ombord sågen. Sedan tog förnuftet överhand och han bestämde sig för att INTE göra verklighet av det.Utan låta fantasin bara vara en fantasi.
Plus att han hade häcken full med filminspelningsteam mm.
Men sedan på väg ut med KiM dök tankarna på mord upp igen.
Även om han inte fullföljt sitt planerande i verkligheten (i sista stund hade han lagt det i malpåse eftersom att han naturligtvis visste att det var helt fel offer) så tog planerandet/fantasierna ny fart och växte sig starkare och starkare.
Och så bestämde han sig för att improvisera i sista stund istället.
Kan det inte varit så?

Kan ha varit så, men i så fall tror jag att K måste ha gjort något mycket speciellt för att trigga det hela. Jag menar, hon var ju inte ens hans typ - han gillade kvinnor i högklackat och nätstrumpor, och med rött läppstift och nagellack!
Citera
2018-01-20, 16:13
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Nu Trollet
har jag en mordteori!
PM hade länge umgåtts med tvångstankar på ett sexualsadistiskt mord.
Han förberedde sig så smått genom att bära ombord järnrör och pyssla mycket i tanken med att planera.
Eftersom att det gav honom tillfredsställelse/lugn att mordpyssla,mordfantisera om tillfället skulle dyka upp.
Eller fantisera om att ett tillfälle skulle dyka upp.
En tid innan mordet hade han försökt att planera in en random tjej med på en ubåtstur men hon tackade nej.
Så dök KWs intervjuförfråga upp. PM började fantisiera om KW. Men insåg det omöjliga i företaget. Men fortsatte ändå att fantisera. Samma dag bar han ombord sågen. Sedan tog förnuftet överhand och han bestämde sig för att INTE göra verklighet av det.Utan låta fantasin bara vara en fantasi.
Plus att han hade häcken full med filminspelningsteam mm.
Men sedan på väg ut med KiM dök tankarna på mord upp igen.
Även om han inte fullföljt sitt planerande i verkligheten (i sista stund hade han lagt det i malpåse eftersom att han naturligtvis visste att det var helt fel offer) så tog planerandet/fantasierna ny fart och växte sig starkare och starkare.
Och så bestämde han sig för att improvisera i sista stund istället.
Kan det inte varit så?

Grattis Ottoplommon! Där tror jag du är jävligt nära sanningen fakiskt! Det at han har tvekat och varit osäker kan gott vara den x faktor som jag har efterlyst. Det kan ha varit orsaken till et icke logiskt handlande. Takk.
Senast redigerad av kugutt 2018-01-20 kl. 16:39.
Citera
2018-01-20, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan ha varit så, men i så fall tror jag att K måste ha gjort något mycket speciellt för att trigga det hela. Jag menar, hon var ju inte ens hans typ - han gillade kvinnor i högklackat och nätstrumpor, och med rött läppstift och nagellack!
Släng dig i väggen!! Tror du att PM skulle sitta i en öppen häktningsförhandling och erkänna att han tände på tortyr,mord och styckning?! Det har aldrig föresvävat dig att PM ljuger en hel del? Eller har du förträngt alla hans lögner hitintills?
Är alla motstridiga uppgifter från PM sant alltsammans? Hur går det ihop?
Senast redigerad av ottoplommon 2018-01-20 kl. 16:19.
Citera
2018-01-20, 16:18
Medlem
Citat:
Det där är svårt. Men medge att det blir konstigt, om en hel värld har fått höra att NN är fullkomligt livsfarlig och bör hållas inlåst i många år, kanske livet ut, detta har konstaterats av psykiatrisk expertis. Och sedan släpps han efter rättegången, eller ett kortare straff för t.ex. likskändning. Blir svårt både för honom att få kontakt med andra människor, och andra människor att umgås med normalt med honom, med de där orden ringande i huvudet, liksom. Det blir ju så TUNGT - det är inte vem som helst som har spekulerat om hans sinnestillstånd och pratat skit, liksom.

Det tynger dig att det skulle blir tungt för honom att efter ett diaboliskt mord, där hypotetiskt han bara döms för vissa delar, och därför efter avtjänat straff får ett försämrat socialt flöde?
Citera
2018-01-20, 16:20
Medlem
IQpizzasallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Jo men massor av blod kanske var en avDets triggers. Dessutom var ju N lättstädad - t ex inga textilier, då Det klätt dynorna med galon. .. kanske var en förberedelse i sig

Jag har sett på tok för mycket kriminalteknikerserier och tro mig dom hittar alltid blod om det hänt nåt, hur noga fru eller herr mördare nu än tror dom röjt undan alla eventuella spår....
Citera
2018-01-20, 16:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Släng dig i väggen!! Tror du att PM skulle sitta i en öppen häktningsförhandling och erkänna att han tände på tortyr,mord och styckning?! Det har aldrig föresvävat dig att PM ljuger en hel del? Eller har du förträngt alla hans lögner hitintills?
Är alla motstridiga uppgifter från PM sant alltsammans? Hur går det ihop?

Detta med nätstrumpbyxorna, de höga klackarna, nagellacket och läppstiftet finns redan i Djursings bok.

Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Det tynger dig att det skulle blir tungt för honom att efter ett diaboliskt mord, där hypotetiskt han bara döms för vissa delar, och därför efter avtjänat straff får ett försämrat socialt flöde?

Nej, jag tänkte inte bara på honom nu - utan allmänt. Resultatet av en RPU är ju oerhört känslig information, och frågan är om sådan information ska lämnas ut alls innan man vet om personen faktiskt är skyldig (eller kan dömas som skyldig). Sedan är det en annan sak att det är roligt för oss nyfikna att den lämnas ut!
Citera
2018-01-20, 16:42
Medlem
IQpizzasallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Hehe, tack Grandan och tack för utläggningen. Känner till det mesta. Återigen, mitt inlägg syftade icke på något sätt åt att försvara Merwinna i hennes fantasier om PM.

Jag är fast övertygad om att det blir fällande för den Lille Dræng. Förhoppningsvis Förvaring.

Något som jag personligen tycker är väldigt intressant är att detta fall fått mig att inse att det är helt omöjligt att på ytan se huruvida en person är psykopatisk eller ej.

Tidigt i tråden länkade jag till ett klipp (nu borttaget) med en intervju med PM. Han verkade på inget sätt onormal i sin framtoning, snarare mjuk, sympatisk, lite drömmande.

ACK, så fel man kan ha.

PS

Ja den där BOB-sekvensen är riktigt fin och vidrig.

Ja han måste vara duktigt sjuk i huvudet denna PM, det enda som saknas i intervjun efter de plockat upp honom är att han småvisslat lite. Då har människan ändå styckat en annan människa blott några timmar innan. Det finns inte tillstymmelse till stress,oro, ängslan, you name it, i hans ansikte eller kroppsspråk. Det har fått mig personligen att gå tillbaka till ruta ett i personkännedom...
Citera
2018-01-20, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det att ett straff som utdöms måste finnas med i straffskalan för det aktuella brottet är nog de flesta med på. Det är en globalt förhärskande brott- o straffprincip, kanske med nåt skurkstatsundantag.

Sedan sker det ibland även i Sverige att rpu genomförs före rättegång. Och om det egentligen är vettigare att göra rpu efter rättegång kan man ha lite olika uppfattning om; hur vettigt är det egentligen att låta en ev gravt psykiskt sjuk person som ej är rättskapabel genomleva en ofta utdragen rättsprocess som hen i sin skeva föreställningsvärld ej på något uppbyggligt vis kan begripa?

I flera andra länder anses inte detta humant och man förpassar i stället personen till psykvård.

Ska man vara petig så är det egentligen fel att kalla en paragraf 70 dom (=förvaring) straff då det inte är ett straff enl Straffeloven. Alla straff och straffskalorna ligger i 6e kapitlet i Straffeloven: Straffene. Forvaringsdom (o andra föranstaltningsdomar som t ex det vi kallar RPV) ligger i 9:e kapitlet och kallas "Andre retsfølger af den strafbare handling". För forvaring är det 3 kriterier som ska uppfyllas: kriminalitets-, farlighets- och nödvändighetskravet. Så att prata om straffskala i samband med forvaring blir lite fel. Man kan hellre prata om vilka typer av brott (eller försök till desamma) som ingår i själva kriminalitetskravet.
Citera
2018-01-20, 16:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ska man vara petig så är det egentligen fel att kalla en paragraf 70 dom (=förvaring) straff då det inte är ett straff enl Straffeloven. Alla straff och straffskalorna ligger i 6e kapitlet i Straffeloven: Straffene. Forvaringsdom (o andra föranstaltningsdomar som t ex det vi kallar RPV) ligger i 9:e kapitlet och kallas "Andre retsfølger af den strafbare handling". För forvaring är det 3 kriterier som ska uppfyllas: kriminalitets-, farlighets- och nödvändighetskravet. Så att prata om straffskala i samband med forvaring blir lite fel. Man kan hellre prata om vilka typer av brott (eller försök till desamma) som ingår i själva kriminalitetskravet.

Jo, men visst är det så att även om en misstänkt fått farlighetsstämpeln på sig i RPU:n, och det teamet har rekommenderat förvaring - så kan det inte ske om personen faktiskt blir frikänd från misstankarna att ha begått själva brottet? I rättegången alltså. Man kan väl inte förvara personen i förebyggande syfte?
Citera
2018-01-20, 17:34
Medlem
Citat:
Det där är svårt. Men medge att det blir konstigt, om en hel värld har fått höra att NN är fullkomligt livsfarlig och bör hållas inlåst i många år, kanske livet ut, detta har konstaterats av psykiatrisk expertis. Och sedan släpps han efter rättegången, eller ett kortare straff för t.ex. likskändning. Blir svårt både för honom att få kontakt med andra människor, och andra människor att umgås med normalt med honom, med de där orden ringande i huvudet, liksom. Det blir ju så TUNGT - det är inte vem som helst som har spekulerat om hans sinnestillstånd och pratat skit, liksom.

Ja. Håller med om att det är svåra avvägningar, olika intressen ställs mot varandra: sekretess mot allmänhetens rätt till insyn, straff vs vård, juridik vs psykiatri, allmänhetens bästa mot den enskildes osv. Och över allt blåser politiskt styrande vindar.
Har ingen egen klar uppfattning om vad som är vettigast avs när/hur rpu ska genomföras och om vilka uppgifter som skall få publiceras/släppas.
Om bara folk kunde låta bli att begå brott och bli psyksjuka. Och hålla sig på mattan. Inte på havsbotten, inte i rymden.😐

Citat:
Ursprungligen postat av diva59

Till att vara petig.😏 Ok. Hade ingen alls aning om att förvaring inte klassades som straff. Tack för klargörande.
Citera
2018-01-20, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Grattis Ottoplommon! Där tror jag du är jävligt nära sanningen fakiskt! Det at han har tvekat och varit osäker kan gott vara den x faktor som jag har efterlyst. Det kan ha varit orsaken till et icke logiskt handlande. Takk.
Tack för att du förstod
Citera
2018-01-20, 18:11
Medlem
Citat:
Jo, men visst är det så att även om en misstänkt fått farlighetsstämpeln på sig i RPU:n, och det teamet har rekommenderat förvaring - så kan det inte ske om personen faktiskt blir frikänd från misstankarna att ha begått själva brottet? I rättegången alltså. Man kan väl inte förvara personen i förebyggande syfte?

Man har inte rekommenderat förvaring, man har sagt att den kan vara tillämplig i detta fall.

Det är sedan upp till domstolen att avgöra, utifrån rättsförhandlingarna, vilken påföljd som utdöms.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in