2018-01-19, 22:43
  #469
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Momsen på ett våffeljärn läggs på försäljningspriset av företag.
Tror inte som beställer dem ett och ett.
Momsen är iofs alltid +25% oavsett antal och värde.
Citera
2018-01-19, 22:46
  #470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorFoh
Det väl rimligt att man betalat moms även när man köper saker som kommer från Kina. Det är en skandal att Postnord inte tagit ut moms.
Precis.
Gärna moms, men ingen avgift.

Om jag har möjlighet att själv se till att betala momsen, men väljer att låta Postnord lösa det, då kan jag acceptera en avgift.
Men inte nu.
Vad har jag för alternativ?

Jag vill betala moms, men inte reparera Postnords undermåligt hanterade ekonomi.
Citera
2018-01-19, 22:48
  #471
Medlem
Sunimods avatar
Fatta att det är du som köpare som blir pungslagen.

Varför ska du behöva betala massa MOMS och skatt för pengar du redan betalt massa inkomstskatt?
För pengar det företag du arbetar hos som får betala massa arbetsgivaravgifter?

Nej du ska jävlar i mig beskattas till döds för att påvarna i riksdagen inte kan få ordning på sina jävla utgiftsökningar som kräver mera skatter.

Skatta oss svenskar till döds.

Använd alla jävla metoder med koldioxidskatter och annat djävulskap.

Kräv att alla ska åka tunnelbana till jobbet även om det är 100 mil till närmsta tunnelbanestation.
Citera
2018-01-19, 22:48
  #472
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Klart som fan att man inte ska betala 125:- för en gåva man fått! Haha, vore ju helt sinnessjukt.
En gåva är en gåva.
Kan man kanske tycka, men inget nytt under solen. Har hänt med varor från USA sedan decennier.
Och de allra flesta varor är ju inte gåvor. Och har man en vän som vill skicka en gåva till en så är kanske vännen vänlig nog att ta reda på hur det fungerar i mottagarlandet så att mottagande vännen slipper få en negativ överraskning.
Citera
2018-01-19, 22:52
  #473
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Fatta att det är du som köpare som blir pungslagen.

Varför ska du behöva betala massa MOMS och skatt för pengar du redan betalt massa inkomstskatt?
För pengar det företag du arbetar hos som får betala massa arbetsgivaravgifter?
Så länge man har moms så är det ju rimligt att den är samma, istället för olika.
Den totala skattenivån är en annan och mer generell fråga.
Citera
2018-01-19, 22:53
  #474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Undrar hur kinaskräp-företagen kommer tackla detta, aliexpress osv. Öppna lager i mindre nogräknade europeiska länder och sälja inifrån EU ?
Det finns redan flera kinesiska företag som har "EU-warehouse". Aliexpress är ett av dem.
Citera
2018-01-19, 22:54
  #475
Medlem
Om detta gjordes för att stödja svensk/europeisk tillverkning och arbetstillfällen skulle jag vara all for it, men nu innebär det ju bara att jag får köpa samma skitkabel tillverkad i Kina man får ge 7 kr för från Aliexpress för 149 kr från Kjell & Co istället. Tyckte det var ironiskt när krämarna som tjänat storkovan på att sälja importerat slavarbeteskräp till fullpris började ätas av monstret de själva skapat, nu verkar det som man vill vrida tillbaka klockan...
Citera
2018-01-19, 22:55
  #476
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Vem ska i så fall betala administrationen?

De själva så klart. Om de är intresserade av att få in moms på utländska paket så ligger det rimligen i deras självintresse att rejält optimera flödena så att det är genomförbart.

Sedan så åker Kina förvisso gräddfil bör det kommer det internationell kostnader för post, men det är precis sådana frågor som man då behöver driva.
Citera
2018-01-19, 22:57
  #477
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
synd. men det finns ju alltid ebay/amazon om man inte alltid vill stödja svenska handlares höga marginaler..

Men nu är det Kina som land och inte sajterna som kollas(?). Eller har jag missförstått? Tror Ebay innefattas?
Citera
2018-01-19, 22:59
  #478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Om detta gjordes för att stödja svensk/europeisk tillverkning och arbetstillfällen skulle jag vara all for it, men nu innebär det ju bara att jag får köpa samma skitkabel tillverkad i Kina man får ge 7 kr för från Aliexpress för 149 kr från Kjell & Co istället. Tyckte det var ironiskt när krämarna som tjänat storkovan på att sälja importerat slavarbeteskräp till fullpris började ätas av monstret de själva skapat, nu verkar det som man vill vrida tillbaka klockan...

Precis. Kejll & Co:s inköpare sitter ju dagligen på Alibaba och handlar varor för att sen sälja vidare till dumsvenne på hemmaplan med enorma pålägg.

Kan inte Postnord som ägs av danska och svenska staten hänga med i den globala konkurrensen så får regeringen avreglera och låta nya aktörer komma in på marknaden. Varför passar protektionism just nu, när allt annat skall vara globalism, mångkultur, frihandel, öppna gränser osv?
Citera
2018-01-19, 23:01
  #479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
De själva så klart. Om de är intresserade av att få in moms på utländska paket så ligger det rimligen i deras självintresse att rejält optimera flödena så att det är genomförbart.

Sedan så åker Kina förvisso gräddfil bör det kommer det internationell kostnader för post, men det är precis sådana frågor som man då behöver driva.
Självklart ska flödena optimeras, men det är ju inte posten som får momsen, den går till staten.
Och posten hade ju haft lägre kostnader om de inte hade behövt göra detta extrajobb, så någon kostnadstäckning måste de få in, och den kostnaden måste ju tas någonstans ifrån, och postens intäkter kommer från fraktavgifter.
Citera
2018-01-19, 23:02
  #480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Men nu är det Kina som land och inte sajterna som kollas(?). Eller har jag missförstått? Tror Ebay innefattas?
Det är inte specifikt Kina, det är alla länder utanför EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in