2018-01-19, 18:39
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poxer
Köper man något litet/billigt och det fastnar är det bara skita i att hämta ut och be kinesen skicka nytt precis som man gjort tidigare, blir endast mer arbete för postnord till ingen förtjänst. Avgiften är inget nytt.
Som komplement för större och dyrare grejer, amazon.de med fri frakt över 40€.

Här ska vi inte bli rövknullade av staten mer än vi redan blir.

Kommer inte alla paket "fastna" då?
Citera
2018-01-19, 18:40
Medlem
CrazyWorlds avatar
Jag sitter i detta nu och väntar leverans från aliexpress. 7 olika säljare. Total kostnad cirkus 90:-
Jag ska alltså betala 125*7=875kr i avgift för att få detta levererat?
Citera
2018-01-19, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Jag sitter i detta nu och väntar leverans från aliexpress. 7 olika säljare. Total kostnad cirkus 90:-
Jag ska alltså betala 125*7=875kr i avgift för att få detta levererat?

Det beror ju på när det börjar gälla, Postnord ska komma med en plan till tullverket 1 mars.
Citera
2018-01-19, 18:45
Medlem
poxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Tveksamt, enligt artiklarna har postnord i nuläget "ansvar för att ta in moms" på försändelser värda över 22 euro, och alla dessa fastnar ju inte. Om det nu blir så att allt fastnar kommer jag roa mig med att beställa hem skitsaker till postnords styrelse och diverse politiker.
Citera
2018-01-19, 18:45
Medlem
Citat:
Köper man något litet/billigt och det fastnar är det bara skita i att hämta ut och be kinesen skicka nytt precis som man gjort tidigare, blir endast mer arbete för postnord till ingen förtjänst. Avgiften är inget nytt.
Som komplement för större och dyrare grejer, amazon.de med fri frakt över 40€.

Här ska vi inte bli rövknullade av staten mer än vi redan blir.
Bli inte förvånad om du får en faktura på skiten några dagar senare i vilket fall, likt idag när folk får fakturor pga för få frimärken på brev.
Citera
2018-01-19, 18:46
Medlem
poxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deed
Bli inte förvånad om du får en faktura på skiten några dagar senare i vilket fall, likt idag när folk får fakturor pga för få frimärken på brev.
Då beställer jag hem 1000 mobilskal till Löfvén.

Tror detta bara är skrämselpropaganda för att få folk att sluta handla från Wish som blivit väldigt hett hos Svenssons.
Senast redigerad av poxer 2018-01-19 kl. 18:49.
Citera
2018-01-19, 18:47
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
"Postnord kommer att införa en avgift på paket som beställs från Kina via nätet.

En administrationsavgift på 125 kronor plus moms, som normalt sett ligger på 25 procent, ska införas även om varan bara kostade tio kronor att köpa. Det rapporterar Breakit."

DDR Sverige fortsätter framåt...

Nåja. Moms och tull måste företagen betala. Så varför inte privatpersoner?

Detta snedvrider annars konkurensen och idag hotar ett antal butiksjobb.
Citera
2018-01-19, 18:47
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Tveksamt, enligt artiklarna har postnord i nuläget "ansvar för att ta in moms" på försändelser värda över 22 euro, och alla dessa fastnar ju inte. Om det nu blir så att allt fastnar kommer jag roa mig med att beställa hem skitsaker till postnords styrelse och diverse politiker.

Detta låter som en grym idé. De asen ska lida.
Citera
2018-01-19, 18:48
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren

Som jag fått förklarat för mig kommer de börja gå igenom exakt alla paket. Därav avgiften.
Citera
2018-01-19, 18:51
Medlem
Sam.Lowrys avatar
Och dom dumma jäklarna tror säkert att de skall få in 100 000 x 125kr per dag.
Snarare lär all handel ifrån Wish och Aliexpress tvärdö samma dag detta införs.
MEN utan att svensk handel tjänar något nämnvärt för det. Inte fan kommer jag gå till Elgiganten och köpa ett skyddsglas till min mobil för 399 kr när det kostar runt 10 kr ifrån kina.
Citera
2018-01-19, 18:54
Medlem
För dom som inte vet så har det alltid varit lag på att man ska betala moms / Tull på köp utanför Eu. Betalar man tull och moms till Tullverket så slipper man denna faktura på 125kr från postnord, då det är en avgift för importdeklarationen man betalar för
Citera
2018-01-19, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datanissen
För dom som inte vet så har det alltid varit lag på att man ska betala moms / Tull på köp utanför Eu. Betalar man tull och moms till Tullverket så slipper man denna faktura på 125kr från postnord, då det är en avgift för importdeklarationen man betalar för
Eller så kan man få paketet skickat via holland , då kanske man slipper tull o moms för att det ej räknas som import utanför eu !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in