Citat:
Ursprungligen postat av
YP4XQ
Mja Biltema har ju svenska anställa som de betalar ut löner till, och så vidare. Soptömtning, vatten, städare, byggare till varuhusen... allt i kedjan. Och så skatten men visst den går ju mestadels till lågkvalité nu för tiden även i Sverige iofs.
Jag vet att en svensk butik, i synnehert de fysiska, har en massa kostnader som måste betalas och därför addas xx% till xxx% marginal på det de säljer. Men frågan vi måste ställa oss, precis samma fråga som man har ställt i decennier, är det rimligt att "strypa", "begränsa" eller stänga av alterantiva sätt att producera eller konsumera produkter för att Kalle o Liza ska ha ett monotont tråkigt jobb att gå till.
Det första jag kommer ihåg så här direkt är de som manuellt pillade med bokstäver i bly för att få fram en mall att trycka tidningar o böcker med. Någon uppfann en mer modern tryckpress som gjorde dessa arbetslösa och det skreks högt efter skatter o avgifter för de som skulle göra det maskinellt...
Denna "Kinaavgift" handlar nästan om precis samma grej. Denna gång är det de svenska e-handlarna och de svenska butikskedjorna som skriker och de får sin vilja igenom. Rätt eller fel?
Det handlar inte om uteblivna skatteintäkter utan vinstmarginaler för de som gör big business. Sossarna har alltis slickat röv på de STORA företagen och pissat på de små.