2018-01-20, 10:27
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malloy2
Helt rätt. Varför ska Post Nord hantera paket gratis???? Ni som kräver det är ju antingen helt obegåvade eller så har ni er loserbizniz där den bärande delen är gratis! frakt från Kina. Idioter!!

Jag har inget emot avgifter som tillkommer, men de ska fanimej vara förannonserade klart och tydligt.

Jag har inte ingått något avtal med PostNord som ger dem rätten att tulldeklarera mina varor och dessutom ta ut en ockeravgift samtidigt.
Citera
2018-01-20, 10:40
Medlem
Lite off topic .men jag ringde Tullverket för att kolla om DHL verkligen hade betalt min moms+Tull för ett paket som jag köpt i USA, paketet liksom sprang igenom Tullen, tyckte det verkade misstänksamt ,oftas brukar paketen stå stilla ett tag inför tulldeklarationen när man kollar trecken.
Tullverket blev helt tagna på sängen av min fråga, det visa sig att den svenska naiviteten rådde där ,man får helt enkelt lita på att företaget i detta fall DHL har betalt in avgifterna och inte bara debiterat mig,och stoppa pengarna i egen ficka, Tullverkets data systemet kunden helt enkelt inte kolla upp enskilda inbetalningar.
Citera
2018-01-20, 10:40
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperboy85
Den här administrationsavgiften är väl en kostnad posten tar ut för att tulldeklarera varan? D.v.s. skickar du själv in en tulldeklaration borde du bara behöva betala en mindre summa eller t.o.m. endast mervärdesskatten.

Ja, det var så jag också tänkte, hade den här momsen betalats frivilligt, direkt med betalningen på sidan man köper ifrån med momskonto och alls sånt häftigt (säger Mona) så borde ju postnord bara behöva ta stickprover så att värdena det skattas för är rätt.

men nääääää, this is why we cant have nice things, kineserna skiter i skatten och då får vi sådana här avgifter, ungefär som om du brukar smuggla in cigg på ditt rum och din mamma söker igenom din analöppning varje gång du kommer hem. Hade du bara rökt utomhus innan du kom hem så hade du sluppit mammas hand i röven.
Citera
2018-01-20, 10:42
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Lite off topic .men jag ringde Tullverket för att kolla om DHL verkligen hade betalt min moms+Tull för ett paket som jag köpt i USA, paketet liksom sprang igenom Tullen, tyckte verkade misstänksamt ,oftas brukar paketen stå stilla ett tag inför tulldeklarationen när man kollar trecken.
Tullverket blev helt tagna på sängen av min fråga, det visa sig att den svenska naiviteten rådde där ,man får helt enkelt lita på att företaget i detta fall DHL har betalt in avgifterna och inte bara debiterat mig,och stoppa pengarna i egen ficka, Tullverkets data systemet kunden helt enkelt inte kolla upp enskilda inbetalningar.

What...?

Är det så illa så behövs en total omdesign av systemet...
Citera
2018-01-20, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
What...?

Är det så illa så behövs en total omdesign av systemet...
japp så illa ställt är det ,vi borde införa så att alla får ett konto på tullverket , nu ser dem bara vad ( detta gäller privat personer) tex DHL har betalat i totalt i Moms+ Tull på ett år , så säg att du fejkar 20 % av alla inbetalningar , blir väl en trevlig bonus till VD . m,m.
Citera
2018-01-20, 10:50
Medlem
990099s avatar
Vi kan stråla samman och skriva ett par hundra anmälningar till PST klaga till piss media mm och piska upp en opinion Postnord är inte så poppis pg tidigare fadäser så det går nog att sätta press på de.

Just saying
Citera
2018-01-20, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menskoppen
Amen !
Är detta verkligen lagligt.?
Citera
2018-01-20, 10:54
Medlem
muppliberals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
"Postnord kommer att införa en avgift på paket som beställs från Kina via nätet.

En administrationsavgift på 125 kronor plus moms, som normalt sett ligger på 25 procent, ska införas även om varan bara kostade tio kronor att köpa. Det rapporterar Breakit."

DDR Sverige fortsätter framåt...

Jag har redan märkt ett kryphål.

Köpte 3 radiosändare till bilen. Kinapaket. Skickades från Polen och Ungern.
Allt beställt från ebay.de

Redan nu kan man beställa från Tyskland direkt. I princip samma priser som på kinesiska sajter.
T ex:

https://m.ebay.de/itm/KFZ-Bluetooth-...cAAOSwVC1Z21SK

Så posten kommer förmodligen inte ta ut många straffavgifter.
Citera
2018-01-20, 11:00
Medlem
Citat:
Lite off topic .men jag ringde Tullverket för att kolla om DHL verkligen hade betalt min moms+Tull för ett paket som jag köpt i USA, paketet liksom sprang igenom Tullen, tyckte det verkade misstänksamt ,oftas brukar paketen stå stilla ett tag inför tulldeklarationen när man kollar trecken.

Dhl packet stannar aldrig- som sagt egna flygplatser typ arlanda
Citera
2018-01-20, 11:02
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muppliberal
Jag har redan märkt ett kryphål.

Köpte 3 radiosändare till bilen. Kinapaket. Skickades från Polen och Ungern.
Allt beställt från ebay.de

Redan nu kan man beställa från Tyskland direkt. I princip samma priser som på kinesiska sajter.
T ex:

https://m.ebay.de/itm/KFZ-Bluetooth-...cAAOSwVC1Z21SK

Så posten kommer förmodligen inte ta ut många straffavgifter.
Hur kan det vara samma när det står 6.99 EUR frakt?
EDIT:Ungefär samma, 9 Euro med frakt 95 spänn
Här har du snarlik från Aliexpress för 10 dollar gratis frakt = ca 86 spänn
https://www.aliexpress.com/item/Onev...840371000.html
Senast redigerad av dobbelina 2018-01-20 kl. 11:20.
Citera
2018-01-20, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
Dhl packet stannar aldrig- som sagt egna flygplatser typ arlanda
Jo, men dem har s.k .a tulldeklarationsstation eller liknade ,där brukar man se att paketet hänger ett tag i tracken.
Citera
2018-01-20, 11:32
Medlem
Citat:
Jo, men dem har s.k .a tulldeklarationsstation eller liknade ,där brukar man se att paketet hänger ett tag i tracken.

jo men dom vill väl inte ha nåt stop på flödet.....eller krångel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in