2018-01-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
So vanligt alltså: alla talar om frihandel som något positivt, men ingen verkar vilja ha det i verkligheten.
Vadå ingen? Är nog väldigt många som vill ha frihandel.
Men om du kan hjälpa till att ta fram ett postavtal där försändelserna bär sina egna kostnader istället för att subventioneras som nu, så blir det nog bra.
Senast redigerad av anders197503 2018-01-19 kl. 22:19.
Citera
2018-01-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Flugna? Hahaha det flygs inte, idiot. Jag har beställt i början av december, leveranstid: 14 januari. Väntar fortfarande på hälften.

Det är du som en idiot som, med en begränsade förmåga, tror att du kan dra slutsatser vad som händer utan någon riktig fakta och kunskap.

Jag har för faan jobbat på logistikavdelningen på Postnord, din jävla nolla. De flesta prylar från Kina, tex via Banggood, Wish etc, kommer via Arlanda med en tjänst som heter "Airmail and Register Airmail".

Anledningen att du får dom med en svensk postettiket är för att importen på varje terminal, Toftanäs, Härryda, Örebro, Torsvik, Veddestad och Segeltorp, omregisterar dom och skickar dom med Inrikesposten.

Tyst med dig i framtiden, för du är och förblir en nolla och bara för att du gömmer dig bakom en datorskärm där ditt misslyckade liv inte syns svart på vitt, så skiner det igenom i okunskapen du skriver.
Senast redigerad av EkoMargit 2018-01-19 kl. 22:38.
Citera
2018-01-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Närhelst mina beställningar åker på felaktig tullavgift så brukar jag bara låta dem returneras till säljaren och få pengarna tillbaka.
På vilket sätt har du råkat ut för "felaktig" tullavgift?
Citera
2018-01-19, 22:23
Medlem
Postnord har ju själva valt att sluta med att se till att det betalas moms och tull på Kina paketen. För de gjorde de förut. Sen går Postnord med bra vinst i Sverige. Affären med att köpa Danska posten är ju en jätte förlust. Så jag antar att det är därför de behöver pengar nu.
Citera
2018-01-19, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
På vilket sätt har du råkat ut för "felaktig" tullavgift?

När en vara som kostat en hundring tullas för 200 och sedan PNs avgift på 125 kr på det. Låter det bara gå i retur.
Citera
2018-01-19, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ja, Postnord lär inte kunna genomföra detta utan folkstorm. Verkligen huvudlöst tänk. Själv har jag beställt massor med billiga saker från Kina och som inte ens finns att få tag på i Sverige eller ens Europa. Jag är en av många tusentals svenskar som kommer att ringa till Postnord och fråga vad i h-e de håller på med.

Det finns redan i dag kineser som säljer via Storbritannien. Det kan bli ett sätt att kringgå restriktiva svenska tullregler. Det blir lite dyrare dock men ljusår billigare jämfört med Postnords idiotiska tilltag.
Är det inte bättre att du ringer till Tullverket? Det är inte PostNord som ligger bakom detta.
Däremot är det PostNord som har subventionerat din och min billiga frakt.
Citera
2018-01-19, 22:30
Medlem
jugbandbluess avatar
synd. men det finns ju alltid ebay/amazon om man inte alltid vill stödja svenska handlares höga marginaler..
Citera
2018-01-19, 22:32
Medlem
JustZlatans avatar
Typiskt att just när jag har upptäckt dessa sajter så ska dom straffbeläggas av svenska staten. Jag hann göra en order iaf, som tur var under 200 kr så jag slipper avgifter vilket jag inte hade någon aning om. Men jag får väl köpa för dubbla priset här i skitstaden Stockholm istället.
Citera
2018-01-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passiflora
Alibaba Group är så extremt stora, de borde kunna ordna ett eget postföretag i varje land.
Varför skulle de starta postföretag? För att dela ut förlustbringande försändelser?
Citera
2018-01-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OCoileain
Det blir en juridisk fråga som WTO måste lösa. Jag vet inte hur PostNords kontakter ser ut med svenska och danska staten, men de kan komma undan med att de inte är statligt ägda och att WTO bara hanterar handelsrätt via dess medlemsstater.
Varför sura över PostNord? Det är ju statliga Tullverket som satt ner foten.
Citera
2018-01-19, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Kan man inte låta det konkurrerande bolaget Bring ta över Kinapaketen?
Vem är "man"?
Varför skulle det vara en fundamental skillnad med Bring? Tullverket lär i så fall anmoda Bring samma sak som man nu anmodat PostNord - vore ganska inkonsekvent annars eller?
Citera
2018-01-19, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Helt rätt, varför ska dessa varor vara momsfria samt kringå elektronikskatt?

Rätt. Jag betalar gärna moms, men inte en extra avgift till Postnord bara för att de inte fömår utföra sitt uppdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in