2018-01-19, 12:53
Medlem
Linguass avatar
Helt otroligt att han orkade argumentera så länge med någon som är så uppenbart mer korkad än han själv. Han förklarar allt på ett extremt pedagogiskt sätt men hon förstår ändå inte...
Citera
2018-01-19, 13:18
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Helt otroligt att han orkade argumentera så länge med någon som är så uppenbart mer korkad än han själv. Han förklarar allt på ett extremt pedagogiskt sätt men hon förstår ändå inte...
Cathy Newman försökte med Milo och fick lika mycket smisk
Hon måste gilla det!
Citera
2018-01-19, 13:24
Medlem
Ketaminkillen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Yes, skriv ut länken här. Jag har dock avvikit från Facebook efter att det uppdagades vilken totalitär makt det faktiskt är och att de driver igenom sina agendor via Facebook samt censurerar oliktänkande.

Jag kommer garanterat att komma på hans föreläsning, efter så mycket gratismaterial han gett oss på sin kanal och diverse intervjuer råder det ingen tvekan om att en liten ersättning är på sin plats

Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Länk till den facebookgruppen tack... Letade men hitta inget då, 6mån sedan

Här har ni länken till Facebook-gruppen

https://www.facebook.com/groups/813792325439553/
Citera
2018-01-19, 13:33
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Han refererade till en studie som är gjord på humrar och depression. Detsamma gäller nog alla varelser med serotonin som lever i heiarkier. Sambandet till serotonin går förstås att spekulera i men det är trots allt forskning som han utgår från, han har inte kommit på den jämförelsen själv. Serotonin har även ett samband vid depressioner hos människor, och det stämmer att ju högre i den sociala heiarkin du befinner dig desto osannorlikare är det att drabbas av depression.

I studien påstods det att en hummer blev deprimerad om den förlorade en kamp mot alfahummern som exempel, och då sjönk i den sociala hierarkin. För att inte hummern skulle utsätta sig för mer fara och förödmjukelse så utvecklar denna en depression för att bli passiv istället för att utmana alfan.

Edit: tack för länken ts. Aldrig hört talas om honom innan. Jag tycker att han var riktigt vass då det är särskilt svårt att debattera med agenda-journalister. Men att vara professor i psykologi ger nog ett visst övertag
Studien avhandlade egentligen framför allt om aggression (http://t.co/yLIj2cB3?amp=1). Artikeln säger att serotoninnivåerna påverkades av huruvida hummern vann sin fight eller inte och att förlorarna ogärna ger sig in i nya slagsmål efter en förlust. Studien sade inget om depression.

Jag har letat efter någorlunda komplexa djur som inte har sociala hierarkier och som jag förstår det har man inte upptäckt någon sådan för t.ex. pingviner. Pingviner har också ett serotoninsystem och får säkerligen påverkade serotoninnivåer vid "emotionell" påfrestning (i den mån djur har påvisbara emotioner).

Min poäng är att alla djur (som jag har letat på) har serotoninsystem, inklusive t.ex. daggmaskar, och som neurotransmitter påverkar serotonin nervsystemet på en uppsjö olika sätt. Likaså påverkas serotoninnivåerna av en mängd stimuli.

Således tycker jag att liknelsen med hundarna är rent ut sagt kass. Personligen tycker jag att det är mer intressant att i princip alla djur har sociala hierarkier, så varför skulle människan inte ha det?
Citera
2018-01-19, 13:39
Medlem
valleros avatar
Dagens garv när Cathy klämmer till med den klassiska "Why should freedom of speech be allowed if it offends someone?" och får ett svar som totalt pulveriserar både hennes fråga och kredibilitet. Ett garv som dock sätter sig i halsen. Alltför många tänker precis som hon gör. D.v.s. de tänker inte alls.
Och deras världsbild kan inte rubbas av vare sig fakta, empiri eller argument.
Citera
2018-01-19, 13:45
Medlem
Det värsta med denna intervju är att hon som intervjuar honom verkligen vill missförstå honom med flit. Det var inte en eller två eller tre gånger som hon hittar på "det här sa du" när det inte alls var vad han sade, utan detta skedde regelbundet. Riktigt vidrig var hon. Props till Jordan Peterson för att vara så lugn, välartikulerad och artig.

Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Dagens garv när Cathy klämmer till med den klassiska "Why should freedom of speech be allowed if it offends someone?" och får ett svar som totalt pulveriserar både hennes fråga och kredibilitet. Ett garv som dock sätter sig i halsen. Alltför många tänker precis som hon gör. D.v.s. de tänker inte alls.
Och deras världsbild kan inte rubbas av vare sig fakta, empiri eller argument.

Ja det svaret var verkligen bra. Var väl också enda gången som Cathy faktiskt blev tyst och inte svarade med nån hjärndöd kommentar på direkten.
Citera
2018-01-19, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pannisar
Hur kan detta vara så svårfattade koncept för en vissa feminister? Jag fattar inte det. Väldigt logiskt och enkelt.

Du ger dig själv i princip svaret. Dessa människor besitter inte förmågan att tänka logiskt på samma sätt. Män och kvinnor har ungefär samma genomsnitts-IQ, det är dock inte detsamma som att män och kvinnor har identiskt tankemönster, för så är inte fallet.

Enkelt förklarat så löser män och kvinnor problem på två olika sätt, även fast de kan komma fram till samma resultat, lite som att välja två olika vägar för att ta sig från Malmö till Stockholm, slutdestinationen är den samma men vägen dit är annurlunda, därmed kan även förklaringen till resultatet se olika ut.
Citera
2018-01-19, 13:59
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag börjar anse att feminist är som en personlighetsstörning. Exempelvis narcissister som värderar pengar, makt och inflytande, för att det är vad dom ser. När feministerna enbart i sin omgivning ser kön, makt, inflytande. En feminist tycker jag är som en narcissist, dvs en person som halvblind för sin omgivning.
Eller sektmedlem/religiös. Har man blivit hjärntvättad sedan barndomen hur orättvist samhället är och att kvinnor alltid är offer så är ju det "sanningen". Tyvärr utvecklas inte mänskligheten, idag heter en av världsreligionerna "feminism" och den är precis lika vetenskaplig som de andra.

Man får inte ifrågasätta religiösa/feminister, man måste säga rätt saker för att inte kränka religiösa/feminister, logiska argument biter inte på religiösa/feminister osv osv.
Citera
2018-01-19, 14:15
Medlem
Separatistens avatar
Underbart klipp. Tar en stund att sätta sig in i, sen ser man hur förlorad hon är för att till sist gå på grund ordentligt.

Dock tror jag inte det kommer att förändra hennes tycke, smak eller världsbild på något sätt. Det är så det fungerar.
Citera
2018-01-19, 14:27
Medlem
Sigstens avatar
#11 I SENASTE TRENDERNA PÅ YOUTUBE

Härligt!

Många tror att hela världen är svart eller vit. Det är mycket mer komplext än så.
Citera
2018-01-19, 16:13
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Intressant intervju/debatt. Jag är väldigt imponerad av honom.

Dels för att hans argument går att verifiera. Andra personer skulle kunna kontrollera att de går att belägga. Han är visserligen en vetenskapsman men man är så van vid politiker, journalister och debattörer som säger så mycket som inte går kontrollera sanningshalten av, utan som är tillräcklig vaga för att inte kunna ställas till svars för sina påståenden. Så om inte psykologer och andra vetenskapsmän vederlägger hans argument inom några dagar/veckor så kan man vara förvissad om att hans argument är sanna (så sann icke-naturvetenskap kan vara).

Dels för att han är modig. Eftersom hans argument enkelt går att kolla upp så utsätter han sig för en stor risk att tabba sig. Det är lätt att missa detaljer och därför brukar forskare skriva istället så man har möjlighet att läsa igenom några gånger för att se att man inte missat något. Annars är det sånt som meningsmotståndare direkt hugger på för att misskreditera. Missar man en siffra av 100 så räcker det att misstänkliggöra hela resonemanget. Och så är det inom vetenskapen, allt måste hänga ihop. Men det är modig att göra det i direktsändning.

Dels för att han måste vara en av världens tålmodigaste människor. Att sitta i 25 minuter i direktsändning och diskutera något som man är expert på med någon som är på en elevs nivå kunskapsmässigt och som samtidigt är immun mot argument. Han är väldigt mogen som människa som inte faller för frestelsen att försöka platta till henne rejält.

Huvudet på spiken här!! det är därför han får sån respekt...han anstränger sig för att lyssna, och visar att han lyssnar genom att berätta så att det är uppenbart att han förstår den andres synvinkel, och sen förklarar varför det är fel och berättar hur han ser på saken.....och som han säger runt 8 min han väger sina ord väldigt, väldigt, VÄLDIGT noga......han e tung !!
Citera
2018-01-19, 16:16
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reinswander
Jordan Peterson är inne på rätt spår men tyvärr är han en 60-talist som inte kan se vem som driver på marxismen i väst och hur den måste stoppas, men han kan iallafall peka ut en del problem.

jag är övertygad om att du har fel...

men var så snäll, upplys oss o vad som driver på marxismen i väst och hur den "måste" stoppas.....han har ju bara forskat i ämnet i 40 år....du är ett av några 1000 assholes på flashback... enlighten us
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in