2017-12-28, 21:01
Medlem
kalle_ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMackan
Bortsett från Johannesört skall det inte vara några problem med kosttillskott / vitaminer.
Jag personligen låter det gå ett par timmar emellan dock.

Tack.

Är det förresten normalt att 24 dagar in i behandlingen med Sertralin ena dagen må alldeles utmärkt för att i nästa vara nere i en avgrund.

Igår mådde jag prima, idag är det illamående, lätta skakningar och en panikångest som kommer och går hels tiden.

Första 8 dagarna 25 mg och resterande 50 mg.
Senast redigerad av kalle_d 2017-12-28 kl. 21:05.
Citera
2017-12-29, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_d
Tack.

Är det förresten normalt att 24 dagar in i behandlingen med Sertralin ena dagen må alldeles utmärkt för att i nästa vara nere i en avgrund.

Igår mådde jag prima, idag är det illamående, lätta skakningar och en panikångest som kommer och går hels tiden.

Första 8 dagarna 25 mg och resterande 50 mg.

Jadå. Jag känner fortfarande likadant efter nästan två månader. Men ju längre tid det går, desto mer sällan kommer de "kassa" dagarna.

Du kanske också ska försöka höja upp dosen till 100 mg som mig? Jag har fått för mig att man måste upp till 100 mg för att få full effekt.
Citera
2017-12-31, 00:29
Medlem
kalle_ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMackan
Jadå. Jag känner fortfarande likadant efter nästan två månader. Men ju längre tid det går, desto mer sällan kommer de "kassa" dagarna.

Du kanske också ska försöka höja upp dosen till 100 mg som mig? Jag har fått för mig att man måste upp till 100 mg för att få full effekt.

Tack igen

Jo. Har tid hos läkaren i nästa vecka och högst troligt blir det dosökning. För detta håller inte.

Mådde ganska bra efter 14 dagar in i behandlingen, men nu är det katastrof. Tre dagar i total ångest. Har tvingat ut mig själv både på stan och på motionsrundor, dock hade jag helst velat stanna i sängen och bara ruttnat bort.

Vill, hoppas och tror på medicinen. Men biverkningarna/insättningssymtomen är ju helt galna.
Citera
2017-12-31, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_d
Tack igen

Jo. Har tid hos läkaren i nästa vecka och högst troligt blir det dosökning. För detta håller inte.

Mådde ganska bra efter 14 dagar in i behandlingen, men nu är det katastrof. Tre dagar i total ångest. Har tvingat ut mig själv både på stan och på motionsrundor, dock hade jag helst velat stanna i sängen och bara ruttnat bort.

Vill, hoppas och tror på medicinen. Men biverkningarna/insättningssymtomen är ju helt galna.

Ja, men då behöver du nog höja upp till 100 mg och prova att ligga där 4-6 veckor. Be om att få Atarax utskrivet. Jag vet att många tycker att det är socker piller men den är ofta effektiv om man kör i doser 100 till 200 mg om dagen.

Du kan alltid nå mig via Pm om det är något speciellt du undrar. Svarar oftast samma dag.
Citera
2018-01-07, 12:58
Medlem
Bilspeditions avatar
Gått ett halvår sedan jag slutade med detta preparat och jag har fortfarande inte blivit mig lik, börjar tvivla på att jag kommer tillbaka.
Det som är problemet är att jag inte känner mig riktigt vaken längre, som att ha ett kroniskt tunnelseende där jag är väldigt avtrubbad mot känslor av alla slag. Att känna glädje eller sorg är nästan samma sak, men ändå inte på något vis. Allt är en enda stor dimma. Har fått stora minnesproblem och kan ibland inte minnas vad jag gjort under en dag, en dag kan känns som en vecka och en vecka som en månad i bara dimma.

Jag har tappat alla min känslor. Jag ser inte om en tjej är vacker, jag känner inte om en blomma luktar gott.

Så är det. Fått antagligen grova hjärnskador av detta preparat. Men det dödar ångest helt klart.
Citera
2018-01-12, 00:34
Medlem
Policys avatar
Jag har varit oroad över något i drygt ett halvår, och det har lett till enorm ångest, så att jag till sist sökte vård.

Jag fick Sertralin utskrivet av läkare, sedan har jag tagit 25mg sex dagar i rad. Jag stötte sedan på fenomenet PSSD (Post-SSRI Sexual Dysfunction) och slutade omedelbart ta medicinen eftersom att denna vetskap enbart gjorde mig mer orolig.

Imorgon bitti blir dag 3 utan dos, och jag känner mig lite orolig. Effekterna sitter fortfarande i, jag känner mig rätt känslokall och död inombords. Innan jag tog medicinen kunde jag vara enormt ångesfylld vissa stunder (när jag tänkte på vad jag oroar mig för), men andra stunder kunde vara jättebra, oftast när jag umgicks med mina vänner, jobbade, och så vidare.

Jag kände enorm trygghet av att vara med mina vänner, men nu är dessa känslor inte lika intensiva. Det kanske låter konstigt, men jag skulle hellre återgå till att vara som förr, med extrema känslor både åt det ena och det andra hållet.

För er som slutat med Sertralin efter bara en dryg vecka, hur lång tid tog det att komma tillbaka till var ni var innan? Jag känner mig lite som en robot, åt helvete med Sertralin.
Senast redigerad av Policy 2018-01-12 kl. 00:38.
Citera
2018-01-12, 00:52
Medlem
Policys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Under dom år som jag åt medicinen så fattade jag inte själv hur avtrubbad jag var.
Jag märkte ju av att det inte fanns en möjlighet att få orgasm längre (fast brydde mig inte),viktuppgången och diverse biverkningar som seghet, svettningar,torrmun,extrema drömmar,skakningar osv.
Men ändå inget jag egentligen brydde mig om alls på medicinen.
Slutade cold turckey och efter bara några månader så kunde jag se och känna av hur mycket den egentligen hade tagit bort av mitt känsloliv och sexbiten började sakta komma tillbaka. Skönt att kunna komma igen även om det fortfarande efter tre år tar längre tid😀👍
Hade du problem att känna stark lycka/glädje som den andra personen som jag citerat beskriver? Jag känner mig avtrubbad på ett mycket obehagligt sätt. Min ångest var ett helvete, men jag hade åtminstone topp-stunder där jag istället kände mig extremt tillfreds med tillvaron. Nu efter Sertralin (tagit 25mg i sex dagar, sedan slutat de senaste två dagarna) så är allting mer eller mindre "okej", vilket jag - konstigt nog - inte alls tycker känns okej.

Citat:
Ursprungligen postat av Bilspedition
Gått ett halvår sedan jag slutade med detta preparat och jag har fortfarande inte blivit mig lik, börjar tvivla på att jag kommer tillbaka.
Det som är problemet är att jag inte känner mig riktigt vaken längre, som att ha ett kroniskt tunnelseende där jag är väldigt avtrubbad mot känslor av alla slag. Att känna glädje eller sorg är nästan samma sak, men ändå inte på något vis. Allt är en enda stor dimma. Har fått stora minnesproblem och kan ibland inte minnas vad jag gjort under en dag, en dag kan känns som en vecka och en vecka som en månad i bara dimma.

Jag har tappat alla min känslor. Jag ser inte om en tjej är vacker, jag känner inte om en blomma luktar gott.

Så är det. Fått antagligen grova hjärnskador av detta preparat. Men det dödar ångest helt klart.
Hur länge tog du Sertralin? För övrigt tackar jag för ditt inlägg, du får mig att aldrig vilja ta medicinen igen (om det känns bättre för dig att veta).
Citera
2018-01-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Policy

För er som slutat med Sertralin efter bara en dryg vecka, hur lång tid tog det att komma tillbaka till var ni var innan? Jag känner mig lite som en robot, åt helvete med Sertralin.

Det tar cirka två till tre veckor och styrkor på 100mg innan Sertralin börjar kicka in och två till tre månader innan man får effekt. Så du har inget "att komma tillbaka" till. Du bara fortsätter som du var med din sjukdom.

Dessutom är det för många dystra vittnesmål här och det är inte ofta man hör från folk som har fått positiv effekt. Sertralin har räddat mitt liv och även tre andra utav mina vänner.
Citera
2018-01-14, 12:47
Medlem
Precis det är många dystra vittnesmål här men jag vet att det finns massor som blivit hjälpta skulle vara härligt att höra från dessa personer också och inte bara massa negativt.
Citera
2018-01-19, 13:17
Medlem
Ska man börja med Sertralin

Hej, jag har tidigare gått på veneflaxine för två år sedan och efter det tog jag brintellix i typ två månader,jag har nu varit utan medecin i runt ett år och mår lite sämre igen, sa upp mitt jobb och flyttade till en strörre stad där ja nu söker jobb..

Jag lider av lite social fobi, har svårt med det sociala mednya människor på jobb och så och frågade drf vårdcentralen om medecin, de skrev ut sertalin och jag tog e tablett och fick en sån jävla ångest, fyfan o mår skit, jag slängde skite o nu dagen efter så mår jafortf dåligt.

Harbörjat träna o så nu, nästan varje dag.
Alts jag är jävligt skeeptisk till anti depressiva då jag vet inte om de har hjälp mig mer elr förstört, ska ja testa utan?
Citera
2018-01-19, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Hej, jag har tidigare gått på veneflaxine för två år sedan och efter det tog jag brintellix i typ två månader,jag har nu varit utan medecin i runt ett år och mår lite sämre igen, sa upp mitt jobb och flyttade till en strörre stad där ja nu söker jobb..

Jag lider av lite social fobi, har svårt med det sociala mednya människor på jobb och så och frågade drf vårdcentralen om medecin, de skrev ut sertalin och jag tog e tablett och fick en sån jävla ångest, fyfan o mår skit, jag slängde skite o nu dagen efter så mår jafortf dåligt.

Harbörjat träna o så nu, nästan varje dag.
Alts jag är jävligt skeeptisk till anti depressiva då jag vet inte om de har hjälp mig mer elr förstört, ska ja testa utan?

Du vet väl att man kan må sämre i början av en behandling av antidepressiv medicin. Eftersom du var skeptisk till tabletten från början så kan det ha triggat igång din ångest ytterliggare . Om anti hjälper -
ja för en del är det en stor hjälp , men det gäller även att hitta rätt preparat då man reagerar olika .
Citera
2018-01-19, 13:33
Medlem
Banangurkazzs avatar
Man går upp i vikt som fan av det. Håll dig borta ifrån SSRI.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in