2017-12-18, 13:50
Medlem
Käkat setralin i typ ett år, pendlat mellan 100mg och 150mg, men insett att jag mår bäst på 125mg.

Tyvärr är magen i ständigt uppror, försöker verkligen sköta kosten men diarre är regel snarare än undantag.

Någon som kan föreslå nått annat SSRI preparat med liknande funktion mot GAD som inte sabbar magen?
Citera
2017-12-18, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq
Min dr säger att en låg dos sertralin, 50 mg, inte ger sexuella biverkningar. Håller ni med? Ni som äter så låg dos, får ni nån effekt? Jag har nämligen mycket dålig erfarenhet av SSRI men han vill gärna ha mig på sertralin.

Jag käkade 50 mg i 10 dagar och fick direkt problem med utlösningen. Dock var det inget problem med sexlusten.

Citat:
Ursprungligen postat av NisseLixon
Käkat setralin i typ ett år, pendlat mellan 100mg och 150mg, men insett att jag mår bäst på 125mg.

Tyvärr är magen i ständigt uppror, försöker verkligen sköta kosten men diarre är regel snarare än undantag.

Någon som kan föreslå nått annat SSRI preparat med liknande funktion mot GAD som inte sabbar magen?

Jag har samma problem som du och det är inte säkert att byta till ett annat preperat löser det problemet.

Jag har blivit tipsad om att testa en tablett som heter Dimor, som används för att lindra diarré, dock ej hunnit testa ännu.
Citera
2017-12-18, 23:33
Medlem
kalle_ds avatar
Hur är det med Sertralin och kosttillskott?

Kan man använda Friggs Multi Man brustabletter?
Citera
2017-12-19, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_d
Hur är det med Sertralin och kosttillskott?

Kan man använda Friggs Multi Man brustabletter?

Bortsett från Johannesört skall det inte vara några problem med kosttillskott / vitaminer.
Jag personligen låter det gå ett par timmar emellan dock.
Citera
2017-12-20, 21:36
Medlem
[quote=McMackan|62653293]Jag käkade 50 mg i 10 dagar och fick direkt problem med utlösningen. Dock var det inget problem med sexlusten.

Tack för svar. Ätit 50 mg i en månad nu. Sexlusten finns där men det går inte att komma.
Citera
2017-12-21, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klmnopq

Tack för svar. Ätit 50 mg i en månad nu. Sexlusten finns där men det går inte att komma.

Du får se på det från den ljusa sidan.
Vilken brud vill inte ha någon som kan kn*lla halva natten lång?
https://youtu.be/fNU3X46GoGg

😂
Citera
2017-12-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McMackan
Du får se på det från den ljusa sidan.
Vilken brud vill inte ha någon som kan kn*lla halva natten lång?
https://youtu.be/fNU3X46GoGg

😂

Ha ha, jag är tjej och vill inte ha det i alla fall...
Citera
2017-12-25, 16:34
Medlem
ariananicole99s avatar
skit medicin enligt mig! visst funkade det mot ledsamheten men jag förlorade mig själv på vägen. känslokall likt en zombie, bristande uppmärksamhet osv. USCH
Citera
2017-12-25, 19:40
Medlem
Bomullsvantens avatar
Hur är er erfarenhet av "zombie" bieffekten? Är den beständig hela tiden under medicinering eller försvinner den helt efter någon vecka?
Citera
2017-12-26, 10:47
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomullsvanten
Hur är er erfarenhet av "zombie" bieffekten? Är den beständig hela tiden under medicinering eller försvinner den helt efter någon vecka?

Jag är inte 100% säker på att jag vet vilken zombieeffekt som det talas om, men min personliga erfarenhet - baserad på omfattande erfarenhet av psykofarmaka och i synnerhet SSRI-preparat - är att de i vissa fall tenderar att dämpa negativa känslor som generaliserad ångest och oro, panikångest och depression. Men vissa av den här sortens preparat tenderar även att dämpa känslor överlag och göra att de negativa känslor som man ursprungligen försökte medicinera bort med exempelvis Sertralin (Fluoxetin är dock, i mitt fall, ett tydligare exempel på detta) dämpas eller försvinner, men till priset av en allmän känsla av att vara avtrubbad. Detta är en anledning till att jag är negativt inställd till psykofarmaka. Jag anser att exempelvis SSRI kan vara motiverat i vissa fall, men det finns även en viss tendens till överandvändning inom sjukvården.

För att besvara din fråga. Nej, "zombie-bieffekten" har inte försvunnit för min under de 2.5 år som jag har medicinerat med 100 mg Sertralin. Men det kan också bero på hur jag är som person och min specifika problematik i övrigt (som är något mer komplex än bara ångest/depression). Den minskade sexlusten/oförmågan att nå utlösning har dessutom varit ett bestående problem.

Dividerar lite huruvida den här medicinen ens är bra för mig, men är samtidigt rädd för att mitt mående skall försämras ytterligare om jag försöker mig på en uttrappning så som jag mår för tillfället.
Citera
2017-12-26, 16:55
Medlem
Bomullsvantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag är inte 100% säker på att jag vet vilken zombieeffekt som det talas om, men min personliga erfarenhet - baserad på omfattande erfarenhet av psykofarmaka och i synnerhet SSRI-preparat - är att de i vissa fall tenderar att dämpa negativa känslor som generaliserad ångest och oro, panikångest och depression. Men vissa av den här sortens preparat tenderar även att dämpa känslor överlag och göra att de negativa känslor som man ursprungligen försökte medicinera bort med exempelvis Sertralin (Fluoxetin är dock, i mitt fall, ett tydligare exempel på detta) dämpas eller försvinner, men till priset av en allmän känsla av att vara avtrubbad. Detta är en anledning till att jag är negativt inställd till psykofarmaka. Jag anser att exempelvis SSRI kan vara motiverat i vissa fall, men det finns även en viss tendens till överandvändning inom sjukvården.

För att besvara din fråga. Nej, "zombie-bieffekten" har inte försvunnit för min under de 2.5 år som jag har medicinerat med 100 mg Sertralin. Men det kan också bero på hur jag är som person och min specifika problematik i övrigt (som är något mer komplex än bara ångest/depression). Den minskade sexlusten/oförmågan att nå utlösning har dessutom varit ett bestående problem.

Dividerar lite huruvida den här medicinen ens är bra för mig, men är samtidigt rädd för att mitt mående skall försämras ytterligare om jag försöker mig på en uttrappning så som jag mår för tillfället.

Tack för ett fantastiskt trevligt välutvecklat svar!
Den zombie effekt jag menar (och som säkerligen är snarlik för många andra här i med ordvalet) är precis som du nämner att jag känner mig avtrubbad. Jag är väldigt energirik, social och framåt förutom mina ångest, depression och OCD tankar därav att jag och människor runt omkring märker en enorm skillnad.

Den värsta bieffekten för min del so jag upplevt hittills är alltså att man blir så off / avtrubbad / zombie / känslokall / ointresserad - Ja många ord tycks ja kunna beskriva tillståndet med.

Tråkigt att höra som sagt att du fortfarande känner att det tillståndet/bieffekten för dig inte har släppt. Det gör mig ganska omotiverad att fortsätta med medicinen men jag får ge det någon månad till för att få en utvärdering av fördelarna kontra nackdelarna. Har jag tur så lindras iaf bieffekterna.
Citera
2017-12-26, 17:44
Medlem
TuckerandDales avatar
Under dom år som jag åt medicinen så fattade jag inte själv hur avtrubbad jag var.
Jag märkte ju av att det inte fanns en möjlighet att få orgasm längre (fast brydde mig inte),viktuppgången och diverse biverkningar som seghet, svettningar,torrmun,extrema drömmar,skakningar osv.
Men ändå inget jag egentligen brydde mig om alls på medicinen.
Slutade cold turckey och efter bara några månader så kunde jag se och känna av hur mycket den egentligen hade tagit bort av mitt känsloliv och sexbiten började sakta komma tillbaka. Skönt att kunna komma igen även om det fortfarande efter tre år tar längre tid😀👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in