För det första bör ni som attackerar nicket
arbetet anstränga er att läsa hens inlägg lite mer noggrant. Poängen som framförs med den envises dårskap är att den årliga USA ledda storövningen sammanfaller med risskörden. Ris är, och här är jag övertygad om att ni alla är tillräckligt insatta, Asiens stapelföda nummer ett. Det är helt klart en amerikansk störning och att NK ser det som en provokation är inget att förvåna sig över. Det är ett typiskt exempel på när en stormakt sätter sig på en liten stat, något vi i Sverige haft kraftiga invändningar mot sedan Östen Undéns dagar.
Nu har jag inte läst hela tråden - den är alldeles för lång - men det jag läst av arbetet är att hen tar NK till försvar ur ett realpolitiskt perspektiv, inte ett ideologiskt. Tidigare lade jag in en länk till en artikel som argumenterar för att NK inte är stalinistiskt utan ett derivat av den japanska militarismen. Alla troper inom maktutövningen härstammar från Japan, inte Stalin. Vet inte om Frank Baude fortfarande är i livet, men de enda sympatisörer man hittade i Sverige var hos KFML(r) och arbetet må ha vänstersympatier, men hen argumenterar åtminstone inte som en KFMLrare. Tänk dessutom på att utan arbetet hade den här tråden sannolikt varit stendöd, att klappa varandra om ryggen och tycka att vi är skitbra kallas en klubb för inbördes beundran. De tenderar att snabbt självdö. Finns ingen som debatterar för motsidan blir det inte mycket diskussion.
Sedan till nicket
svensk0kina. Jag får intrycket att du håller till inte allt för långt från Yalu, eller kanske Tumen floden i Kina. Av din svenska att döma tänker jag sticka ut hakan och påstå att du lärt dig den i Kina (北京外語大学?) och aldrig haft tillfälle att studera i Sverige. Det kan jag tycka är synd för du har onekligen ett brinnande intresse, ett intresse jag känner igen från min okyssta ungdom då jag själv ägnade mig åt studiet av japanska. Hoppas verkligen du får tillfälle att komma till Sverige och utöka din förmåga. Dessutom tillför du mycket kunskap till tråden som inte finns tillgänglig för de som begränsar sitt kunskapssökande till källor skrivna med alfabetet.
Själv har jag märkt i mitt studie av den japanska historien att mina kunskaper om Kinas historia brister. De japanska verk som handlar om Kinas historia har en tendens att börja någon gång med övergången till
Meiji - en händelse som är av föga intresse för utvecklingen i Kina - så jag undrar om du kan rekommendera ett par böcker, helst av engelska historiker då de är mindre ideologiska än sina amerikanska kolleger - som tar upp Kinas historia detaljerat och där kinesernas syn på Japan och japaner utgör ett starkt inslag. En liten indikation kan du få av
inlägget om Himiko. Hjälp skulle verkligen uppskattas.