Citat:
Ursprungligen postat av
tegeltak
Mycket intressant! Såg du fattigdom och liknande? Fick du besöka nåt sjukhus? Begränsade dom dig också?
Tack!
Fattigdom och umbäranden ja, framförallt på landsbygden och i mindre byar.
Man måste göra en mycket klar distinktion mellan Pyongyang och övriga landet, särskilt rena landsbygden.
Jag har fortfarande svårt att smälta vissa saker jag såg på landsbygden.
Det de flesta turister får se är Pyongyang, och då den bild regimen vill ge, det måste man ha klart för sig.
Pyongyang är för de utvalda, eliten.
Det är svårt att redogöra för hur sorgset och dystert livet är på landsbygden och utanför Pyongyang.
Människorna där har det mycket svårt, de flesta ser magra och undernärda ut.
Men dom gör så gott dom kan och vet i de flesta fall inte om, att det finns en värld utanför deras,
som inte är lika miserabel som vad deras är.
Det är ju därmed svårt för oss att, förenkla problemet, och förstå varför dom inte protesterar?
Hur skall dom egentligen kunna göra det, deras vardag är ju normen för dom, och när dom inte kan relatera,
till något som dom VET är bättre, så gör dom helt enkelt inte det.
Jag har inte utrymme att redogöra detalj över allt jag såg och upplevde i landet, här på FB.
Men kortfattat, så är Nordkorea, såsom TS rubricerar tråden, bisarrt, i allra högsta grad.
Du får gärna ställa mer specifika frågor, om Du vill, så skall svara om jag kan.
Nu hör det till saken att jag var där under andra former än som turist.
Din fråga om Sjukhusbesök, nej inte jag. Däremot har en god vän besökt flera i landet.
Han rekommenderade denna länk:
www.theguardian.com/world/gallery/2015/oct/08/north-korean-hospital-surgery-in-pictures