2018-01-15, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busschauffören
Anledningen till mord och självmord behöver inte vara komplicerat.
Om äktenskapet inte är 100 procentigt räcker det med ett par dagars gemenskap i julhelgen för at saker och ting ballar ur. Ett litet prat vid julgranen där ord som "separera" eller "skilsmässa" förekommer kan orsaka katastrof och död.

Visst är det så, simpelt och ganska trist upplösning om så är fallet och inget finns egentligen som talar emot.

Nu händer detta i en välbärgad familj i ett "fint" område plus en twist med barnen och skolan. Det tillsammans bidrar till en helt sjuk tråd.

Annat område, inga titlar på föräldrarna och barn som gick i normalt i skolan och tråden hade varit en tiondel så stor, även Polisen hade gått ut med mer information, så mindre att spekulera om.
Citera
2018-01-15, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Jag har inte orkat läsa exakt varje enskilt inlägg då det har varit så mycket aktivitet i tråden men hur mycket belägg finns det för att mamman var dödligt sjuk i cancer?

Om man är så sjuk att man får palliativ vård så lämnas man ju inte hemma ensam med två barn som dessutom själva är sjuka och inte kan ta hand om sig själva? Är man döende i cancer brukar man dagliga besök av sköterska för att få morfin. Jag tycker inte det stämmer att hon var så sjuk som det målas upp.

Att man har fått en cancerdiagnos behöver inte betyda att man är i det palliativa skedet. Vi kan säga med ganska stor säkerhet att Ha*na hade haft cancer några år tidigare. Hon gick förmodligen på regelbundna efterkontroller. Då kan det ha visat sig att cancern hade kommit tillbaka och spridit sig. Detta kan ha varit nyligen. Hon behöver alltså inte ha utvecklat kraftiga symtom ännu, men visste att hon hade små chanser att överleva och att hon skulle behöva genomgå ytterligare en cytostatika-kur.
Citera
2018-01-15, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Korrekt.

Hemskolning, hemundervisning och distansutbildning är helt skilda ting och dessa ska ha haft hemundervisning.

Ja, viktigt för barnens stimulans. Att bli bekräftad, uppmuntrad och kanske utmanad. Något att se fram emot.

Oerhört värdefullt. Att bli sedd som en egen person.
Citera
2018-01-15, 22:53
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disdat
Jag vet att hon har haft cancer och tillfrisknat, det var flera år sedan. Ganska säker på att det var bröstcancer. Nog ganska allmänt könt, jag vet att hon la om kosten och levde väldigt hälsosamt efter för att minimera risk för återfall.
Jag har inte hört något om att hon skulle vara sjuk igen. Det betyder iofs ingenting, vi stod inte varann nära och det är kanske inget man delar med sig av vitt och brett.

Tack för intressanta inlägg. Förstår jag dig rätt att hon alltså varit regelbundet på jobbet, och att - vad du vet - hon inte hade en nu pågående cancersjukdom? Eller annan svårare sjukdom? Dvs. det verkar ju konstigt att ha det och ändå upprätthålla sin position på arbetsplatsen.

Det du beskriver gör hela händelsen än mer obegriplig. Dvs. mamman tycks inte ha haft en pågående sjukdom. Hon har med sina erfarenheter från att tidigare ha varit sjuk utgjort ett stöd för en kollega med cancer. Samtidigt är vittnesmålen från (var det skolan?) i media inte helt kongruenta med den här bilden. De vittnar ju om en familj i långvarig kris.
- Utifrån bilderna av mamman och pappan som tecknas i övrigt, så är det förstås motigt om barnen har sjukdomar. Samtidigt känns det ju som personer som har både ekonomiska och personliga förutsättningar att hantera situationen på ett hyggligt sätt.
Citera
2018-01-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att man har fått en cancerdiagnos behöver inte betyda att man är i det palliativa skedet. Vi kan säga med ganska stor säkerhet att Ha*na hade haft cancer några år tidigare. Hon gick förmodligen på regelbundna efterkontroller. Då kan det ha visat sig att cancern hade kommit tillbaka och spridit sig. Detta kan ha varit nyligen. Hon behöver alltså inte ha utvecklat kraftiga symtom ännu, men visste att hon hade små chanser att överleva och att hon skulle behöva genomgå ytterligare en cytostatika-kur.

Om så är fallet och det är det i en hel del fall så brukar familjen ta tilvara den tiden som är kvar på bästa sätt och njuta av varje dag. Göra någon resa och tillbringa tiden med barnen.

Har inte hört talas om och kan inte se det framför mig att någon som jobbat normat fram till Jul väljer att helt dömma ut en behandligt och ta livet av sig direkt.
Citera
2018-01-15, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnsommar
Jag kan inte sluta fundera på det här med flickornas odiagnosticerde sjukdomar. Man har gjort tester och fått fram vissa resultat, men får inte ihop symtombilden. Lägger man ner då? Och nöjer sig med ett intyg? Är det inte en pågående process speciellt när det gäller två minderåriga barn i samma familj. Vi vet ju inte säkert, men det har bara talats om möten med skolan när hemundervisningsfrågan först väcktes. Där man ockskå ville ha till protokollet att flickorna skulle slussas tilbaka till den dagliga undervisningen för att ges möjlighet att komma in på gymnasiet. Skulle det självläka?

Var sjukdomen verkligen genetiskt betingad? Var den rentav smittsam? Hade lillasyster plockat upp den hemma? Hade mamma och pappa också drabbats av den förlamande tröttheten som slog familjens liv i spillror?

Var någon intresserad av att ta ett helhetsgrepp runt familjens problem? Försökte någon se sambanden?
Plan att återgå till skolan finns med säkerhet med hela tiden när det görs uppföljningar allra helst om det fortfarande är oklart vad det är för sjukdom och man ännu inte har en prognos. Man kan ju gå hela gymnasieutbildningar på distans och därför är det viktigt att se till att den som är sjuk får behörighet eftersom det kan när diagnos hittas finnas något som bromsar sjukdomen, som de nya skräddarsydda genmedicinerna.
Citera
2018-01-15, 22:57
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Klart att ett så stora barn kan vara hemma själva om de inte behöver hjälp med andning,inte får någon form av kramper, inte behöver hjälp med förflyttning eller annat. Det som sägs är att de led av någon form kronisk trötthet och då kan de mycket väl klara sig själva ett antal timmar så länge de klarar av basala saker.
Ja, då var de alltså inte så sjuka ändå. Någon skrev att de var så sjuka att de skrek på grund av sina smärtor och nu var de trötta men klarade av att vara ensamma tillsamnans hemma och göra basala sysslor. Märkligt.
Och varför skulle dessa fantastiska föräldrar bli så otroligt pressade av barnens trötthet att en av dem eller båda två bestämmer sig för att mörda barnen?
Citera
2018-01-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnsommar
Jag kan inte sluta fundera på det här med flickornas odiagnosticerde sjukdomar. Man har gjort tester och fått fram vissa resultat, men får inte ihop symtombilden. Lägger man ner då? Och nöjer sig med ett intyg? Är det inte en pågående process speciellt när det gäller två minderåriga barn i samma familj. Vi vet ju inte säkert, men det har bara talats om möten med skolan när hemundervisningsfrågan först väcktes. Där man ockskå ville ha till protokollet att flickorna skulle slussas tilbaka till den dagliga undervisningen för att ges möjlighet att komma in på gymnasiet. Skulle det självläka?

Var sjukdomen verkligen genetiskt betingad? Var den rentav smittsam? Hade lillasyster plockat upp den hemma? Hade mamma och pappa också drabbats av den förlamande tröttheten som slog familjens liv i spillror?

Var någon intresserad av att ta ett helhetsgrepp runt familjens problem? Försökte någon se sambanden?

Vi saknar information om detta, men troligen har det pågått en utredning om flickornas tillstånd. Det har ju varit enormt många teorier om det här på tråden. Det har till exempel talats om vaccin, fästingar, ME, depression och AT. Troligen har det just varit så att familjen har märkt att det var något allvarligt fel på barnen men inte kunnat förstå vad det var. Man har sökt läkarvård men de har inte kunnat ställa diagnos. Man har kanske uteslutit allt och till sist kommit fram till att det måste vara något mycket ovanligt genetiskt fel.
Citera
2018-01-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anna-Karin85
Det är så mycket skit snack och galna teorier i denna tråden så anhöriga orkar inte ens kommentera.

Detta var en helt vanlig familj i djup kris och sorg. Varför detta hände vet jag dock inte men önskar jag visste vad de tänkte ...

Det är fascinerande. Du lyckas inte nämna en enda unik sak som inte dryftats i pressen.

Du (påstår att du) känner mannen genom arbetslivet, och väljer att regga ett konto och skriva av dig på Flashback. Som sagt, fascinerande. Tack för din information.
Citera
2018-01-15, 23:00
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Om så är fallet och det är det i en hel del fall så brukar familjen ta tilvara den tiden som är kvar på bästa sätt och njuta av varje dag. Göra någon resa och tillbringa tiden med barnen.

Har inte hört talas om och kan inte se det framför mig att någon som jobbat normat fram till Jul väljer att helt dömma ut en behandligt och ta livet av sig direkt.

Det var kanske hennes plan att spendera sin sista tid med familjen?

Eller så kanske hon faktiskt inte orkade genomgå en ny behandling och valde att avstå.

Men mest av allt så kan man inte resonera fram ett svar på en händelse som med stor sannolikhet är utförd av en deprimerad människa.

Där vi ser möjligheter och utvägar ser en deprimerad människa mörker och misär.
Senast redigerad av Wiljan 2018-01-15 kl. 23:02.
Citera
2018-01-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flatliners
Det vet jag mycket väl att det kan men om barnen är så sjuka att det krävs hemundervisning så Tror jag inte att skolan ta dit en lärare när barnen är hemma själva.... Kan de vara hemma själva kan de lika väl sitta själva i ett grupprum i skolans lokaler... tänker på tillsynen som krävs för sjuka barn....

Inte direkt samma situation. Läraren kom säkerligen inte dit HELA skoldagar utan någon/några timmar. Barnen kan gå undan och lägga sig, vila mm om de inte orkar. Barnen slipper ansträgningen att "klä på sig", gå ut, bli körd, träffa folk (mer än lärare) mm.

OM det är t ex ME så är spektrat där på allvarsgrad stor. Ju större fysisk OCH psykisk/mental (intryck, ljud, ljus, socialt mm)ansträngning desto mer kraft krävs och desto större kan bakslaget bli dagen efter. Vi talar inte bara om den "fysiska" ansträngningen. Och ja jag vet vad jag talar om med nära anhörig med ME.

Vet att en del tycker ME är "bogus" men är inget jag önskar någon... Det har förstört många år av min anhöriges liv.
Citera
2018-01-15, 23:06
Medlem
Koppykatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
De som har kronisk trötthet av något slag är som regel vilande eller sovande en stor del av dygnet, somliga har bara några få timmar per dygn där de är aktiva.

Tack, har dock tillräckliga kunskaper om själva syndromet och behöver ingen undervisning därom. Var inte heller andemeningen med inlägget som du i din tur inte förstod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in