2018-01-15, 22:39
Medlem
Intressesmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du har fel. Det är inget citat från Game of Thrones dottern har.

Nä citatet från GoT är A girl has no name.
Dock kan hennes tag line vara inspirerad av just den frasen.
Citera
2018-01-15, 22:41
Medlem
Wiljans avatar
Jag blir förvånad att många tror (eller vill) att det skall vara ett mördarmonster som varit i farten....!?

Det kanske är lättare att förstå en tragedi som denna genom att fantisera ihop det ena mer fasansfulla än det andra?

Ibland går människor sönder. Till och med omtyckta och snälla människor.

Jag ser en familj som levt med enorm negativ press i sina liv under många år. Brutits ner sakta men säkert.

För vissa säger det stopp och för andra inte. Hade vi vetat förför somliga hamnar i en återvändsgränd så hade vi aldrig behövt läsa om liknande historier.

Men visst. Det är mycket enklare och mer FB-coolt att fantisera om en blodtörstig och kallblodig mördare än att empatiskt föreställa sig en omtyckt och godhjärtad människa som gått sönder.

Obs: om du nu läst detta inlägg och får för dig att jag tycker mord är ok så tänker jag inte ens bemöda mig att svara.
Citera
Medlem
Jag har inte orkat läsa exakt varje enskilt inlägg då det har varit så mycket aktivitet i tråden men hur mycket belägg finns det för att mamman var dödligt sjuk i cancer?

Om man är så sjuk att man får palliativ vård så lämnas man ju inte hemma ensam med två barn som dessutom själva är sjuka och inte kan ta hand om sig själva? Är man döende i cancer brukar man dagliga besök av sköterska för att få morfin. Jag tycker inte det stämmer att hon var så sjuk som det målas upp.
Citera
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busschauffören
Anledningen till mord och självmord behöver inte vara komplicerat.
Om äktenskapet inte är 100 procentigt räcker det med ett par dagars gemenskap i julhelgen för at saker och ting ballar ur. Ett litet prat vid julgranen där ord som "separera" eller "skilsmässa" förekommer kan orsaka katastrof och död.
Så kan det också vara. Finns ju ett antal sådana fall, där barnen fått följa med sin förälder in i döden på grund av separation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Eller hur. Det framstår helt sjukt.
Vad har då barnen gjort hela dagarna och resten av tiden då de inte haft den berömda hemundrvisningen? Hur många timmar per gång var läraren där?
Gick de ut själva på dagarna eller sängliggande? Vem lagade maten o serverade den? Fick de alltså fixa mat själva, värma i micron?

Inget har nämnts ang hemsjukvård, personlig assistent vilket skulle varit ett måste i deras påstådda situation.

Man behöver inte vara Einstein att föreställa sig det lidande dessa ”högpresterande” föräldrar utsatt barnen för, med eller utan sjukdomar har de fått vara brickor i familjespelet och blev till slut tvungna att betala med sina liv, då den ena eller båda vårdnadshavarna egenmäktigt satt sig till doms över deras liv och dömt dem till döden. Oerhört egoistiskt och oförlåtligt.

Vi vet inte tillräckligt mycket om flickornas symtom för att dra sådana slutsatser. De kanske inte alls behövde vård i hemmet, men de kan ändå ha haft så stora problem att de inte kunde gå i skolan. De kan ha varit allmänt trötta, men de kan också ha haft grava inlärningssvårigheter, nedsatt immunförsvar eller smärtor. Det innebär inte att man måste ha vårdare. Man kan klara sig själv men bara i hemmet.
Troligen fick man göra en helhetsbedömning av deras sjukdomsbild eftersom man tydligen inte har kunnat ställa någon diagnos.
Citera
2018-01-15, 22:42
Medlem
Ni som snöat in er på att det måste finnas läkarintyg / skriftligt belägg för hemundervisning har helt fel... Det är inte alls ovanligt med hemundervisning idag då vi har extremt många s.k "hemmasittare" i grundskolan.

Hemundervisning innebär att en lärare eller elevassistent kommer hem 1-5 ggr i veckan i någon timma i taget, oftast på eftermiddagar, och undervisar hjälpligt... Fokus är att eleven skall nå målen i kärnämnena.

Det räcker med ett rektorsmöte och att elevhälsoteamet på skolan är överens om att eleven behöver hemundervisning så erbjuds detta. Beslutet ska såklart protokollföras och finnas i någon form av särskild anpassningsplan och/eller åtgärdsprogram men långt ifrån alltid är så fallet.
Citera
2018-01-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Ju mer bilden klarnar om vilka människor H och O varit i allas ögon.. desto större blir frågetecknet... vad fan hände??

Jag vet att depression är ett hemskt tillstånd och jag vet att självmord är något som inte är ovanligt när man lider av depression. Men att mörda sin familj, och avsluta med självmord...

Samtidigt som man utåt sett fortsatt att vårda sitt yttre och fullfölja sina åtaganden.. (tänker på inlämningen O gjorde..) något bland det första som tar stryk när orken tryter och hoppet rinner ur en människa är ju att man slutar ta hand om sig själv... det är åtminstone min erfarenhet...

Fast det stämmer in på profilen för anomiska mördare. De har ofta varit stressade och mått dåligt under ungefär ett år innan de skrider till verket, fast omgivningen märker sällan av hur illa det är. Skillnaden från andra som blir deprimerade och begår självmord är att de ser familjen som en förlängning av dem själva. De bedömer att livet inte bara är meningslöst för dem att leva, utan att det därmed även är meningslöst för deras familj att leva.
Citera
2018-01-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virgina
Vill bara rätta dig här eftersom jag lever med ME så vet jag att fysiken ÄR i mitt fall och i de flesta fall kraftigt påverkad.

Citat:
Ursprungligen postat av Intressesmurfen
Nä citatet från GoT är A girl has no name.
Dock kan hennes tag line vara inspirerad av just den frasen.

Som tjej måste jag säga att vi oftast väljer texter som passar in på våran livssituation och i våra liv för tillfället.. Jag var och är sån än idag, fastnar för texter som på något sätt beskriver mitt mående eller liv för tillfället, alltså man tycker texten säger allt man vill säga själv.
Citera
2018-01-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Varför måste den vara genetisk? Och varför måste den vara okänd?
Det är ju så att vissa symptom, som kan vara svårt handikappande, kan vara såna att det är många sjukdomar som visar dessa symptom. Sen kan det vara vissa provsvar som är förbryllande. Herregud, vad är det för fel på folk? Finns det NÅN som jobbar som läkare/sjuksköterska här som kan förklara för amöborna här vad som händer vid en diagnostisk åtgärd?
Med tanke på ditt inlägg är det inte lönt. Du skulle inte förstå det ändå...
Berätta istället vad som talar för ickegenetiska faktorer.
Förutsatt det inte är psykosomatiskt.
Citera
2018-01-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koppykatt
Eller hur. Det framstår helt sjukt.
Vad har då barnen gjort hela dagarna och resten av tiden då de inte haft den berömda hemundrvisningen? Hur många timmar per gång var läraren där?
Gick de ut själva på dagarna eller sängliggande? Vem lagade maten o serverade den? Fick de alltså fixa mat själva, värma i micron?

Inget har nämnts ang hemsjukvård, personlig assistent vilket skulle varit ett måste i deras påstådda situation.

Man behöver inte vara Einstein att föreställa sig det lidande dessa ”högpresterande” föräldrar utsatt barnen för, med eller utan sjukdomar har de fått vara brickor i familjespelet och blev till slut tvungna att betala med sina liv, då den ena eller båda vårdnadshavarna egenmäktigt satt sig till doms över deras liv och dömt dem till döden. Oerhört egoistiskt och oförlåtligt.

(Nej, jag tror inte att flickorna tagit sina egna liv)
De som har kronisk trötthet av något slag är som regel vilande eller sovande en stor del av dygnet, somliga har bara några få timmar per dygn där de är aktiva.
Citera
2018-01-15, 22:47
Medlem
Wiljans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Jag har inte orkat läsa exakt varje enskilt inlägg då det har varit så mycket aktivitet i tråden men hur mycket belägg finns det för att mamman var dödligt sjuk i cancer?

Om man är så sjuk att man får palliativ vård så lämnas man ju inte hemma ensam med två barn som dessutom själva är sjuka och inte kan ta hand om sig själva? Är man döende i cancer brukar man dagliga besök av sköterska för att få morfin. Jag tycker inte det stämmer att hon var så sjuk som det målas upp.

Du kan vara döende utan att vara sängliggande. Många lever på så normalt de bara kan för att slippa sitta och vänta på döden. Många klarar sig bra på tabletter som de tar regelbundet varje dag om de har smärta.
Citera
2018-01-15, 22:47
Medlem
Jag kan inte sluta fundera på det här med flickornas odiagnosticerde sjukdomar. Man har gjort tester och fått fram vissa resultat, men får inte ihop symtombilden. Lägger man ner då? Och nöjer sig med ett intyg? Är det inte en pågående process speciellt när det gäller två minderåriga barn i samma familj. Vi vet ju inte säkert, men det har bara talats om möten med skolan när hemundervisningsfrågan först väcktes. Där man ockskå ville ha till protokollet att flickorna skulle slussas tilbaka till den dagliga undervisningen för att ges möjlighet att komma in på gymnasiet. Skulle det självläka?

Var sjukdomen verkligen genetiskt betingad? Var den rentav smittsam? Hade lillasyster plockat upp den hemma? Hade mamma och pappa också drabbats av den förlamande tröttheten som slog familjens liv i spillror?

Var någon intresserad av att ta ett helhetsgrepp runt familjens problem? Försökte någon se sambanden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in