2018-01-15, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flatliners
Någon skrev innan att barmem varot hemma själva med läraren?!!! Om barnen va så sjuka att de fick hemundervisning så tror jag knappast att de vistats hemma själva med tex läraren? Utan någon av föräldrarna måste ha vart hemma samtidigt? Vårdbidrag? Det finns att söka om man har ett sjukt barn för att kunna gå ner i % på sitt arbete o sköta barnet hemma.
Tror inte heller skolan har skyldighet att "passa" barnen med form av undervisning utan ordinarie vårdare hemma, då kallas det assistans???
Den äldsta skulle fylla femton år. Då kan man vara hemma själv med sin lillasyster då och då. Och visst kan en lärare komma hem själv till barnen och undervisa. Förstår inte problemet?
Citera
2018-01-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Inte alls det finns inget klarlagt i detta fallet. Det är bara på spekulationsstadiet fortfarande.
Till och med då det gäller fosterbarnet.
För dig jag. Men jag tror andra, insatta i familjen och syskonens problematik, har mer info än du och jag. Eller...?
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Det var du som påstod det som går emot rådande lagar och regler.. Inte jag. Inte docentens.

Att det ska särskilda starka skäl till för att undervisningen ska bedrivas i hemmet är helt sant däremot. Det ska däremot inte krävas en fastslagen diagnos utan den sammantagna bilden utifrån elevernas behov, symtom och nedsättningar/svårigheter o s v ska avgöra. Ofta ingår där en klar diagnos men det är alltså inget måste.
Att kommunen eller den enskilda skolan kan ha tagit ett dåligt underbyggt beslut är också sant, det kommer förhoppningsvis framtida utredningar visa. Likaså att hemundervisning ska ses som en så kortsiktig lösning som möjligt.

Vad du tycker är inte intressant utan docentens ord är liksom grunden vad som gäller för hemundervisning. Det återstår att se helt enkelt och jag tror huvuden kommer rulla i detta fallet för det finns ingen logik i att låta ett barn hemundervisas i flera år utan att visa upp att man försökt med alla medel att dottern ska återvända till skolan. Det är kostsamt och inget som görs för att du råkar tycka det.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
För dig jag. Men jag tror andra, insatta i familjen och syskonens problematik, har mer info än du och jag. Eller...?
Nix, inte än vad jag sett. Mest felaktigheter och kan vara så eller jag tror det osv.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Blev det bekräftat i tråden att det verkligen var ett fosterbarn? Han sa sig väl vara 21 år då han var fosterbarn hos dom. Det är konstigt. Hittar inte vart i tråden det stod...

Det var ngn fråga om han var berättigad i den åldern, det är sant. Jag upplevde honom som trovärdig men man kan ju aldrig vara säker.
Citera
Bannlyst
Citat:
Nja, inte direkt va. Hon anser att det är konstigt i det specifika fallet att man inte sett varningssignalerna. Eftersom det är så lösa boliner i fallet som det för tillfället är, så vet man ingenting angående skolans ärendehantering av föräldrarnas drivenhet gällande hemundervisningen.
Hon pratar inte enbart generellt så du får läsa lite till.

Har läst det men det förbjuder ju inte lektorn i barns utsatthet att ifrågasätta skolan. Om du anser det är det ju inte jämförbart direkt eftersom det handlar om expertis som uttalar sig och dom går inte efter vad dom tycker.

Jag anser ingenting, jag konstaterade bara vad rektorn sa, eftersom hon beslutat om hemundetvisning.
I jusr denna frågan anser jag ingenting.
Citera
2018-01-15, 22:01
Medlem
Citat:
Vad du tycker är inte intressant utan docentens ord är liksom grunden vad som gäller för hemundervisning. Det återstår att se helt enkelt och jag tror huvuden kommer rulla i detta fallet för det finns ingen logik i att låta ett barn hemundervisas i flera år utan att visa upp att man försökt med alla medel att dottern ska återvända till skolan. Det är kostsamt och inget som görs för att du råkar tycka det.
.
Du. Har. Inte. Adekvat. Information.
Du sätter dig på lite väl höga hästar utan att ha minsta lilla info.
Nå, ingnorerar dig för mitt blodtrycks skull. Fixar inte såna som du.
Citera
2018-01-15, 22:01
Medlem
Citat:
Nja, inte direkt va. Hon anser att det är konstigt i det specifika fallet att man inte sett varningssignalerna. Eftersom det är så lösa boliner i fallet som det för tillfället är, så vet man ingenting angående skolans ärendehantering av föräldrarnas drivenhet gällande hemundervisningen.
Hon pratar inte enbart generellt så du får läsa lite till.

Publicerades inte intervjun med henne samma dag/dagen efter att skolan uttalade sig?

Jag tvivlar på att hon hade fått tillgång till skolans underlag till de fattade besluten. Varför skulle hon ha fått tillgång till det?

Edit: för en utomstående, som dessutom forskar inom ämnet, så låter det nog väldigt konstigt och oroväckande men hon var med all sannolikhet inte insatt i fallet.
Senast redigerad av tagmaster 2018-01-15 kl. 22:07.
Citera
2018-01-15, 22:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag minns han sa att den yngsta var väääldigt liten. Så jag tippar att det typ 8 år sen han flyttade då. Men jag kan minnas fel.

Minsta barnet var väl omkr tre månader när han kom. Han fick ev sluta då han översteg åldern för det specifika stödet. Jag missade slutet på meningsutbytet.
Citera
2018-01-15, 22:03
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Du. Har. Inte. Adekvat. Information.
Du sätter dig på lite väl höga hästar utan att ha minsta lilla info.
Nå, ingnorerar dig för mitt blodtrycks skull. Fixar inte såna som du.

Jag har aldrig påstått att jag ha information. Däremot konstaterat att tråden inte har underlag för det mesta som påstås. Det är liksom skillnad på PM och påstådda personer som delger tråden text.
Ehh, jag sorterar mitt och du sorterat ditt, så ser vi slutresultatet när det framkommer verifierbar fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Publicerades inte intervjun med henne samma dag/dagen efter att skolan uttalade sig?

Jag tvivlar på att hon hade fått tillgång till skolans underlag till de fattade besluten. Varför skulle hon ha fått tillgång till det?

Ta kontakt vet jag och säg din mening. Jag är en postare från ett forum och du ska inte uttala dig osv.
Hahahahhaha....
Citera
Medlem
Citat:
Den äldsta skulle fylla femton år. Då kan man vara hemma själv med sin lillasyster då och då. Och visst kan en lärare komma hem själv till barnen och undervisa. Förstår inte problemet?
Det vet jag mycket väl att det kan men om barnen är så sjuka att det krävs hemundervisning så Tror jag inte att skolan ta dit en lärare när barnen är hemma själva.... Kan de vara hemma själva kan de lika väl sitta själva i ett grupprum i skolans lokaler... tänker på tillsynen som krävs för sjuka barn....
Citera
Bannlyst
Någon som kan sammanfatta cliffsen?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flatliners
Någon skrev innan att barmem varot hemma själva med läraren?!!! Om barnen va så sjuka att de fick hemundervisning så tror jag knappast att de vistats hemma själva med tex läraren? Utan någon av föräldrarna måste ha vart hemma samtidigt? Vårdbidrag? Det finns att söka om man har ett sjukt barn för att kunna gå ner i % på sitt arbete o sköta barnet hemma.
Tror inte heller skolan har skyldighet att "passa" barnen med form av undervisning utan ordinarie vårdare hemma, då kallas det assistans???

Rektorns eller skolchefens ord i nån av tidningarna.
Så det stämmer nog, förhoppningsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in