2018-01-15, 21:07
Medlem
Jobbade med mamman, dock ej nära. Vi var inte vänner eller förtroliga. Har ganska bra insikt i vad hon gjorde och det allmänna intrycket av henne. Det stämmer det som hennes chef sa, att hon var omtyckt och duktig! Jag har aldrig hört någon yttra ett negativt ord. Tvärtom, hon var verkligen omvittnat skicklig inom sitt område.

Att det varit så tyst från hennes kollegor beror på att de sörjer, de som stod henne är chockade och ledsna och orkar inte prata. De vill inte heller läsa om det på FB.

Det är egentligen inte så konstig att hon höll låg profil på nätet. Vår arbetsgivare rekommenderar att vi är försiktiga med vad vi visar upp. För dem som är nyfikna kan jag berätta att hon såg bra ut, bättre stil än de flesta som jobbar här (kan ibland vara så om man kommer från det privata innan). Askblont hår(färgat tror jag), kortare än till axlarna.

Jag vill som alla andra veta vad som hänt, fattar verkligen. Det fanns inget hos henne som var det minsta avvikande, det verkar ju vara likadant med mannen.
Citera
2018-01-15, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det var intressant information om det stämmer. Att flickorna skulle haft en hittills okänd genetisk sjukdom. Det borde rimligen ha inneburit en del läkarbesök och provtagningar.
Kan du säga något om på vilket sätt det var uppenbart att det var något fel på flickorna?

Från akademiska sjukhuset

"Neurogenetiska sjukdomar är ett samlingsnamn för en heterogen grupp sjukdomar där det gemensamma är att sjukdomen orsakas av en nedärvd störning i arvsmassan. Förekomsten av olika neurogenetiska sjukdomar är starkt varierande, där ett antal diagnosgrupper är extremt ovanliga med endast en eller några familjer i Sverige."

Vidare

"Många neurogenetiska sjukdomar är allvarliga och medför livslångt handikapp med stor inverkan på individens hela livssituation. Botande behandling kan sällan erbjudas, men möjligheterna att förstå och bemöta personer med neurogenetisk sjukdom förbättras."

Att man INTE kan fastställa en EXAKT säker diagnos verkar uppenbar.
Vilket inte hindrar barnet från handikapp eller sjukdom.
Citera
2018-01-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disdat
Jobbade med mamman, dock ej nära. Vi var inte vänner eller förtroliga. Har ganska bra insikt i vad hon gjorde och det allmänna intrycket av henne. Det stämmer det som hennes chef sa, att hon var omtyckt och duktig! Jag har aldrig hört någon yttra ett negativt ord. Tvärtom, hon var verkligen omvittnat skicklig inom sitt område.

Att det varit så tyst från hennes kollegor beror på att de sörjer, de som stod henne är chockade och ledsna och orkar inte prata. De vill inte heller läsa om det på FB.

Det är egentligen inte så konstig att hon höll låg profil på nätet. Vår arbetsgivare rekommenderar att vi är försiktiga med vad vi visar upp. För dem som är nyfikna kan jag berätta att hon såg bra ut, bättre stil än de flesta som jobbar här (kan ibland vara så om man kommer från det privata innan). Askblont hår(färgat tror jag), kortare än till axlarna.

Jag vill som alla andra veta vad som hänt, fattar verkligen. Det fanns inget hos henne som var det minsta avvikande, det verkar ju vara likadant med mannen.

Det talas om att hon skulle genomgått cancer. Kan det stämma? Och var hon frisk nu? Du behöver verkligen inte svara, men jag är formidabelt trött på allt misstroende här på forumet.
Citera
2018-01-15, 21:10
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nå, man släpar inte en unge med tydliga symptom på en sjukdom även om man inte vet vad det är. Och om nu läkarna via provsvar fått veta att detta är något som de inte riktigt kan diagnostisera, men att flickorna har ett så pass allvarligt handikapp att de inte klarar vanlig skolgång, så kan jag tycka att hemundervisning är en ok åtgärd.
Kan ju vara att det yttrar sig utåt.
Att man mellan varven kan vara orejälig, farlig för sig själv och andra?
Då kanske det är lämpligast att jobba (skola) hemma, med en förälder hemma,
medan man väntar på diagnos och kanske hjälp.
Bara en tanke (bland 100) som poppade upp
Citera
2018-01-15, 21:10
Medlem
Citat:

Tack för att du delar med dig.

Känner du till om hon haft cancer eller varit sjukskriven längre tid tidigare.
Citera
2018-01-15, 21:14
Medlem
Jag vet att hon har haft cancer och tillfrisknat, det var flera år sedan. Ganska säker på att det var bröstcancer. Nog ganska allmänt könt, jag vet att hon la om kosten och levde väldigt hälsosamt efter för att minimera risk för återfall.
Jag har inte hört något om att hon skulle vara sjuk igen. Det betyder iofs ingenting, vi stod inte varann nära och det är kanske inget man delar med sig av vitt och brett.
Citera
2018-01-15, 21:19
Medlem
Citat:
Jag vet att hon har haft cancer och tillfrisknat, det var flera år sedan. Ganska säker på att det var bröstcancer. Nog ganska allmänt könt, jag vet att hon la om kosten och levde väldigt hälsosamt efter för att minimera risk för återfall.
Jag har inte hört något om att hon skulle vara sjuk igen. Det betyder iofs ingenting, vi stod inte varann nära och det är kanske inget man delar med sig av vitt och brett.
Nej, det är inget man orerar om. Det är oftast de närmaste kollegorna som vet, inkl chefen.
Inget man tar över lunchbordet direkt.
Citera
2018-01-15, 21:20
Medlem
Nu har jag följt den här tråden, som många andra.
Ingen av oss vet vad som hänt och ingen säger ngt. Verkligen en tragisk händelse.

Jag har ivf tittat runt bland Instagramkontot som länkats flera ggr, dess vänner. Då jag inte kunde se om det är bekräftat att det är hennes konto?
Där ser man att det finns vänner i bland annat Lund som personen taggat. Så inte omöjligt att det är rätt?

Vad som är anmärkningsvärt med det kontot är ivf att det har ett vanligt socialt liv online fram till årsskiftet 2016. Efter dec. 2015 försvann kommentarer och aktivitet på ivf Instagram från kontot angivet ovan och det blir helt tyst. Eller det går inte att hitta ngn aktivitet efter det.

Ungdomar kan också stänga ned och öppna nya konton och det är rätt vanligt, så det behöver inte betyda ngt. Många av de vänkonton som är kopplade till "A****isbored" är idag stängde utan aktivitet på.

Vet inte om jag tillför ngt nytt, men skam den som inte delar!
Citera
2018-01-15, 21:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Ja det kan man tycka dock så tror jag inte det är hållbart i längden då man kommer utreda och diskutera detta

`
Skolan ska följa skollagen och skolverkets allmänna råd. Och där slår bland annat fast att eventuella särskilda insatser ska ske utifrån elevens individuella behov, inte utifrån diagnos. Med andra ord finns ingen anledning att "huvuden kommer att rulla" just p g a oklar diagnos, utan den sammantagna bilden utifrån symtom och nedsättning av förmågor och funktion avgör.
Citera
2018-01-15, 21:22
Bannlyst
Citat:

Tack snälla !
Då fick vi en hyfsad bekräftelse på att hon tidigare haft bröstcancer.
Frågan kvarstår ännu om cancern kommit tillbaka, och i så fall kanske i dödlig form.
Ingen du känner, som du kan lirka lite med ?
Citera
2018-01-15, 21:24
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Skolan ska följa skollagen och skolverkets allmänna råd. Och där slår bland annat fast att eventuella särskilda insatser ska ske utifrån elevens individuella behov, inte utifrån diagnos. Med andra ord finns ingen anledning att "huvuden kommer att rulla" just p g a oklar diagnos, utan den sammantagna bilden utifrån symtom och nedsättning av förmågor och funktion avgör.

Du får ta det med Gisela Priebe som uttalar sig i media.

Expressen
Citat:
Samtidigt som familjen isolerade sig alltmer i villan i Bjärred borde skolan ha uppfattat varningssignalerna, menar forskaren Gisela Priebe.

– Det är anmärkningsvärt att de säger att de inte såg några tecken, säger hon.

Skolan borde ha uppfattat varningssignaler, menar Gisela Priebe, lektor vid Institutionen för psykologi på Lunds universitet som forskat om barn och ungas utsatthet.

– Det behövs vanligtvis starka skäl för att få hemundervisning. Man försöker göra andra insatser, och först när det verkligen inte går kan man komma fram till det, med inställningen att det är en tillfällig lösning. Om det går en längre tid måste man fråga sig varför barnet inte har kommit tillbaka till skolan, säger hon.

Efter dödsfallen kommer kommunen att titta närmare på om man kunde ha agerat annorlunda.

http://portal.research.lu.se/portal/sv/persons/gisela-priebe(da03d660-c3ec-4715-bb84-c0f91267a94b).html
Senast redigerad av Moosky 2018-01-15 kl. 21:26.
Citera
2018-01-15, 21:24
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Varför måste den vara genetisk? Och varför måste den vara okänd?
Det är ju så att vissa symptom, som kan vara svårt handikappande, kan vara såna att det är många sjukdomar som visar dessa symptom. Sen kan det vara vissa provsvar som är förbryllande. Herregud, vad är det för fel på folk? Finns det NÅN som jobbar som läkare/sjuksköterska här som kan förklara för amöborna här vad som händer vid en diagnostisk åtgärd?

Nej inte jag, men jag ställde mig en fråga om just det genetiska är den stora hemligheten??
Den kan ju bestå av många sanningar så att säga.......... längre än så spekulerar jag inte i, denna tråden är alldeles för tung och krånglig. Nu lämnar iaf jag den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in