Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-16, 16:42
  #6865
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jewishuncle
NEj det psykiska ska man ta på allvar! Var kommer det här med sympatimord in i bilden dock?

Dessutom finns det ingen diagnos där man inte kan ifrågasätta om påstående om sjukdomen är sann, annars skulle vi snabbt sett en ökning av den diagnosen hos fängelsekunder...

Läst men inte förstått!

Du får gärna förklara dig.

Själv instämmer jag med Ossian.
Citera
2018-01-16, 16:43
  #6866
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
"gärningsmänniska". Vill man på ett subtilt sätt antyda att det skulle vara mamman? Annars är ju gärningsman vedertaget som könsneutralt.

Gärningsperson går bra i så fall.
Citera
2018-01-16, 16:45
  #6867
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Är han????

Hur vet du det?

Självklart kan jag inte veta om de har satt in någon annan som förmånstagare. Jag gav ett exempel på varför det är viktigt ur försäkringshänseende att utreda vem som hade dött först. Du kommenterade att de saknade bröstarvingar och att det därför inte var viktigt att utreda vem som hade dött först. Då förutsatte ju du också att det inte fanns något annat än ett genrellt förmånstagarförordnande.
Citera
2018-01-16, 16:45
  #6868
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Instämmer, känns som båda föräldrarnas släktingar kommer känna sig utpekade som släkt med barnamördare om det inte kommer fram vem som mördade.
Anhöriga får ta del det som är relevant av utredningen och kan väl göra vad dom vill med den informationen.
Citera
2018-01-16, 16:46
  #6869
Medlem
Shaggymes avatar
Jag kom att tänka på de värmefläktar som hänger utanför de flesta villor och som blåser tempererad luft in i husen. Kan nån utomstående ha utnyttjat fläkten i det aktuella fallet för att spruta in ett luftburet gift in i huset som var bortvädrat sen flera dar när polisen gjorde inbrytning?

Det skulle förklara spridningen till olika rum av kropparna samt polisens villrådighet när det gäller dödssättet. Eller har jag låtit fantasin skena iväg med mej nu igen? För att spetsa denna teori ytterligare så tänkte jag på nån konkurrerande kollega som ville få den där professuren före Oskar?
Citera
2018-01-16, 16:50
  #6870
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guy86
Tror det ligger någon sanning i det. Föräldrarna verkade för snälla för att ta livet av sina barn mot deras vilja. Tror den äldsta dotter hade en önskan att dö för att slippa lidandet, hon berättade för sin familj, de diskuterade det en hel del och bestämde sig för att begå kollektivt självmord eftersom de helt enkelt inte kunde leva utan varandra.
Det där kan vara den vidrigaste och äckligaste teorin i hela tråden. Föräldrarna verkade för snälla och dottern önskade att dö? Så fruktansvärt lågt när det är två barn som dött.
Citera
2018-01-16, 16:51
  #6871
Medlem
dialektikers avatar
Tråkigt att en hel familj inte mäktade med tillvaron.
Ja, folk kan bli väldigt sjuka och nonchaleras av läkarvården. Speciellt så överbelastad som läkarvården är idag i Sverige.
Att inte soc dragits in kan bero på att det var en välbärgad familj?
Om den ena tjejen fått Borrelia så är det verkligen inte att leka med. Det är sånt jag skulle vilja få veta bara. Jag tror att alla vill veta just därför att det är så tragiskt att en familj inte mäktat med sjukdom.
Det är därför jag tror denna tråd blir så lång med spekulationer.
Tyvärr tror jag att spekulationerna som drar iväg, gör att snaran dras åt runt fallet än mer, eftersom vissa spekulationer här är så galna
Det som framkommit i media är ju att en familj inte orkat med tillvaron, på grund av sjukdom i familjen och det är ju bara att sätta punkt där, tills mer kommer fram i fallet.
Vården är sne i Sverige, därför bör folk få veta, om denna tragiska utgång berodde på att familjen inte fick den hjälp de behövde.
Citera
2018-01-16, 16:51
  #6872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Higuita
Självklart kan jag inte veta om de har satt in någon annan som förmånstagare. Jag gav ett exempel på varför det är viktigt ur försäkringshänseende att utreda vem som hade dött först. Du kommenterade att de saknade bröstarvingar och att det därför inte var viktigt att utreda vem som hade dött först. Då förutsatte ju du också att det inte fanns något annat än ett genrellt förmånstagarförordnande.
Förloppet är viktigt ur arvssynpunkt, ordningen när personer har dött är det avgörande för hur arvsrätten skall tolkas. Som en gammal föreläsare sa, det kan vara sekunder som avgör.
Citera
2018-01-16, 16:52
  #6873
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Om man kokar ned alla spekulationer från tråden så landar man ungefär i detta ovan så det kan likagärna vara så att de i närområdet läser här...

Nu vet jag att du bara förmedlar vad du har hört från andra, så jag menar inte att du själv tycker så, men ruskigt om människor går omkring och tänker att barnen var med på detta. En elvaåring är knappast mogen att besluta sig för kollektivt självmord.

Uppgiften om att barnen dog av gift/tabletter verkar hänga med, undrar vilka sömntabletter det skulle röra sig om? Som jag har förstått det krävs det enorma mängder för att faktiskt dö av en överdos av (moderna) sömntabletter...
Jag skulle säga att det är omöjligt att bara dö av insomningstabletter (som är vad man brukar mena med sömnmedicin på recept), men om mamman hade cancer och starka morfinprepparat hemma så är en en "enkel match" att ta kål på någon. Men med bara typ imovane/stillnoct tror jag inte det är möjligt. Om man inte tar så många så man inte får luft eller kvävs i sina egna spyor, men det kan man ju göra på 500 alvedon också.
Citera
2018-01-16, 16:56
  #6874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Tråkigt att en hel familj inte mäktade med tillvaron.
Ja, folk kan bli väldigt sjuka och nonchaleras av läkarvården. Speciellt så överbelastad som läkarvården är idag i Sverige.
Att inte soc dragits in kan bero på att det var en välbärgad familj?
Om den ena tjejen fått Borrelia så är det verkligen inte att leka med. Det är sånt jag skulle vilja få veta bara. Jag tror att alla vill veta just därför att det är så tragiskt att en familj inte mäktat med sjukdom.
Det är därför jag tror denna tråd blir så lång med spekulationer.
Tyvärr tror jag att spekulationerna som drar iväg, gör att snaran dras åt runt fallet än mer, eftersom vissa spekulationer här är så galna
Det som framkommit i media är ju att en familj inte orkat med tillvaron, på grund av sjukdom i familjen och det är ju bara att sätta punkt där, tills mer kommer fram i fallet.
Vården är sne i Sverige, därför bör folk få veta, om denna tragiska utgång berodde på att familjen inte fick den hjälp de behövde.

Ja, vi får avvakta.
Må hela familjen vila i frid.
Citera
2018-01-16, 17:01
  #6875
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det där kan vara den vidrigaste och äckligaste teorin i hela tråden. Föräldrarna verkade för snälla och dottern önskade att dö? Så fruktansvärt lågt när det är två barn som dött.
Att familjen i något slags familjeråd diskuterat livssituationen och där, gemensamt och enhälligt, kommit fram till att avsluta sina liv framstår som en av de minst sannolika teorierna i tråden.
Citera
2018-01-16, 17:02
  #6876
Medlem
Hallå!
Se filmen. Har vi diskuterat den tidigare? Jag hade i alla fall missat att TITTA på, filmen och blir oerhört betänksam efter att ha sett den nu. Hur tolkar man flickans svar till honom på slutet? Obehagligt när man förstår vad han erbjuder och att hon till, och med vill fortsätta vara blind än att tacka ja.
Varför vill en flicka i Bjärred kalla sig "a girl has no name"?



https://m.youtube.com/watch?v=TgXlQlOrSx8
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback