Citat:
Ordet i sig är bara ett onödigt tilltag.
Citat:
Har aldrig sagt att det inte går, men jag tycker hen är bättre än den i det avseendet. Vidare skulle min användning av "den" i mitt exempel definitivt tolkas som en avpersonifierande nedvärdering. Har faktiskt även mött motargumentet att "den" lätt tolkas på det sättet när jag själv har föreslagit det som ersättare för hen, så uppenbarligen finns det en hel del som tolkar det så.
Det finns många ord och uttryck som har en grupp som ogillar dem.
(FB) Ord och uttryck som du stör dig på
De som inte gillar »den« är till största del sådana som tror att »hen« fyller ett tomrum. Det vill säga de har inte lärt sig att använda »den« som det kan och ska användas.
Den som spar han har var ett gammalt uttryck som tydligt visar hur fokuserat språket var på »han«. Det rätta vore att skriva: »den som spar den har«. Inget konstigt alls. Det är otvivelaktigt så att maskulinum nästan uteslutande använts som pronomen även för det könsneutrala. Det är i bakvattnet på detta som »hen« och dess politiska agenda växt fram. Folk har inte klarat att använda »den«. Det är bara några få snitsare som klarar det.
Citat:
Det kan absolut vara aktuellt ändå. Personligen skulle jag nog dock inte göra det. Har inte till fullo vant mig vid ordet, men det är nog bara en vanesak.
Vana och ovana ligger nära varandra.