2018-01-11, 20:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Jodå, jag såg den vågen och jag tycker många av förespråkarna var rätt tramsiga, men det säger inte så mycket om ordet i sig.

Ordet i sig är bara ett onödigt tilltag.

Citat:
Har aldrig sagt att det inte går, men jag tycker hen är bättre än den i det avseendet. Vidare skulle min användning av "den" i mitt exempel definitivt tolkas som en avpersonifierande nedvärdering. Har faktiskt även mött motargumentet att "den" lätt tolkas på det sättet när jag själv har föreslagit det som ersättare för hen, så uppenbarligen finns det en hel del som tolkar det så.

Det finns många ord och uttryck som har en grupp som ogillar dem.

(FB) Ord och uttryck som du stör dig på

De som inte gillar »den« är till största del sådana som tror att »hen« fyller ett tomrum. Det vill säga de har inte lärt sig att använda »den« som det kan och ska användas.

Den som spar han har var ett gammalt uttryck som tydligt visar hur fokuserat språket var på »han«. Det rätta vore att skriva: »den som spar den har«. Inget konstigt alls. Det är otvivelaktigt så att maskulinum nästan uteslutande använts som pronomen även för det könsneutrala. Det är i bakvattnet på detta som »hen« och dess politiska agenda växt fram. Folk har inte klarat att använda »den«. Det är bara några få snitsare som klarar det.

Citat:
Det kan absolut vara aktuellt ändå. Personligen skulle jag nog dock inte göra det. Har inte till fullo vant mig vid ordet, men det är nog bara en vanesak.

Vana och ovana ligger nära varandra.
Citera
2018-01-11, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
"Ordet finns"-argumentet igen alltså? ALLA ord finns och de som ännu aldrig har yttrats kan vemsomhelst mynta. Ordet "negerjävel" finns exempelvis också, liksom termen "arisk övermänniska" eller "utsugarkapitalist" eller "proletär". Det är också ett exempel på ord/term som är lika tendensiösa som ordet "hen", och som i själva verket oftast säger mer om den som använder det, än om den som ordet officiellt beskriver.

Om du vill uttrycka ditt förakt för en mörkhyad person med anspelning på hens hudfärg är "negerjävel" ett utmärkt ord.

Citat:
Vänsterns narrativ vill ha det till att de som tycker "hen" är ett tramsigt ord, snarare blir PROVOCERADE. För då förstärks deras roll som "normkritiker". Men inget kunde vara mer fel. Vi (eller åtminstone jag, då var och en enbart kan tala för sig själv) blir inte alls provocerade av att ni hennar. Ni skämmer bara ut er själva. Samtidigt är det förstås en aggression om myndigheter som rånar folket på skatt använder ett ord som enbart är avsett att gagna den vänstra halvan av folket, fast det problemet är inte knutet till ordet "hen" i sig utan till vänstervridningen. Staten hade gärna fått säga "hen" för min del sålänge de inte hade krävt folk på skatt. Nu gör de det vilket gör dem till en fientlig kombattant oavsett om de hennar eller ej, fast när de hennar blir krigsförklaringen om möjligt ännu tydligare. Återigen - ordet "hen" är inte alls provocerande, inte mer än att exv säga "jag är kommunist". Man får vara kommunist - sålänge det inte går ut över någon annan.
Jag har väldigt svårt att tolka de kraftiga reaktioner jag ofta får från folk som ogillar ordet som något annat än att att de blivit provocerade. Faktum är att det i sig är en av anledningarna till att jag börjat använda ordet mer bland dessa människor. Undviker det dock bland dryga personer från tokvänstern och använder där andra ord för att provocera. Bland folk som varken är för eller emot använder jag ordet som vilket annat ord som helst.

Citat:
Javisst, självklart förutsätter det en viss politisk medvetenhet för att ifrågasätta ett nytt ord. Detsamma kan väl sägas om de som ifrågasätter ordet "arier" (i sin sentida betydelse) exempelvis? För att förstå varför ordet är problematiskt måste man känna till att "arier" var ett nonsensbegrepp som i sin nutida mening syftar på en etnicitet som egentligen inte finns, och narrativet avsåg att framställa tyskar som övermänniskor. Politiskt ointresserade människor vet inte detta och förstår därför inte varför "arier" är ett tendensiöst ord.
Ja, och det köper jag. Det jag vänder mig emot är att det ofta sägs om hen att "det är fel för att det är politiskt motiverat", vilket jag inte köper.

Citat:
Det argumentet har jag också hört, men det är nonsens. "Den" syftar ju på ordet "personen" som är neutrum. Om det är nedsättande att säga "den som tuggar med öppen mun är äcklig" så måste det också vara nedsättande att säga "den person som tuggar med öppen mun är äcklig" och nedsättande att säga "den människa som skänker pengar till Frälsningsarmen tycker jag är god" och det håller ju inte. Att påstå att människor är så fina att de måste ha ett nytt pronomen som skiljer dem från objekt och djur är bara trams.

Däremot finns det ett sätt att använda "den" på ett nedsättande vis, och det är när "han" eller "hon" förväntas så att själva användandet av "den" antyder att personen inte är varken en han eller hon. Exempelvis välkända "denna där" i Lady & Lufsen, när krögaren Tony säger "den" istället för "henne" eftersom han inte "klarar språket särskilt bra" vilket Lady därför uppfattar som förolämpande. Men eftersom Lufsen förklarar att det inte var avsett som en förolämpning släpper Lady det.
Men detta är inte ett argument för "hen", snarare tvärtom.
Jag skrev inte "den som tuggar med öppen mun är äcklig" utan "säg åt den att sluta tugga med öppen mun" vilket är ett exempel på det du skriver i andra stycket, dvs att det förväntas ett han eller hon.
Citera
2018-01-11, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ordet i sig är bara ett onödigt tilltag.

Det finns många ord och uttryck som har en grupp som ogillar dem.

(FB) Ord och uttryck som du stör dig på

De som inte gillar »den« är till största del sådana som tror att »hen« fyller ett tomrum. Det vill säga de har inte lärt sig att använda »den« som det kan och ska användas.

Den som spar han har var ett gammalt uttryck som tydligt visar hur fokuserat språket var på »han«. Det rätta vore att skriva: »den som spar den har«. Inget konstigt alls. Det är otvivelaktigt så att maskulinum nästan uteslutande använts som pronomen även för det könsneutrala. Det är i bakvattnet på detta som »hen« och dess politiska agenda växt fram. Folk har inte klarat att använda »den«. Det är bara några få snitsare som klarar det.

Vana och ovana ligger nära varandra.
För att vara en som var så noga nyss med att poängtera att vissa saker är åsikter och inte fakta uttalar du dig väldigt raljant i frågor som är just åsiktsfrågor.

Ha en trevlig dag.
Citera
2018-01-11, 20:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
För att vara en som var så noga nyss med att poängtera att vissa saker är åsikter och inte fakta uttalar du dig väldigt raljant i frågor som är just åsiktsfrågor.

Ha en trevlig dag.

Fast det är bara din åsikt.

Ha en trevlig kväll!
Citera
2018-01-12, 09:52
Medlem
Skattebrotts avatar
[quote]
Citat:
Om du vill uttrycka ditt förakt för en mörkhyad person med anspelning på hens hudfärg är "negerjävel" ett utmärkt ord.

Det stämmer att det var min poäng, förutom detaljen att negrer inte alltid är mörkhyade. Den solariesolande Björn Ranelid är exempelvis mörkare än många negrer, för att inte tala om sådana negrer som har tillståndet albinoism. Alla negrer är för övrigt inte hennar.

Citat:
Jag har väldigt svårt att tolka de kraftiga reaktioner jag ofta får från folk som ogillar ordet som något annat än att att de blivit provocerade.

Du är alltså inkapabel att förstå skillnaden mellan det jag nu förklarat, och att personen blir "provocerad"?

Citat:
Faktum är att det i sig är en av anledningarna till att jag börjat använda ordet mer bland dessa människor. Undviker det dock bland dryga personer från tokvänstern och använder där andra ord för att provocera. Bland folk som varken är för eller emot använder jag ordet som vilket annat ord som helst.

Ja, och det köper jag. Det jag vänder mig emot är att det ofta sägs om hen att "det är fel för att det är politiskt motiverat", vilket jag inte köper.

Jag har inte sagt att det är "fel" för att det är politiskt motiverat. Vill man mitt i en diskussion om något annat få uttrycka att man är vänsterextremist, är "hen" ett jättepraktiskt ord. Men det är ju fortfarande avsett att inflika politik för att sedan kunna låtsas som att "nä vadå, hen säger ju alla nu, jag menade inte alls nåt politiskt" och sedan är uppdraget slutfört, dvs att få samtalet att spåra ur och få folk att glömma vad man pratade om egentligen.

Citat:
Jag skrev inte "den som tuggar med öppen mun är äcklig" utan "säg åt den att sluta tugga med öppen mun" vilket är ett exempel på det du skriver i andra stycket, dvs att det förväntas ett han eller hon.

"Den" syftar ju på något underförstått, exempelvis "ätaren", "personen som äter" eller bara "personen". Och dessa ord är ju alla "den". Det går därmed utmärkt att säga "den" om du nu har bestämt att det är så känsligt att säga "han" eller "hon". Eller varför inte "ätaren" eller vilket ord det nu är du utelämnar i den meningen.
Citera
2018-01-12, 10:51
Medlem
Citat:
Det stämmer att det var min poäng, förutom detaljen att negrer inte alltid är mörkhyade. Den solariesolande Björn Ranelid är exempelvis mörkare än många negrer, för att inte tala om sådana negrer som har tillståndet albinoism.
Jag tror du förstod poängen ändå.

Citat:
Alla negrer är för övrigt inte hennar.
Om du med "hennar" menar fjolliga sjw:s så har du helt rätt. "Hen" är dock ett könsneutralt pronomen som kan användas på vem som helst.

Citat:
Du är alltså inkapabel att förstå skillnaden mellan det jag nu förklarat, och att personen blir "provocerad"?
Nejdå. Jag påstår inte att du är provocerad, men jag har diskuterat det öga mot öga med många som varit uppenbart väldigt provocerade av ordet.

Citat:
Jag har inte sagt att det är "fel" för att det är politiskt motiverat.
Det har jag inte sagt heller. Jag har bara sagt att det är ett vanligt förekommande argument.

Citat:
Vill man mitt i en diskussion om något annat få uttrycka att man är vänsterextremist, är "hen" ett jättepraktiskt ord.
I så fall har du en väldigt intressant definition av "vänsterextremist".
Citat:
Men det är ju fortfarande avsett att inflika politik för att sedan kunna låtsas som att "nä vadå, hen säger ju alla nu, jag menade inte alls nåt politiskt" och sedan är uppdraget slutfört, dvs att få samtalet att spåra ur och få folk att glömma vad man pratade om egentligen.
Jaså? Jag har fört många samtal där det ordet har använts utan några som helst problem. Att någon använder ordet "hen" i en diskussion är långt ifrån tillräckligt för att få diskussionen att spåra ur. Då krävs det att någon annan reagerar oproportionerligt mycket på det.

Citat:
"Den" syftar ju på något underförstått, exempelvis "ätaren", "personen som äter" eller bara "personen". Och dessa ord är ju alla "den". Det går därmed utmärkt att säga "den" om du nu har bestämt att det är så känsligt att säga "han" eller "hon". Eller varför inte "ätaren" eller vilket ord det nu är du utelämnar i den meningen.
Bara grejen att inte tilltala personen ifråga direkt kan vara väldigt nedvärderande. Att i en sådan kontext dessutom använda ordet "den" får det att låta som att man pratar om ett husdjur eller något. Skulle inte du tolka det nedvärderande om någon sa "säg åt den att inte ... " till en vän eller förälder till dig när du är närvarande?
Senast redigerad av RulleRivare 2018-01-12 kl. 11:00.
Citera
2018-01-12, 16:08
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Vad ska vi med han/hon till? Vi kan ju skriva mannen/kvinnan.

Är du ute och briljerar igen?

Frågar du mig vad vi skall med han/hon till? eller är det bara ett försök av hen att briljera?
Citera
2018-01-13, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Frågar du mig vad vi skall med han/hon till? eller är det bara ett försök av hen att briljera?
Det var en så kallad retorisk fråga för att påvisa hur dåligt ditt argument var.
Citera
2018-01-13, 10:18
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Jag tror du förstod poängen ändå.

Om du med "hennar" menar fjolliga sjw:s så har du helt rätt. "Hen" är dock ett könsneutralt pronomen som kan användas på vem som helst.

Det är det officiella narrativet ja. Det egentliga narrativet är en identitetsmarkör. Precis som att säga något annat av vänsterns nyord såsom "snippa", "afrosvensk" eller "könsmaktsordning".
Citera
2018-01-13, 11:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är det officiella narrativet ja. Det egentliga narrativet är en identitetsmarkör. Precis som att säga något annat av vänsterns nyord såsom "snippa", "afrosvensk" eller "könsmaktsordning".

För att kraftigt ta avstånd från vänstern och dess terminologi använder du vänsterflumspråk i ganska hög utsträckning: läs narrativ.
Citera
2018-01-13, 11:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
För att kraftigt ta avstånd från vänstern och dess terminologi använder du vänsterflumspråk i ganska hög utsträckning: läs narrativ.

Narrativ är väl inte så farligt? Möjligtvis något av ett trendord, men ändå i mina ögon såpass neutralt att det inte har några direkta vänsterassociationer. Ett ord jag själv använder mig av utan att tveka. (Man kan möjligen jämföra med diskurs, där trend- eller vänsterladdningen nog beror lite på kontext.)

Annars håller jag med både dig och Skattebrott. Ordet är uppenbart en identitetsmarkör, och inte neutralt. Visades rätt väl vid nån partiledardebatt där de alla fick frågan om det var ett ord de använde, alternativt kunde tänka sig att använda. Alla sa ja utom Jimmie Åkesson och, har jag för mig, Reinfeldt (tror dock Kinberg Batra ändrade den linjen). Mot den bakgrunden skulle man lite skämtsamt kunna säga att säger man "hen" så visar man att man inte är SD eller M. Undviker man att säga "hen", däremot, så visar man inte att man är SD/M, utan man förhåller sig i det avseendet neutralt.

Så vill man undvika att provocera folk, eller identifiera sig själv som troligtvis vänster, är det bäst att undvika "hen". Jag förstår att RulleRivare kanske skiter i hur folk uppfattar honom, vilket jag kan respektera; men om man tänker att han vid ett tillfälle behöver råd om något som går honom nära i relationsakten är det nog en bra idé att skita i "hen" om han vill slippa få svar som hänger upp sig på det istället.

"Hen" tar uppenbart fokus från texten som sådan, på liknande sätt som trippelparenteser gör det.

(Såg för övrigt just att WebMD refererade till doktorn med "she" vid ett tillfälle. "He or she" kan ju som bekant bli lite omständligt. Detta kan man även se i tyska texter, "sie" eller "sie oder er", precis som "she or he" på engelska. Rätt störande i mitt tycke, men tyvärr ett problem som blir svårt att undvika om man inte hela tiden vill söka efter omskrivningar.)
Citera
2018-01-13, 12:57
Medlem
shorty81s avatar
Hen kan du vara själv gubbe käring , kommer aldrig använda ordet
Senast redigerad av shorty81 2018-01-13 kl. 12:57. Anledning: felstaving
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem