2019-04-26, 05:42
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Först och främst: Här svamlas det inte.
Sluta svamla och bemöt i stället de argument som framförs mot de teser Ni framför, t ex Er grundlösa tes om att ingen skulle ha saknat ordet tidigare, så kan jag börja överväga att hålla med Er om att Ni inte svamlar.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Sedan: Det har inte på något sätt framförts någon åsikt som ligger i linje med att förbjuda ett ord (hur nu det skall ske och vid överträdelse kunna stävjas). Från det till att det skall framhävas på sådant sätt som en del förespråkare gör är det rätt långt.
Det är fortfarande oklart vad Ni har emot användningen av ordet, bortsett från det av Er emellanåt upprepade faktumet att Ni till skillnad från andra delar av befolkningen verkar sakna förmågan att inse dess funktion.
Citera
2019-04-26, 05:48
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Ordet hen är fullständigt jävla idiotiskt, det är INTE neutralt för fem öre, det går mot henNE, och vad är en hen? Jo, HÖNA, och vad är en höna? En HONA.
engelska, ja. Pronomenet hen är ett ord på svenska. Det finns lika lite anledning att förkasta ordet hen i svenskan på den grunden att bokstavskombinationen har en annan betydelse i engelskan som det gör att förkasta det svenska imperativet spring för att samma bokstavskombination betyder vår på engelska.
Citera
2019-04-26, 15:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Den som inte klarar sig utan det ord som denna tråd handlar om har en del att arbeta med för att förbättra sitt språk. Att någon skulle vilja förbjuda ordet är en helt ogrundad åsikt. Det är vars och ens fria val att forma sitt språk.

Lämnar någon in en ansökan om anställning till mig där ordet finns med så sorteras den bort. Det är likadant med folk som använder ordet »typ«.
Citera
2019-04-26, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den som inte klarar sig utan det ord som denna tråd handlar om har en del att arbeta med för att förbättra sitt språk. Att någon skulle vilja förbjuda ordet är en helt ogrundad åsikt. Det är vars och ens fria val att forma sitt språk.

Lämnar någon in en ansökan om anställning till mig där ordet finns med så sorteras den bort. Det är likadant med folk som använder ordet »typ«.

Borde kanske sortera bort på liknande sätt de som inte klarar att skriva om ämnet utan att idiotförklarar övriga i en tråd, alltså sortera bort för att inte svara på. Får då också tillägga de som kryddar sina inlägg med ordet som denna tråd handlar om, halkar enstaka dylika in, får det kanske passera, tyvärr är det vanligt att de vilka nyttjar ordet tillser att i snitt ett exemplar finns med i varje mening.
Citera
2019-08-06, 08:22
Medlem
Amerikanska forskare från Princeton University har studerat det könsneutrala pronomenet hen i Sverige. De fann att de deltagare (3400 totalt) som instruerats att beskriva en fiktiv figur som en han, i ett senare skede i större utsträckning även associerade en anonym person som en han, medan den grupp som instruerades att beskriva den fiktiva figuren som en hen eller hon, inte blev partiska på samma sätt. Den vetenskapliga artikeln är publicerad i PNAS

https://doi.org/10.1073/pnas.1908156116
Citera
2019-08-06, 08:54
Medlem
Citat:
Ordet hen är fullständigt jävla idiotiskt, det är INTE neutralt för fem öre, det går mot henNE, och vad är en hen? Jo, HÖNA, och vad är en höna? En HONA.

Folk som drar parallell mellan Hen och Höna anser jag har lågt pannben.

Vad kallar du dina barn?
Barn är ju Ladugård.
Citera
2019-08-06, 09:14
Medlem
nezzoms avatar
Hen är engelskans ord för höna,och absolut inget annat. Ett genustrams ord.
Citera
2019-08-06, 09:16
Medlem
nezzoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp

Vad kallar du dina barn?
Barn är ju Ladugård.
Är en katt som fötts i ett stall en häst?.
Enl vänstermupparna blir man ju etnisk svensk om man åker tunnelbana.
Blir du en neger om du flyttar till afrika?. Trams
Citera
2019-08-06, 12:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Vad kallar du dina barn?
Barn är ju Ladugård.

Det är naturligtvis medvetet trams att dra den parallellen, ungefär lika tramsigt som att använda det helt onödiga »hen«.
Citera
2019-08-06, 14:22
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:

Vad kallar du dina barn?
Barn är ju Ladugård.

Beklagar om du inte behärskar det engelska språket, och det du menar är tomt bakom pannbenet, onekligen en sida du själv visar upp.
Jag har inga barn, frågor på det?
Citera
2019-08-07, 21:42
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Beklagar om du inte behärskar det engelska språket, och det du menar är tomt bakom pannbenet, onekligen en sida du själv visar upp.
Jag har inga barn, frågor på det?
Gumman. Poängen, eftersom du inte förstod den, var att det inte spelar så stor roll vad en teckenkombination kan råka betyda på engelska när man diskuterar sagda teckenkombinations betydelse på svenska.
Citera
2019-08-07, 22:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Gumman. Poängen, eftersom du inte förstod den, var att det inte spelar så stor roll vad en teckenkombination kan råka betyda på engelska när man diskuterar sagda teckenkombinations betydelse på svenska.

Stintan, det var mycket hårdare ton hos den som skrev det än så:

[PHP]Folk som drar parallell mellan Hen och Höna anser jag har lågt pannben.[/PHP]

Sammantaget gäller dock, som upprepats i tråden flera gånger, att det går bra med den och att det snarare handlar om att försöka undvika för många personliga pronomen.

Det senaste inom genusvetenskapen (om de inte ändrat sig igen) är ju att allt ska bekönas för att lättare kunna se skillnader. Alltså lyft fram han och hon så mycket det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in