2014-08-31, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedPillGal
Ni som tror att Sveriges radikalfeminism är något normalt: Det är det INTE! Sverige framstår som en galen och fanatisk experimentverkstad, sett utifrån med svenska språkkunskaper. Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Sverige går från den ena masshypnosen av befolkningen till den andra.

Den ena idén är mer extrem än den andra.
"Hen" är rätt högt på listan av knas från den senaste fixeringen: Radikalfeminismen.

Jag är kvinna men kan inte alls relatera till vad som pågår i Sverige. Alla kvinnor i min ålder verkar ha fått något i vattnet. Jag kan inte förklara det på annat sätt. De verkar helt hjärntvättade.
Det kan inte pågå för alltid. När det har gått tillräckligt långt åt ena hållet tippar skeppet tillbaks igen. Det bara ser ut som att det kommer kantra. För bl. a. sverigedemokrater har det såklart redan börjat gå åt andra hållet efter allt de har fått vara med om från den "etablerade" monoliten. Jag tror att folk börjar inse vad som händer om man sticker ut.
Citera
2014-09-01, 22:40
Medlem
Fattar inte ordet hen. Låter feminint i mina öron som om man kortar ned Henne i någon sorts slang uttryck.

Det eller höns
Citera
2014-09-07, 16:07
Bannlyst
Jag föredrar att använda h*n. Finner inte någon negativ konnotation med ordet.

Vad tycker ni om h*n? Lika löjligt som hen?
Citera
2014-09-07, 17:21
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apathes
Jag föredrar att använda h*n. Finner inte någon negativ konnotation med ordet.

Vad tycker ni om h*n? Lika löjligt som hen?
Typografiskt är asterisken alltför skrymmande och iögonenfallande i löpande text. Det finns flera alternativ varav hən kanske är det bästa när inte den passar.
Citera
2014-09-07, 17:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Typografiskt är asterisken alltför skrymmande och iögonenfallande i löpande text. Det finns flera alternativ varav hən kanske är det bästa när inte den passar.

"Den" passar alltid i stället för "hen". När det eventuellt blir mindre lämpligt är "hen" ännu mindre lämpligt. Vid dessa enstaka tillfällen finns andra lämpliga alternativ.

Värst är nog de personer som envisas med att skriva "hen" genomgående, fast könet är känt och okontroversiellt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2014-09-07 kl. 18:28.
Citera
2014-09-07, 17:59
Medlem
egon2bs avatar
Utöver skrivningen hən, där tecknet ə har det osannolika namnet schwa, så ligger alternativet hæn bokstavligen(!) framför vår fingrar.¹ Typografiskt är ə en hybrid mellan e och a. Nackdelen med æ är att a kommer före e, men det är också bokstavsordning. Motsvarande finska sägs vara “hän” så här/där får vi nordisk gemenskap med hæn.

¹ En glasplatta med fruktklang har det geniala greppet hold-and-select på tecknen ä/ö/a/e/i/o/u för att klämma in varianter och diakriter.

² Skrivningen h×n skulle kunna anknyta till botanisk notation.
Senast redigerad av egon2b 2014-09-07 kl. 18:21.
Citera
2014-09-08, 00:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Utöver skrivningen hən, där tecknet ə har det osannolika namnet schwa, så ligger alternativet hæn bokstavligen(!) framför vår fingrar.¹ Typografiskt är ə en hybrid mellan e och a. Nackdelen med æ är att a kommer före e, men det är också bokstavsordning. Motsvarande finska sägs vara “hän” så här/där får vi nordisk gemenskap med hæn.

¹ En glasplatta med fruktklang har det geniala greppet hold-and-select på tecknen ä/ö/a/e/i/o/u för att klämma in varianter och diakriter.
Måste bara flika in att det förmodligen populäraste tangentbordet till Android är precis lika fiffigt.
Citera
2014-09-20, 14:20
Medlem
kmbalis avatar
Blir ruskigt irriterad nar folk skriver "en" istallet for "man". Forbannat javla trams.
Citera
2014-09-20, 14:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmbali
Blir ruskigt irriterad nar folk skriver "en" istallet for "man". Forbannat javla trams.

Fast det har ju inget med detta trådämne att göra. Det diskuteras däremot i en annan tråd:

(FB) Nu är "man" i tredje person ett diskrimenerande ord!
Citera
2014-09-20, 15:11
Medlem
Monkeyspanks avatar
Tycker "hen" är förjävla vidrigt. Blir förbannad varje gång jag läser/hör ordet.
Vad är det för fel att skriva han/hon istället? Javisstja, söndercurlade dampungar tycker det är för jobbigt att skriva fyra extra tecken.

Skönt att veta att man är så gammal att man dör snart.
Citera
2014-09-20, 15:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeyspank
Tycker "hen" är förjävla vidrigt. Blir förbannad varje gång jag läser/hör ordet.
Vad är det för fel att skriva han/hon istället? Javisstja, söndercurlade dampungar tycker det är för jobbigt att skriva fyra extra tecken.

Skönt att veta att man är så gammal att man dör snart.

"Felet" med "han/hon" är att det är otympligt. Det är nog snarare så att mogna välutbildade stilister tycker att "han/hon" ser förskräckligt ut. "Den", "personen" eller omskrivning är de enda rimliga alternativen. "Hen" och "han/hon" bör förpassas till soptunnan.
Citera
2014-09-22, 01:46
Medlem
kmbalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast det har ju inget med detta trådämne att göra. Det diskuteras däremot i en annan tråd:

(FB) Nu är "man" i tredje person ett diskrimenerande ord!

Sa gar det nar man inte kan lasa.

Sorry.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in