Citat:
Ursprungligen postat av
RulleRivare
Ordet finns,
"Ordet finns"-argumentet igen alltså? ALLA ord finns och de som ännu aldrig har yttrats kan vemsomhelst mynta. Ordet "negerjävel" finns exempelvis också, liksom termen "arisk övermänniska" eller "utsugarkapitalist" eller "proletär". Det är också ett exempel på ord/term som är lika tendensiösa som ordet "hen", och som i själva verket oftast säger mer om den som använder det, än om den som ordet officiellt beskriver.
Citat:
Om du inte vill använda det så står det dig helt fritt att låta bli. Om du stör dig på det så kunde jag inte bry mig mindre.
Vänsterns narrativ vill ha det till att de som tycker "hen" är ett tramsigt ord, snarare blir PROVOCERADE. För då förstärks deras roll som "normkritiker". Men inget kunde vara mer fel. Vi (eller åtminstone jag, då var och en enbart kan tala för sig själv) blir inte alls provocerade av att ni hennar. Ni skämmer bara ut er själva. Samtidigt är det förstås en aggression om myndigheter som rånar folket på skatt använder ett ord som enbart är avsett att gagna den vänstra halvan av folket, fast det problemet är inte knutet till ordet "hen" i sig utan till vänstervridningen. Staten hade gärna fått säga "hen" för min del sålänge de inte hade krävt folk på skatt. Nu gör de det vilket gör dem till en fientlig kombattant oavsett om de hennar eller ej, fast när de hennar blir krigsförklaringen om möjligt ännu tydligare. Återigen - ordet "hen" är inte alls provocerande, inte mer än att exv säga "jag är kommunist". Man får vara kommunist - sålänge det inte går ut över någon annan.
Citat:
Vidare tycker jag det är lite lustigt att du nämner politik, för min erfarenhet vittnar om att de som är mot användandet av ordet "hen" är de som lägger absolut mest politik i det hela. För mig är det ett ord och inte så mycket mer.
Javisst, självklart förutsätter det en viss politisk medvetenhet för att ifrågasätta ett nytt ord. Detsamma kan väl sägas om de som ifrågasätter ordet "arier" (i sin sentida betydelse) exempelvis? För att förstå varför ordet är problematiskt måste man känna till att "arier" var ett nonsensbegrepp som i sin nutida mening syftar på en etnicitet som egentligen inte finns, och narrativet avsåg att framställa tyskar som övermänniskor. Politiskt ointresserade människor vet inte detta och förstår därför inte varför "arier" är ett tendensiöst ord.
Citat:
Personligen kan jag tycka om att använda ordet "den" i nedvärderande syfte. Gärna när man pratar om vederbörande (sedär, här tyckte jag inte "hen" passade) med någon annan. "Säg åt den att sluta tugga med öppen mun." Existensen av ordet "hen" förstärker detta.
Det argumentet har jag också hört, men det är nonsens. "Den" syftar ju på ordet "personen" som är neutrum. Om det är nedsättande att säga "den som tuggar med öppen mun är äcklig" så måste det också vara nedsättande att säga "den person som tuggar med öppen mun är äcklig" och nedsättande att säga "den människa som skänker pengar till Frälsningsarmen tycker jag är god" och det håller ju inte. Att påstå att människor är så fina att de måste ha ett nytt pronomen som skiljer dem från objekt och djur är bara trams.
Däremot finns det ett sätt att använda "den" på ett nedsättande vis, och det är när "han" eller "hon" förväntas så att själva användandet av "den" antyder att personen inte är varken en han eller hon. Exempelvis välkända "denna där" i Lady & Lufsen, när krögaren Tony säger "den" istället för "henne" eftersom han inte "klarar språket särskilt bra" vilket Lady därför uppfattar som förolämpande. Men eftersom Lufsen förklarar att det inte var avsett som en förolämpning släpper Lady det.
Men detta är inte ett argument för "hen", snarare tvärtom.