2018-01-10, 13:35
Medlem
AVSYNARENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det finns ingen internationell stavning men det är så amerikanerna skriver det. Men stavning var inte det viktiga utan svara nu på sakfrågan. Jättemärkligt att du inte redan gjort det...

Du lägger ju till saker som användaren inte sagt! Kan inte finna inlägg där han nämnt infrasonisk.
Då FB tillåter både engelska och svenska ser jag inga problem med att någon skriver "infrasonic" istället.
Alla förutom du förstår att han menade engelska. Om man nu håller sig till dina regler så måste ju rätt mycket ändras här eftersom många skiftar mellan engelska och svenska i texr
Citera
2018-01-10, 14:19
Medlem
Det är "infra" och inte "sonic/sonisk" som är dispyten.
Citera
2018-01-10, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Infrasonic betyder att ett ljud är lägre i frekvens än 20 Hz, dvs ej hörbart för mänskligt öra.

Subsonic betyder att ett föremål färdas saktare än ljudets hastighet.

Sedan om man väljer att skriva "-sonic" eller "-sonisk" bör inte framkalla större magsmärtor på någon språkpolis anser jag, men "infra-" är i detta fall fel, då det hänvisar till ljud och inte hastighet, vilket var avsikten gällande missilspecifikationen.

Jo absolut, men måste påpeka att den enda missilspecifikationen som finns kommer från en artikel på persiska, och av informationen framkommer ej något om supersonic men däremot infrasonic.
https://www.mashreghnews.ir/news/326547/دست-سپاه-با-یا-علی-بلندتر-و-کوبنده-تر-شد-عکس

Många tror att uttrycket betyder ”supersonic” men det är en felöversättning.
Tilläggas bör dessa handlar hastigheter men i det ena är vibrationer medan den andra hastighet som farkost färdas.
Citera
2018-01-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Du menar ”infrasonic”?

Inlägg #5140.
En förklaring finns B.la. längst ner i inlägg #5147 vad "infra" betyder och att det är malplacerat i sammanhanget.
Citera
2018-01-10, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Inlägg #5140.
En förklaring finns B.la. längst ner i inlägg #5147 vad "infra" betyder och att det är malplacerat i sammanhanget.

Jag har inga åsikter om att det är malplacerat. Men att man kan menat distinktionen acoustic/infrasonic vad det gäller raketmotor. Eftersom källan som finns säger ingenting om supersonic utan infrasonic.
Citera
2018-01-10, 15:00
Medlem
Literals avatar
Citat:
Jag har inga åsikter om att det är malplacerat. Men att man kan menat distinktionen acoustic/infrasonic vad det gäller raketmotor. Eftersom källan som finns säger ingenting om supersonic utan infrasonic.
Instämmer!Källan använder 'mādôn' som är 'infra' och inte 'super'.
Jag skulle gissa att det handlar om olika radarsignaturer.
Journalisten har busat lite!
Senast redigerad av Literal 2018-01-10 kl. 15:04.
Citera
2018-01-10, 22:34
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Eller så är det så enkelt att iranska journalister är lika okunniga som svenska och amerikanska journalister, när det kommer till sakkunskaper och facktermer....
Citera
2018-01-11, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Eller så är det så enkelt att iranska journalister är lika okunniga som svenska och amerikanska journalister, när det kommer till sakkunskaper och facktermer....

Jag hade tolkat det som ett misstag om inga kommentarer fanns gällande dess motor. Jag upplever precis som Literal att något inte står rätt till i artikeln, och att den är redigerad flera gånger. Det kan vara så att man indirekt velat kommentera något om dess chanser att undkomma upptäckt av Early Warning.
Citera
2018-01-11, 17:03
Medlem
Wishies avatar
Iran har i dagarna uppvisat att man har förmågan att allvarligt skada och nära på sänka örlogsfartyg iaf.

Tyvärr var det Iranska marinens stolthet Damawand, en fregatt (nåja) i inhemskt byggda Mowj-klassen man lyckades parkera på en vågbrytare i Kaspiska havet. Utmärkt sjömanskap och troligtvis en fantastiskt genomtänkt drivlina ligger nog till grunden för detta jättekliv framåt för Irans marin.
Bäva månde amerikanska kryssare, jagare och framförallt hangarfartyg.
Citera
2018-01-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Iran har i dagarna uppvisat att man har förmågan att allvarligt skada och nära på sänka örlogsfartyg iaf.

Tyvärr var det Iranska marinens stolthet Damawand, en fregatt (nåja) i inhemskt byggda Mowj-klassen man lyckades parkera på en vågbrytare i Kaspiska havet. Utmärkt sjömanskap och troligtvis en fantastiskt genomtänkt drivlina ligger nog till grunden för detta jättekliv framåt för Irans marin.
Bäva månde amerikanska kryssare, jagare och framförallt hangarfartyg.

Om detta ska utgöra någon grund för att underskatta landets förmåga, bör man räkna antalet amerikanska kollisioner.

Bara 2 exempel senaste 6 månaderna senaste;

Citat:
22 nov. 2017 · A US Navy plane crashed into the ocean southeast of Okinawa on Wednesday afternoon, ... The review found that two deadly accidents -- the collisions of the USS Fitzgerald and the USS ...

By Lucas Tomlinson Published May 09, 2017
US Navy warship collides with South Korean fishing vessel off peninsula

Ska detta betyda något menar du?
Citera
2018-01-11, 18:18
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Om detta ska utgöra någon grund för att underskatta landets förmåga, bör man räkna antalet amerikanska kollisioner.

Bara 2 exempel senaste 6 månaderna senaste;

Ska detta betyda något menar du?
Hur många fler fartyg har USN ständigt till havs till skillnad från Iran? Procentmässigt blir det def mindre och än mindre om du räknar de som parkerar på torra land
Dåligt sjömanskap att gå in i hamn vid full storm och ett fartyg utan redundans när det gäller framdrivning. Tur att de religöst övertygade "soldaterna" håller sig till plastskorvar som inte går ut om det blåser med än bris
Citera
2018-01-11, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Hur många fler fartyg har USN ständigt till havs till skillnad från Iran? Procentmässigt blir det def mindre och än mindre om du räknar de som parkerar på torra land
Dåligt sjömanskap att gå in i hamn vid full storm och ett fartyg utan redundans när det gäller framdrivning. Tur att de religöst övertygade "soldaterna" håller sig till plastskorvar som inte går ut om det blåser med än bris

Det spelar ingen roll hur många, i USAs fall borde det ju självklart väga upp mot dess påstådda tekniska ”överlägsenhet”, kompetens och erfarenhet. Men som det ser ut är ju inte ”kollisioner” så ovanliga för USAs del. Det jag försöker säga dig är att du har hittat något för att vifta med.
”Religiöst övertygade soldaterna” i Iran skriver du i propagandasyfte.. Religion i din framställning står mot Vetenskap. Så var det i ditt land inte IRAN. Hur hjärntvättad du är tar inte jag upp i denna tråd, men om du vill framföra kritik mot argument som framförts gällande hangarfartygets sänkning så svarar jag gärna på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in