2018-01-04, 18:11
Medlem
Någon här som använder Re:member more som vet om det är möjligt att sätta in pengar så man har tillgodo på kortet?
Citera
2018-01-04, 18:31
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av MasterXS
Någon här som använder Re:member more som vet om det är möjligt att sätta in pengar så man har tillgodo på kortet?

Ja det går bra.
Citera
2018-01-04, 19:21
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Tänkte också skriva lite om de mest intressanta kreditkorten just nu.

Jättebra sammanfattning!
Men en liten kommentar angående att Remember är så dyrt utomlands:

Om man antar att man bor i Sverige och gör alla sina inköp med kreditkort, så är Remember bäst, som du skriver.
När man handlar i utländsk valuta så har Remember 1,75% valutapåslag. Det är ju mycket, men man får däremot 1% cashback, så i praktiken ligger kostnaden på ca 0,73% (gör antagandet att man får cashback på beloppet i svenska kronor).

Coops kort kostar 348kr/år, men de ger 0,5 bonuspoäng per krona (som i min värld inte riktigt kan jämföras med pengar, men man kan ju handla mat, kläder eller gå på bio för poängen, 100 poäng ~= 1 kr).

Skillnaden mot Remember i utlandet blir således 1,22% ( Coop: 100 -0,5 (poängen) / Remember: 100*1,0175*0,99 - 1), så det är först när man spenderat ~29000kr som det börjar löna sig att också ha ett Coop-kort.

Nu är det inte ett våldsamt belopp, så det är säkert en stor del av folket som når upp till det på ett år, och samtidigt kan det vara bra att ha lite extra kreditutrymme när man är på resa, om man skulle tappa ett kort t.ex.

Jag vet vad ni tänkte... Bankomatuttag i utlandet är mycket dyrt med Remember (3%). Där gör man bäst i att kanske skaffa gratiskortet Norwegian, och bara använda det i nödfall, om man nu inte kommer fram till att Coop är vettigt som resekort
Citera
2018-01-04, 21:21
Citat:
Ursprungligen postat av flipkvist
Testade igen. Man får spotpriset (eller mycket nära spotpriset) för Euro om man växlar när valutamarknaden är öppen. Revolut är alltså bra om man orkar hålla på med "money management".

Hur gör du när du handlar på ebay med Coop Mer för att undvika PayPals ”växlingsavgift”?
Citera
2018-01-05, 20:17
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Re:member More
https://www.remember.se/kreditkort/pris-ranta/?campaigncode=S-0000RL-WA-0003

Fast där är ju årsavgift?
Citera
2018-01-06, 10:31
Medlem
Citat:
Hur gör du när du handlar på ebay med Coop Mer för att undvika PayPals ”växlingsavgift”?

Jag har växlingsavgift på mitt kort, men jag betalar via PayPal och då slipper jag avgiften men får ännu cachback.
Har Everydaycard.
Citera
2018-01-06, 13:45
Citat:
Ursprungligen postat av zabron
Jag har växlingsavgift på mitt kort, men jag betalar via PayPal och då slipper jag avgiften men får ännu cachback.
Har Everydaycard.

Vet inte om följande fortfarande gäller men: Antingen välja att bli debiterad i lokal valuta vid varje köp. Eller ringa (!?) till PayPal och be om att man vill välja annan valuta än SEK tex USD.
https://www.flashback.org/sp54345251
Citera
2018-01-06, 14:15
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn

Jo det är sant men gratis första året.

Gratis kreditkort att överväga är från Preem, Shell eller Norwegian men jag vet inte om man kan ha två kort från dem.
Citera
2018-01-07, 10:07
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dole95
Hej,

Jag skrev i tråden för några månader sedan och det slutade med att jag skaffade Shell Mastercard och Coop MedMera MER som gemensamt matkonto med tjejen, nu när de har gått från 1% till 0.5% bonus med Shell så är jag lite sugen på att skaffa något annat.

Jag kommer handla för runt 60.000:-/år med detta kortet, gissningvis är ca. 80% köp via internet och kanske 40% av internetköpen sker i utländsk valuta. Jag kommer inte köpa mat eller lunch med detta kort. Jag reser sällan och när jag gör det så kommer jag inte använda mig av detta kort. Jag har i dagsläget ingen bil. Jag kommer inte ta ut några pengar ur bankomat med kortet. Alltså handlar det främst om internetköp.

Dessa är några fördelar jag helst vill ha:
+ Jag vill kunna sätta in pengar på kortet.
+ Det ska vara enkelt att utnyttja bonusen.
+ Samsung Pay eller Android Pay hade varit trevligt.

Vad rekommenderar ni för kort?

Förmodeligen re:member more för er båda (extrakort gratis). Se gärna:
(FB) Bästa kreditkortet?

Brytpunkten mellan vad som lönar sig av gratiskorten Preem/Shell och re:member more med årsavgift 295 kr går någonstans vid en spend på 60 000 kr per år.

Osäker på Samsung/Android Pay men någon annan kanske kan fylla i.

Om ni inte reser mycket är kanske inte Coop Mer värt att ha kvar heller.
Citera
2018-01-07, 10:13
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Vet inte om följande fortfarande gäller men: Antingen välja att bli debiterad i lokal valuta vid varje köp. Eller ringa (!?) till PayPal och be om att man vill välja annan valuta än SEK tex USD.
https://www.flashback.org/sp54345251

Har aldrig handlat just från E-bay men via andra sajter och betalt med Paypal. Som davidwatts nämner är det viktigt att alltid välja lokal valuta och inte acceptera den kurs som Paypal ger dig (om du betalar med Coop Mer).

Osäker på exakt hur jag valde/ställde in men jag har inte haft några problem med att välja mellan lokal valuta och SEK när jag betalat med Paypal. Inlägget där det varnas är ju från 2015 så Paypal har kanske förbättrat sig.
Citera
2018-01-07, 10:19
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn

Om du nämner hur mycket du spenderar på ett år blir det lättare att avgöra om du tjänar på att betala 295 kr per år och få 1% cashback eller bara få 0,5% med ett gratis kort. Kurvorna möts vid ca 60 000 kr.

Det finns inget egenvärde att ha ett gratis kort utan man måste se till helheten.
Citera
2018-01-07, 10:21
Medlem
QkNNs avatar
varför skulle man vilja ha mer än 1 kort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in