2017-12-31, 11:25
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av flipkvist
Det är det som är poängen med just Coops Mastercard, att de har 0 i pålaga. De flesta banker har pålagor och de är det som kallas valutapåslag (alt. valutakurspåslag) och som diskuteras i tråden. Oftast ligger valutapåslaget mellan 1,5 - 2 % på Svenska kort.

Ja jag vet det med valutapåslag. Funderar bara på om växlingskursen hos Coop är samma som Mastercards.
Citera
2017-12-31, 11:35
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Varför behöver man egentligen ett kreditkort?

Har aldrig haft något, fattar inte poängen.

Kreditkort passar kanske inte alla men det finns flera fördelar. Läs gärna detta inlägg:
(FB) Bästa kreditkortet?
Citera
2017-12-31, 11:39
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballfager
Om man betalar med kreditkort från Coop i coop-butik, behöver man väl inte dra medmera-kort för att få medlemsrabatter o dyl?
Korrekt. Kreditkortet är även medlemskortet. Det går tex även bra att dra sitt Coop kreditkort med magnetremsa och registrera poängen och sedan betala med cash eller annat kort.
Citera
2017-12-31, 11:44
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidwatts
Ja jag vet det med valutapåslag. Funderar bara på om växlingskursen hos Coop är samma som Mastercards.

Kan man se historiska kurser för att testa? Jag tog tex ut 20 PLN den 27 dec och det drogs 47,49 kr från mitt Coop Mer. Eller den 28 dec köpte jag en grej för 10 euro och det drogs 98,61 kr.
Citera
2017-12-31, 11:50
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Helt säker på att Coop använder ”Mastercard foreign exchange rate” när man använder deras kort? Det står under kalkylatorn att ens bank kan ha pålagor.

Testade vad jag själv skrev och fick fram exakt samma kurs. Med andra ord borde man kunna konstatera att Coop Mer använder MasterCards kurs (och utan påslag).

https://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-support/convert-currency.html
Citera
2017-12-31, 13:56
Citat:
Ursprungligen postat av zerokei64
Kan man se historiska kurser för att testa? Jag tog tex ut 20 PLN den 27 dec och det drogs 47,49 kr från mitt Coop Mer. Eller den 28 dec köpte jag en grej för 10 euro och det drogs 98,61 kr.

Ganska bra kurser ändå.
Men med Revolut hade 20 PLN kostat 47,18kr (27 dec genomsnittskurs).
Och 10 euro 98,33kr (28 dec genomsnittskurs).
Citera
2017-12-31, 14:05
Medlem
Citat:

Alla Mastercard använder Mastercards växelkurs. Även om du har ett Handelsbanken-kort, SEB-kort eller motsvarande så är det Mastercards växelkurs som gäller (fast då med valutapåslag).

Motsvarande gäller för Visa.
Citera
2017-12-31, 14:22
Citat:
Alla Mastercard använder Mastercards växelkurs. Även om du har ett Handelsbanken-kort, SEB-kort eller motsvarande så är det Mastercards växelkurs som gäller (fast då med valutapåslag).

Motsvarande gäller för Visa.

Fast det är inte alltid så enligt förklaringen längst ned på konverteringssidan.

Enligt stickproven från 27 dec och 28 dec ovan så är skillnaden 0,65% med PLN och 0,28% med EURO till Revoluts fördel.
Skiljer det så lite i kurs så är ändå Coop Mer att föredra i och med bonus och att det är ett kreditkort.
Jag ska testa Coop Mer i ett år nu.
Citera
2017-12-31, 15:08
Medlem
Citat:
Fast det är inte alltid så enligt förklaringen längst ned på konverteringssidan.

De friskriver sig eftersom banken kan lägga på utgifter för bankomatuttag. Vidare är det inte den kursen som gäller i fall du trycker "betala i SEK" på betalterminalen.

För några år sedan var jag relativt insatt i hur det fungerade. Alla transaktioner i utländsk valuta (på alla Mastercard) går till Mastercards clearingcentral i St:Louis, USA. Det gör det omöjligt för en bank att använda sin egen växelkurs och jag tror inte att Mastercard har ändrat på det. Det enda som är möjligt för banken är att lägga på ett påslag. Eftersom banken inte behöver göra något alls (Mastercard tar hela valutarisken, utför allt arbete och debiterar banken i lokala valutan) så är det gratis pengar för banken. Vilken bank vill inte utnyttja den möjligheten? Så nästan alla banker lägger på valutapåslag
Senast redigerad av flipkvist 2017-12-31 kl. 15:16.
Citera
2018-01-04, 09:16
Medlem
dole95s avatar
Hej,

Jag skrev i tråden för några månader sedan och det slutade med att jag skaffade Shell Mastercard och Coop MedMera MER som gemensamt matkonto med tjejen, nu när de har gått från 1% till 0.5% bonus med Shell så är jag lite sugen på att skaffa något annat.

Jag kommer handla för runt 60.000:-/år med detta kortet, gissningvis är ca. 80% köp via internet och kanske 40% av internetköpen sker i utländsk valuta. Jag kommer inte köpa mat eller lunch med detta kort. Jag reser sällan och när jag gör det så kommer jag inte använda mig av detta kort. Jag har i dagsläget ingen bil. Jag kommer inte ta ut några pengar ur bankomat med kortet. Alltså handlar det främst om internetköp.

Dessa är några fördelar jag helst vill ha:
+ Jag vill kunna sätta in pengar på kortet.
+ Det ska vara enkelt att utnyttja bonusen.
+ Samsung Pay eller Android Pay hade varit trevligt.

Vad rekommenderar ni för kort?
Citera
2018-01-04, 11:33
Medlem
Citat:
Jag laddade ner appen och testade.

För Coop Mer Mastercard får du kursen 9,90 för en Euro (https://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-support/convert-currency.html avrundat något uppåt).

Revolut tar 10.00 för samma växling.

Coop är billigare och ger dessutom bonus + att man slipper strul med att föra över pengar, det är bara att handla.

Testade igen. Man får spotpriset (eller mycket nära spotpriset) för Euro om man växlar när valutamarknaden är öppen. Revolut är alltså bra om man orkar hålla på med "money management".
Citera
2018-01-04, 11:42
Citat:
Testade igen. Man får spotpriset (eller mycket nära spotpriset) för Euro om man växlar när valutamarknaden är öppen. Revolut är alltså bra om man orkar hålla på med "money management".

Bra. Har tänkt över det du skrivit och redan fått mitt nya Coop Mer.

Edit: Fick även välkomstpoäng, 10 000 dvs 100kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in