Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-12, 14:44
  #1117
Medlem
CelenoIIs avatar
Nån som har någon åsikt om reservkort för resa?

Har idag Santanders (gamla, går ej att ansöka om mer verkar det som) som funkar fint för mina behov och det jag använder, SHB och SAS Amex Classic. Det senaste funkar knappt nånstans så det var rätt värdelöst. Tjejen har Norwegian och Preem. Skulle vilja ha ett till att gömma bland smutskläderna till nödfall.

Kravet är alltså att det skall vara helt gratis löpande men omedelbart funka när det behövs och då spelar det ingen roll om det är lite höga växlings eller uttagsavgifter.

OKQ8 ställer en massa frågor om kommande lön etc som är 0 kronor, så det lade jag ner.

IKANO verkar ha en AVI-avgift varje månad man inte kommer ifrån?

Remember, nåt att ha?
Citera
2018-04-12, 19:19
  #1118
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nån som har någon åsikt om reservkort för resa?

Har idag Santanders (gamla, går ej att ansöka om mer verkar det som) som funkar fint för mina behov och det jag använder, SHB och SAS Amex Classic. Det senaste funkar knappt nånstans så det var rätt värdelöst. Tjejen har Norwegian och Preem. Skulle vilja ha ett till att gömma bland smutskläderna till nödfall.

Kravet är alltså att det skall vara helt gratis löpande men omedelbart funka när det behövs och då spelar det ingen roll om det är lite höga växlings eller uttagsavgifter.

OKQ8 ställer en massa frågor om kommande lön etc som är 0 kronor, så det lade jag ner.

IKANO verkar ha en AVI-avgift varje månad man inte kommer ifrån?

Remember, nåt att ha?

Ferratum bank kanske? De verkar väldigt inställda på att sälja kredit, har en stor blaffa i appen där de förgodkänt 30 000, själv vill jag inte utnyttja deras kredit men det låter som ett kanonalternativ för dig?

Annars har du alltid bilmärkenas kort som alla brukar vara utan årsavgift.
Citera
2018-04-12, 19:46
  #1119
Medlem
revolut kanske?
Citera
2018-04-12, 23:26
  #1120
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ferratum bank kanske? De verkar väldigt inställda på att sälja kredit, har en stor blaffa i appen där de förgodkänt 30 000, själv vill jag inte utnyttja deras kredit men det låter som ett kanonalternativ för dig?

Annars har du alltid bilmärkenas kort som alla brukar vara utan årsavgift.
Ferratum verkar perfekt för ändamålet. Tack för tipset!
Citera
2018-04-12, 23:27
  #1121
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipskungen
revolut kanske?
Revolut är väl inte kreditkort va?
Citera
2018-04-12, 23:47
  #1122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Revolut är väl inte kreditkort va?
sant. kanske något annat bensinkort shell tex. dessa brukar vara via Ikano bank dock
Citera
2018-04-13, 19:04
  #1123
Medlem
Ni som har Revolut (och kanske till viss del Ferratum med), om man ska till exempelvis London och vill ta ut Pund i en bankomat.

Ska man då först växla de SEK man fört över till Revolut-kortet i deras app till Pund innan uttaget i bankomaten eller bara direkt göra ett uttag i Pund med SEK på kontot som man gör med andra kort?
__________________
Senast redigerad av FitSliq 2018-04-13 kl. 19:08.
Citera
2018-04-13, 19:16
  #1124
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FitSliq
Ni som har Revolut (och kanske till viss del Ferratum med), om man ska till exempelvis London och vill ta ut Pund i en bankomat.

Ska man då först växla de SEK man fört över till Revolut-kortet i deras app till Pund innan uttaget i bankomaten eller bara direkt göra ett uttag i Pund med SEK på kontot som man gör med andra kort?

Båda sätten funkar, fördelen med att kunna ha saldo i respektive valuta är att man kan växla i förväg - exempelvis är jag ganska glad att ha ett par hundra euro växlade och klara med tanke på hur den svenska kronan bombat senaste månaderna.
Citera
2018-04-15, 08:22
  #1125
Medlem
lifeabroads avatar
Bank Norweigan, betalar årligen min resa till LA med intjänade poängen
Citera
2018-04-15, 10:13
  #1126
Medlem
soinivassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ser för övrigt till att räkningen varje månad är på noll kronor = använder inte krediten, utan har pengar på kontot

Jag har också pengar inne på kontot hela tiden så man inte nytjar krediten samt att man får lite ränta på dom insatta pengarna, men ser ut som att så länge man får ett papper hem skickat så ska man betala pappersfaktura så det får bli e-faktura för mig.
Citera
2018-04-24, 22:49
  #1127
Medlem
julepumlans avatar
Haft Preem MasterCard, böt till Shell MasterCard där jag haft 1% bonus till ungefär nu. Kompletterat upp det med ett Swedbank kört som införskaffades rätt nyligen men som jag nu tänkt byta ut mot Norwegian.

Tänker med andra ord nyttja Norwegian för kontantuttag och diverse köp då det är 1% cashback i form av resepoäng?
Shell MasterCard blir ett typ andra kort samt för drivmedel och sen skrota Swedbank debit card igen.

Finns det något bättre upplägg?
Kanske komplettera med ett sas Amex?
Citera
2018-05-02, 11:25
  #1128
Medlem
KilledByProffsets avatar
Hej! Ska hyra en bil nu när jag åker iväg på semester om drygt en månad. Jag har endast ett vanligt debit kort från Nordea, läste igenom villkoren och inser nu att Sixt (biluthyraren) kräver att man har ett kreditkort utställt i sitt namn när man hämtar bilen också. Behöver alltså skaffa ett kreditkort med drygt 3000 i kredit (motsvarar hyresbeloppet på bilen). Jag är student och har därför endast en inkomst från arbete på drygt 50 tusen, resten är csn-bidrag (har inget lån). Alltså ingen fast inkomst, endast pengar på helgarbete. Ansökte precis hos okq8 om ett visa kreditkort med 3k kredit, men behöver alternativ ifall jag blir nekad. Kollade på ferratum men de debiterar typ 300kr i månaden, och har säkert några sketchy villkor för uppsägning - alltså typ en sista utväg.

Har inga lån eller betalningsanmärkningar och så vidare. Drygt 20k på kontot och liknande summa i aktier och fonder.

Edit: Har sett Norweigan, men de kräver att man är 23 år eller över. Är inte det. Eventuellt Supreme Card eller ett American Express Green?

Har ni några andra tips?

Mvh
__________________
Senast redigerad av KilledByProffset 2018-05-02 kl. 11:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback