2020-03-30, 10:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submar12
Gissar på att du själv inte har ett, därav hittar du på skit. Funkar nästan överallt nuförtiden.

Det är en mycket tråkig utveckling om det stämmer, som konsument bör man undvika ställen som accepterar amex då den kostnaden ofelbart sprids ut på alla köparna.

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/Bank--och-finansiella-tjanster/Kortavgifter-inom-EU/

Egentligen fattar jag inte varför man ens vill ha ett kort som inte följer dessa caps på 0.2 respektive 0.3%?
Citera
2020-03-30, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Amex är värdelöst i vardagen.
Funkar väldigt sällan.

Värdelöst? Hur menar du?
Menar du att många ställen inte tar det eller?
Citera
2020-03-31, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är en mycket tråkig utveckling om det stämmer, som konsument bör man undvika ställen som accepterar amex då den kostnaden ofelbart sprids ut på alla köparna.

https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/Bank--och-finansiella-tjanster/Kortavgifter-inom-EU/

Egentligen fattar jag inte varför man ens vill ha ett kort som inte följer dessa caps på 0.2 respektive 0.3%?

Eurobonuspoäng, bra försäkringar, bra service.
Citera
2020-03-31, 14:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Eurobonuspoäng, bra försäkringar, bra service.

Jo det förstår jag också, problemet är att ingenting av det där är gratis - det betalas genom höga kortavgifter. Frågan är hur samarbetet med SAS kan funka dock? Det borde innebära tvingad cap på 0.3% De flesta kort brukar annars ha vettiga försäkringar.

Nu flyger jag extremt sällan även när flygen faktiskt går så jag är väl inte riktigt målgruppen för "bra service" men har ändå lite svårt att förstå hur folk kan se just amex som en bra deal när man jämför med andra kreditkort.
Citera
2020-03-31, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eromaster
Har du ngn länk till erbjudandet?
Yes
Citera
2020-03-31, 15:52
Medlem
glajarns avatar
Det räcker väl med att ha ett kreditkort. Ser inte bra ut att ha flera om banken gör en kreditupplysning på dig och ser att du har flera kort med krediter på. Det bästa är att spara ihop till det man ska köpa. Att ha krediter och köpa något för pengar man inte har gör inte ekonomin bättre. Det räcker gott o väl att ha ett om det skulle krisa sig någon gång.
Citera
2020-03-31, 16:05
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det räcker väl med att ha ett kreditkort. Ser inte bra ut att ha flera om banken gör en kreditupplysning på dig och ser att du har flera kort med krediter på. Det bästa är att spara ihop till det man ska köpa. Att ha krediter och köpa något för pengar man inte har gör inte ekonomin bättre. Det räcker gott o väl att ha ett om det skulle krisa sig någon gång.

Nja, ska man resa utomlands lär det vara bäst med två olika ifall det ena skulle krångla, typ visa och MasterCard...

Sen har jag bara kreditkort idag för bonusens skull, pengar på banken har jag så jag skulle klara mig i 16 år utan inkomst, utan att behöva sälja något om jag klarar mig på 20k i månaden...

Så jag betalar kreditkort fakturan direkt...

Så jag planerar skaffa

Rebilla 2%
Komplett 1%
Preem 0,5%

Köper man över ett visst belopp så får man ingen bonus, därför behövs flera...
Citera
2020-03-31, 16:55
Medlem
Citat:

Ingen har sagt att du ska köpa för pengar du inte har. Jag har kört med kreditkort i snart 14 år. Aldrig betalt en enda krona i månadsavgift eller ränta. I dagsläget har jag 8 st kreditkort, Amex Blue Cashback (kommer sägas upp i maj då månadsavgiften börjar dras), Amex SAS EB Classic, BankNorwegian, Preem, Shell, Everydaycard (kommer sägas upp i juni då årsavgiften börjar dras), Rebilla, KomplettBank.

Jag har inga problem att få lån av banken. Har du koll på din ekonomi finns inga nackdelar med kreditkort.
Citera
2020-03-31, 17:03
Medlem
Citat:

I normala länder är det till din fördel om du har haft väldigt hög kredit länge och samtidigt inte har några anmärkningar eller sena betalningar. Bara i sossesverige man kan få hög kredit till något negativt.
Citera
2020-03-31, 17:20
Medlem
hej. vad är pfc kort för något? är det bra? kan man använda den och sitt vanliga bankkort?
Citera
2020-03-31, 17:31
Medlem
glajarns avatar
Citat:
I normala länder är det till din fördel om du har haft väldigt hög kredit länge och samtidigt inte har några anmärkningar eller sena betalningar. Bara i sossesverige man kan få hög kredit till något negativt.

Kanske i normala länder men nu är vi som sagt i Sverige.. Tyvärr 😆😁
Citera
2020-03-31, 17:49
Medlem
lumss avatar
Många här som blundar för den effektiva räntan vid kredit, t.ex. Komplett har drygt 24% jämfört med Ecster som har drygt 18%. Har man kredit via bankkonto så tror jag räntan är på 8-10%.

Allt snack om bonuspoäng hit och dit faller platt på dom flesta korten om man utnyttjar krediten.

Ecster har förövrigt 1% återbäring men i en såkallad shop, det är avgiftsfritt och med tanke på den lägre effektiva räntan kan det vara en bättre deal vid tuffare tider.
https://kortio.se/ecster/ecster/

Detta var bara ett exempel, det finns fler kort som konkurrerar ut korten som ofta nämns i den här tråden. Det verkar gå mer mode än ekonomi i kortvärlden, blinda hönor ser inte bättre än blinda får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in