2018-01-05, 21:53
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Bara en kort invändning. Det är inte så att man inom den kristna teologin hamnar "på satans sida" om man syndar och förkastar gud. Istället faller man utanför guds beskydd och i händerna på satan.

Glöm inte att satan hatar mänskligheten mer än allt annat.

Är själv inte troende men intresserad av teologi.
Varierar lite det där du.

Finns ju de som definierar ondska som avsaknad av kärlek och empati.
Citera
2018-01-05, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Varierar lite det där du.

Finns ju de som definierar ondska som avsaknad av kärlek och empati.

Förstår inte relevansen, utveckla?
Citera
2018-01-05, 22:04
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Förstår inte relevansen, utveckla?
Ondskan, kalla den för vad du vill, Satan, Mara, Nergal osv, finns där inte kärlek och empati existerar.
Avsaknaden av Gud menar man är just det som är ondska.
Det är inte närvaron av ett ont väsen utan frånvaron av Guds kärlek som är grunden till ondska.
Citera
2018-01-05, 22:06
Medlem
Citat:
Ondskan, kalla den för vad du vill, Satan, Mara, Nergal osv, finns där inte kärlek och empati existerar.
Avsaknaden av Gud menar man är just det som är ondska.
Det är inte närvaron av ett ont väsen utan frånvaron av Guds kärlek som är grunden till ondska.

Beror ju helt på vilka du pratar med (självfallet) men satan har trotts allt en betydande, fysisk, roll inom de flesta kristna inriktningar. Dvs att satan är ett fysiskt väsen och inte avsaknaden av gud. Tror man på faktiska änglar tror man även på en faktisk satan.

Sen om det är Lucifer, Belzebub, Baal eller annan filur är en annan femma.
Citera
2018-01-05, 22:09
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Beror ju helt på vilka du pratar med (självfallet) men satan har trotts allt en betydande, fysisk, roll inom de flesta kristna inriktningar. Dvs att satan är ett fysiskt väsen och inte avsaknaden av gud. Tror man på faktiska änglar tror man även på en faktisk satan.

Sen om det är Lucifer, Belzebub, Baal eller annan filur är en annan femma.
Det är inte alla som gör det, jag ville bara påpeka det.
Citera
2018-01-05, 22:15
Medlem
Citat:
Det är inte alla som gör det, jag ville bara påpeka det.

Absolut. Framför allt inom svenska kyrkan (protestantisk) har satan en väldigt låg roll, där beskrivs han ofta som avsaknaden av gud eller en symbol för människans inneboende ondska. Ser man dock på det rent religionshistoriskt råder det ingen tvekan om att satan är ett fysiskt väsen (jfr frestaren i job).

Men självfallet finns det olika tankar och idéer om vad satan egentligen är. Ville mest belysa missförståndet att man som syndare står på satans sida. Hela tanken med satan är ju att Lucifer förrådde gud över att han satte människorna över änglarna trotts deras fel. I satans ögon är människor avskyvärda, något som inte förtjänar guds kärlek och skydd.

Om man således syndar är det inte så att satan tycker bättre om en, men man faller utanför guds beskydd och därför under satans nåd. Dvs att gud inte längre skyddar dig från satan som vill tortera dig.

More or less.
Spännande sånt här.
Citera
2018-01-05, 22:25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Absolut. Framför allt inom svenska kyrkan (protestantisk) har satan en väldigt låg roll, där beskrivs han ofta som avsaknaden av gud eller en symbol för människans inneboende ondska. Ser man dock på det rent religionshistoriskt råder det ingen tvekan om att satan är ett fysiskt väsen (jfr frestaren i job).

Men självfallet finns det olika tankar och idéer om vad satan egentligen är. Ville mest belysa missförståndet att man som syndare står på satans sida. Hela tanken med satan är ju att Lucifer förrådde gud över att han satte människorna över änglarna trotts deras fel. I satans ögon är människor avskyvärda, något som inte förtjänar guds kärlek och skydd.

Om man således syndar är det inte så att satan tycker bättre om en, men man faller utanför guds beskydd och därför under satans nåd. Dvs att gud inte längre skyddar dig från satan som vill tortera dig.

More or less.
Spännande sånt här.
Joo, det finns många tankar kring ondska och dess materialisering i vår värld.
Den ena mer utbroderande än den andre.

I vilket fall gör det sig bra på film.
Inte lika kul att visa himlen om man ser till kvantiteten filmproduktion om ämnet.
Citera
2018-01-05, 22:53
Medlem
Overklighetss avatar
Men om vår natur är ond och vi är skapade ur guds avbild, säger då inte det en hel del?
Citera
2018-01-06, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Synd är centralt inom bl a kristendomen. Människan är syndig därför att hon har gjort, tänkt eller känt ont.
Människan har kapacitet att synda, vad synd är är ett stort kapitel för sig.
Citat:
Grunden för synden är således ondskan, som dessutom är kollektiv och går i arv. Människan kommer således inte ifrån sin ondska. Enda hoppet är Guds förlåtelse, vilken kommer av att ondskan erkänns och ångras, varefter evig salighet eventuellt väntar. Detta erkännande, märk väl, innebär inte att hennes ondska försvinner.
Grunden för synden är människans olydnad mot Gud. Syndafallet beskriver den händelse i människans historia då hon först föll in i synd. Historien har du säkert hört talas om, människan lockades att äta av kunskapens frukt på gott och ont. Det finns många tolkningar om vad detta innebär.
Citat:
Som ni märker mixas individ och kollektiv. Människan som kollektiv är ond och därför är varje delmängd som ingår i kategorin "människa" ond, dvs. alla individer. Människan som individ har dock möjlighet att erkänna denna ondska och vända sig till den kristna Guden.
Ingen människa är ett kollektiv. Du har personer i ett kollektiv och de influerar varandra. Du blir påverkad av de människor du umgås med, det är ofrånkomligt. Därför säger kyrkan (den katolska) att det inte finns någon frälsning utanför kyrkan. Kyrkan står för frälsningen så ifall du inte är del av kyrkan då är du en del av den obotfärdiga omgivningen.
Citat:
Om man skall förneka Gud så kan man sägas hamna på Satans sida, inte minst om man bejakar ondskan.
I Kristendomen är Satan motståndare till Jesus, men i Tanakh är Satan en varelse som testar Job för att se ifall Job kommer att falla från tron om han förlorar sina ägodelar. Satans syfte i Tanakh är att testa Jobs kärlek till Gud. I Nya Testamentet försöker Satan att testa Jesus.
Citat:
1. Att bejaka ondskan är samma sak som att bejaka människans natur.
Nej, tvärtom, att bejaka människans natur är att bland annat bejaka vad människan är kapabel till.
Citat:
2. Det är meningslöst att förneka sin egen natur, eftersom denna ändå finns kvar.
Kristendomens budskap är att vi är födda med en fallen natur men att den genom Jesus Kristus kan bli helad och renad från synden. Med andra ord så är vår natur inte statisk, den kan förändras. Likt hur vi blir påverkade av de människor vi umgås med. Ordet natur är ett helt neutralt begrepp och säger ingenting om vad för slags natur det handlar om. En fallen natur är inte samma sak som en frälst natur, en änglalik natur är inte samma sak som en demonisk, e.t.c.
Citat:
3. Att erkänna sig som syndig är samma sak som att hyckla då ens handlingar, tänkande och kännande inte blir fri från ondska även om jag erkänner mig som syndigt förtappad.
Det är väl inte hyckleri att erkänna sanningen? Snarare är hyckleri att se flisan i sin broders öga men inte bjälken i sitt eget, att döma omgivningen men skona sig själv. Att erkänna sanningen om sin egen natur kallas ärlighet och är raka motsatsen till att hyckla.
Citat:
Dessa punkter indikerar att Satan är överlägsen Gud, eftersom Satan är i enlighet med vår natur och ändå vinner. Varför välja en förlorare, eller varför välja något som är falskt? Jag ser därför Satans väg som mest adekvat ur både kunskapsteoretisk som målrationell aspekt. Ni som inte tänker som jag eller inte drar samma slutsats, varför gör ni inte det?
Satans identitet är väldigt oklar, men tydligt är att enligt skriften så åtlyder denne varelse Guds befäl. Du likt många andra icke-troende har den falska föreställningen att Gud skulle vara en varelse bland de andra varelserna i världen. Gud är skaparen av världen och alla varelser i den.
Citat:
(Det finns en filosofiskt intressant fråga kopplad till förutsättningen för att erkänna sin synd i enlighet med de kristna doktrinerna, nämligen den om varför blott vissa gör det och andra inte gör det - och grunden för detta, vilken jag eventuellt kan ta upp senare - men denna filosofiska fråga och dess svar indikerar också att Satan är Gud överlägsen.)
Varför vissa erkänner sina synder och andra inte har säkerligen många olika anledningar. Men främst så handlar det om att den botfärdige personen ångrar sig och då får han hjälp av Jesus. De som inte ångrar sig fortsätter att leva i sina nät av lögner även om det får dem att ruttna inombords och leder dem till fördärvet.
Senast redigerad av Heliarchos 2018-01-06 kl. 00:40.
Citera
2018-01-06, 00:46
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Hela tanken med satan är ju att Lucifer förrådde gud över att han satte människorna över änglarna trotts deras fel. I satans ögon är människor avskyvärda, något som inte förtjänar guds kärlek och skydd.

Men det är väl kristendomens tolkning av Satan? Jag skulle kunna göra en annan tolkning:

Satans misstag är alltså att människorna kommer före Gud.

"Teologiskt" kan det förstås vara så, men det jag tar upp är att Gud ontologiskt verkar ha fel, medan Satan har rätt, dvs. medan Gud straffar, kräver syndabekännelse etc därför att människans vara är som det är, så verkar Satan bejaka människans vara - vilket teologiskt då kan uttryckas i termer av att Satan sätter människorna före Gud.Men att sätta människan före Gud verkar ontologiskt inte vara ett misstag.

Min tolkning är att Gud straffar människan för vem hon är. Eftersom Satan inte gör detta så är han (eller ”hon/den/det” kanske man kan gardera sig med; fast för mig, tror jag, är både Satan och Gud metaforer) en människovän.

Gud verkar vilja göra människan till något hon inte är. Därför måste jag bejaka Satan, ungefär i betydelsen av att min fiendes fiende är min vän.
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-01-06 kl. 00:51.
Citera
2018-01-06, 01:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Men om nu den abrahamiska metafysiken/etiken inte ses som det självklara, exklusiva perspektiv, då är trådens ämne endast relevant för abrahamister eller anti-abrahamister (och dom som källgranskar abrahamismen).

Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Jag uppfattar att frågan är mer universell än så – därför att vi är kulturellt determinerade, om än i varierande grad.

Jag leker förstås lite grann med begreppen, då jag utgår från en kristen traditionell syn av Satan som bärare av det onda och eftersom kristendomen framstår som orealistisk och irrationell, faller valet på Satan.

"Bra vs dåligt" finns i många religioner. Men abrahamismen har dragit detta till sin spets genom att introducera "absolut" etik.
Citera
2018-01-13, 10:16
Medlem
lasse33s avatar
Satan och gud är nonsens. Om det finns ondska i världen så är det från människan den kommer, oftast pga religion. Människan har ingen fri vilja så hela konceptet med synd och godhet är fallfärdigt. Du kan inte straffas för dina handlingar när det inte är du som bestämmer. Inte heller vore det rimligt om en gud belönade godhet av samma anledning.

Skrämma med helvetet var säkert en bra taktik förr i tiden när folk inte visste bättre och det inte fanns övervakningskameror och polis på samma sätt som idag.
En påhittad jätte-övervakningskamera i himlen ( gud - är det jahve ) som ser med röntgenstrålning..
Nej, den får ni längre ut på landet med idag.
Senast redigerad av lasse33 2018-01-13 kl. 10:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in