2018-01-03, 22:16
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArleighBurke
Inte utan konsekvenser som de senare inte kommer att kunna hantera.

Det läget är de redan i om sätter det i verket . Poängen är att de redan kan .
Citera
2018-01-03, 22:23
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
https://en.wikipedia.org/wiki/Sperrbrecher

"a German auxiliary ship of the First World War and the Second World War that was intended to serve as a type of minesweeper, by sailing ahead of other vessels through minefields, intending to detonate any mines in their path. Also used as anti-aircraft ships, the Sperrbrecher suffered heavy losses in the war."

Fungerar utmärkt på brythorn med syra . Inte fullt lika enkelt med dagens sjöminor ( Att sedan Irans teknik möjligtvis är på en lägre nivå än vår tror jag på. Men det är ändå en kopia av en kopia av en kopia )

För att bemöta ett hot måste man först identifiera hotet :-) Blandar man sedan hej vilt mellan intelligenta minor och dumma minor så får man ändock bemöta samtliga som intelligenta . Vore lite snopet att undvika en aukustisk mina eller en mer avancerad mina för att avsluta med att trycka till ett simpelt brythorn
Citera
2018-01-03, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det läget är de redan i om sätter det i verket . Poängen är att de redan kan .
De kommer inte att lyckas att stänga hela Persiska Viken, och om de ändå försöker så kommer de råka mycket illa ut, och det vet Iran om.
Så nej, Iran kan inte stänga av Persiska Viken.
Citera
2018-01-03, 22:51
Medlem
Citat:
Fungerar utmärkt på brythorn med syra . Inte fullt lika enkelt med dagens sjöminor ( Att sedan Irans teknik möjligtvis är på en lägre nivå än vår tror jag på. Men det är ändå en kopia av en kopia av en kopia )

För att bemöta ett hot måste man först identifiera hotet :-) Blandar man sedan hej vilt mellan intelligenta minor och dumma minor så får man ändock bemöta samtliga som intelligenta . Vore lite snopet att undvika en aukustisk mina eller en mer avancerad mina för att avsluta med att trycka till ett simpelt brythorn
Om du med "vi" avser Sverige, så har vi avvecklat flottans sjöminor.
Citera
2018-01-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Problemet är att du tror att det inte finns massa annat än ett hangarfartyg i viken.. USA har väldigt mycket där inne som måste ut.. dessutom så måste ju några fartyg säkra handelsrutter..
Nu handlar ju tråden om Iran kan sänka ett hangarfartyg eller inte. Håll dig till ämnet.
Citera
2018-01-03, 23:28
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Om du med "vi" avser Sverige, så har vi avvecklat flottans sjöminor.

När jag anger vi så anger jag med Usa vänliga nationer och styrkor och den teknik de kan få eller låna in .
Citera
2018-01-03, 23:35
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
De kommer inte att lyckas att stänga hela Persiska Viken, och om de ändå försöker så kommer de råka mycket illa ut, och det vet Iran om.
Så nej, Iran kan inte stänga av Persiska Viken.

JO de kan täppa igen den och tvinga fram alternativa framryckningsvägar ! Dock blir priset högt och tja med hjärntvättade revolutionsgardister i båtarna drällandes med minor är fullt möjligt . Priset betalar de efteråt
Citera
2018-01-04, 15:14
Medlem
Citat:
JO de kan täppa igen den och tvinga fram alternativa framryckningsvägar ! Dock blir priset högt och tja med hjärntvättade revolutionsgardister i båtarna drällandes med minor är fullt möjligt . Priset betalar de efteråt
Nej, Iran kommer aldrig lyckas med att stänga inflödet till viken helt.
Hormuz sundet som är den smalaste delen av viken, och själva inloppet delas med Oman, och större delen av farlederna in och ut ur viken går i Omanskt territorium.
Oman är en stark allierad till bla USA. I området har du även Förenade Arabemiraten som är en mycket stark allierad till USA.
Det är fler länder än USA som skulle bli sura om sjötrafiken stördes, inte minst alla oljeproducerande länder som skeppar ut stora delar av sin olja genom viken, olja som de säljer för att bla få pengar till vapen som de köper av USA. Så nej, Iran kommer aldrig att kunna stänga av Persiska viken.
Senast redigerad av ArleighBurke 2018-01-04 kl. 15:25.
Citera
2018-01-04, 17:14
Medlem
Citat:
Nej, Iran kommer aldrig lyckas med att stänga inflödet till viken helt.
Hormuz sundet som är den smalaste delen av viken, och själva inloppet delas med Oman, och större delen av farlederna in och ut ur viken går i Omanskt territorium.
Oman är en stark allierad till bla USA. I området har du även Förenade Arabemiraten som är en mycket stark allierad till USA.
Det är fler länder än USA som skulle bli sura om sjötrafiken stördes, inte minst alla oljeproducerande länder som skeppar ut stora delar av sin olja genom viken, olja som de säljer för att bla få pengar till vapen som de köper av USA. Så nej, Iran kommer aldrig att kunna stänga av Persiska viken.

Jag skrev, att ni bör läsa hur saker och ting är reglerade.
Iran kan oavsett om Oman eller något annat land har invändningar hindra passage som anses vara ett hot mot dess territorium.

Enligt internationella lagar och överenskommelser har vi all rätt att blockera de passager som anses som hot mot vår säkerhet, USA-krigsfartyg är ett sådant exempel.
Citera
2018-01-04, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Underwood
Nu handlar ju tråden om Iran kan sänka ett hangarfartyg eller inte. Håll dig till ämnet.

Jag håller mig till ämnet.. oj vad många blir så strikta med ”ämnet” så fort jag skriver.
Hänvisar dig till scenarier och texten som TS skrivit. Eftersom ni desperat flyttar på hangarfartyget in och ut från viken och vill bortse från alla andra faktorer, såsom mindre fartyg, eskorter, är era föreställningar massa trams.

Ett hangarfartyg är en landningsbana med massa affärer i. USA påbörjar inget innan man kan säkra transportvägarna och säkra sina resurser i persiska viken.
Citera
2018-01-04, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Eller så är det så illa att ni inte har bättre teknik o måste ut i era båtar!

Nej, man uppträder inte alltid med båtarna.. då ska du också se hur tystnaden vid sundet sätter skräck i amerikanerna.. De skiftar och ibland duker man upp på helt oförväntade platser. Fortsätt trolla!
Citera
2018-01-04, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Jag bad dig eftersom du tog upp det. Då ska du gärna backa upp det du säger.

Läs:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Oskadlig_genomfart
Citat:
Oskadlig genomfart är ett begrepp inom folkrätten och betecknar ett fartygs passage genom en främmande stats territorialvatten på ett sätt som inte äventyrar kuststatens fred, ordning och säkerhet. Rätten till detta gäller både militära och civila fartyg.

Rätten till oskadlig genomfart regleras i Förenta nationernas havsrättskonvention. Rätten gäller på territorialhavet, men inte på staternas inre vatten. Varje kuststat har rätt att utfärda kompletterande regler för hur genomfarten skall ske, till exempel för navigering, skydd av fisket eller skydd av den nationella säkerheten. Konventionen definierar oskadlig genomfart som att den inte äventyrar kuststatens fred, ordning och säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in