2017-12-30, 15:44
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Många i första skedet, det var bla därför USA beslutade att begränsa F-14 i direkta strider under Gulfkriget. Information om detta var hemligstämplad fram till 99 om jag inte minns fel.
Irakiska MiG och Mirrage sköt ner dessa..

USA förlorade 1st F-14, varav 0st till irakiskt jaktflyg.
Irakiska MiG-21 sköt ner 0st allierade flygplan.
Irakiska MiG-23 sköt ner 0st allierade flygplan.
Irakiska MiG-25 sköt ner 1st allierat flygplan (F/A-18).
Irakiska MiG-29 sköt ner 0st allierade flygplan.
Irakiska Mirage F1 sköt ner 0st allierade flygplan.

Användningen av F-14 begränsades av två orsaker. Dels att USAF och US Navy på den tiden inte hade ett gemensamt ledningssystem och dels för att man ville skänka bort enkla segrar, (i form av irakiska flygplan som flydde till Iran) till saudierna. Man använde även F-14 som spaningskärror, eftersom F-15 ändå kom att dominera luftrummet över Irak, efter bara några timmar.
Citera
2017-12-30, 15:49
Medlem
Citat:
Många i första skedet, det var bla därför USA beslutade att begränsa F-14 i direkta strider under Gulfkriget. Information om detta var hemligstämplad fram till 99 om jag inte minns fel.

USA förlorade en (1) F-14 under gulfkriget och det är också den enda de har förlorat i strid. Den förlorades till Irakisk luftvärn.
Att USA begränsade F-14 under gulfkriget beroende inte på grund av förluster utan på två huvudsakliga saker där den ena var att flottans och därmed F-14 inte var integrerade fullt ut med flygvapnets stridsledningssystem. Det andra var på grund av strikta ROE där flygförarna inte fick bekämpa fientliga mål enbart på radareko utan var tvungna att identifiera målet innan bekämpning vilket gjorde att huvuddelen av F-14 vapen som var designade att bekämpa mål på avstånd inte kunde användas.

edit; blev tydligen pucktvå på svaret efter Ormen.
Citera
2017-12-30, 20:43
Medlem
Citat:
Ja o då kan man inte.. du tror att krig handlar om enstaka strider eller att man med kärnvapen förintar en annan nation. Nej, krig är mycket mer än så.. För att vinna ett krig måste du uppnå dina mål utan att tex starta fler krig. Det är en konst.

Har jag sagt något sådant? Nej. Utan du börjar anta saker igen.
Men ett mål kan vara att slå ut så mkt av militären. Finns många alternativ för dom som vill
Citera
2017-12-30, 20:55
Medlem
Citat:

Skälvklart hat du länkar till det. Dessa vill jag läsa.

Eller är det dina generaler igen som sagt det.

99 fram till idag är många många pr o då hade set funnits massvis med länkar att läsa.
Citera
2017-12-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
USA förlorade 1st F-14, varav 0st till irakiskt jaktflyg.
Irakiska MiG-21 sköt ner 0st allierade flygplan.
Irakiska MiG-23 sköt ner 0st allierade flygplan.
Irakiska MiG-25 sköt ner 1st allierat flygplan (F/A-18).
Irakiska MiG-29 sköt ner 0st allierade flygplan.
Irakiska Mirage F1 sköt ner 0st allierade flygplan.

Användningen av F-14 begränsades av två orsaker. Dels att USAF och US Navy på den tiden inte hade ett gemensamt ledningssystem och dels för att man ville skänka bort enkla segrar, (i form av irakiska flygplan som flydde till Iran) till saudierna. Man använde även F-14 som spaningskärror, eftersom F-15 ändå kom att dominera luftrummet över Irak, efter bara några timmar.
Jag vet inte, kanske jag får tänka om lite angående Irans kapacitet att sänka Amerikanska Hangarfartyg.
Har nämligen upptäckt att man förfogar över såda här state of the art warships:

https://en.wikipedia.org/wiki/Boghammar#/media/File:HN-speed-boat-2.jpg

länken visar en Svensk levererad så kallad Boghammar båt som Iran köpte många 100- tal av. Den här båten är beslagtagen av IDF - konstigt att dem placerat den på ett museum, och inte direkt in i sin egen flotta.

Ironi givetvis.
Citera
2017-12-31, 01:05
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArleighBurke
Jag vet inte, kanske jag får tänka om lite angående Irans kapacitet att sänka Amerikanska Hangarfartyg.
Har nämligen upptäckt att man förfogar över såda här state of the art warships:

https://en.wikipedia.org/wiki/Boghammar#/media/File:HN-speed-boat-2.jpg

länken visar en Svensk levererad så kallad Boghammar båt som Iran köpte många 100- tal av. Den här båten är beslagtagen av IDF - konstigt att dem placerat den på ett museum, och inte direkt in i sin egen flotta.

Ironi givetvis.

IDF saknar givetvis kompetens att nyttja sådär avancerade plattformar. Mig veterligen är Iran det enda land i världen som tror sig kunna angripa hangarfartyg på öppet hav med sådana båtar.

Om det beror på att alla andra länder insett det vansinniga i idén, eller om de helt enkelt saknar den fantastiska iranska klarsyn vi ideligen ser exempel på här i tråden... Ja, därom tvista de lärda.
Citera
2017-12-31, 20:22
Medlem
Dejads avatar
Läs rubriken, tänk om tänk rätt..
/Moderator.
Citera
2018-01-01, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolbol000
Detta är en bra idé! Som en omvänd chaff. Måste ju finnas redan...
Jag tänker inte lägga mig i hur många Iran eventuellt kan skjuta åt gången men det är väl tänkbart att man i varje salva av missiler också har ett antal missiler som i stället för sprängverkan har störsändare inmonterat som gör att AEGIS inte kan låsa mot inkommande missiler på maxavstånd utan låt säga först på halva avståndet.

Hur många hinner CSGn skjuta ned då? Detta beror förstås på vilken hastighet inkommande missiler har och hur många mål som kan tas ut innan målet träffar CSGn.

Edit: i Irans fall så har de knappast någonting som de kan komma i närheten av CSGn med för att kunna skjuta.
Senast redigerad av micks 2018-01-01 kl. 20:35.
Citera
2018-01-01, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Jag tänker inte lägga mig i hur många Iran eventuellt kan skjuta åt gången men det är väl tänkbart att man i varje salva av missiler också har ett antal missiler som i stället för sprängverkan har störsändare inmonterat som gör att AEGIS inte kan låsa mot inkommande missiler på maxavstånd utan låt säga först på halva avståndet.

Hur många hinner CSGn skjuta ned då? Detta beror förstås på vilken hastighet inkommande missiler har.

Det största problemet är att dom måste få exakt måldata på hangarfartyget samt att deras vapenbärare måste komma nära nog att skjuta. Det lyckas dom inte med.
Citera
2018-01-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Det största problemet är att dom måste få exakt måldata på hangarfartyget samt att deras vapenbärare måste komma nära nog att skjuta. Det lyckas dom inte med.

Jag tänkte precis göra en edit i mitt förra inlägg med tillägget att i Irans fall så kommer de nog inte ens i närheten av CSGn för att skjuta.
Citera
2018-01-01, 20:39
Medlem
Citat:
Jag tänkte precis göra en edit i mitt förra inlägg med tillägget att i Irans fall så kommer de nog inte ens i närheten av CSGn för att skjuta.
Precis dessutom vet dom inte var hangarfartyget är. I havet så klart men 20 mil norr eller söder den troliga positionen. Sedan har dom inte kraftiga vapen nog att även om en av 100 skulle träffa göra någon ordentlig skada.
Citera
2018-01-01, 20:46
Medlem
Citat:

Hur många hinner CSGn skjuta ned då? Detta beror förstås på vilken hastighet inkommande missiler har och hur många mål som kan tas ut innan målet träffar CSGn.

Edit: i Irans fall så har de knappast någonting som de kan komma i närheten av CSGn med för att kunna skjuta.
SPY-1 antennerna som används i Aegis-systemet är mycket avancerade, och har mycket stor hållfasthet mot störning.
Nya SPY-6 som kommer i Flight III ( runt 2021-2022) har 30 ggr större kapacitet jämfört med SPY-1.
SPY-1 kan även själva användas för att störa andra system, man kan "bränna" sönder fientliga radarmålsökare mm då man kan koncentrera 6 miljoner watt till en yta av ungefär en kvadratcentimeter, och då på avstånd på ett antal 10-kilometer.

Varje Aegis fartyg i eskorten kan målfölja över 100 mål under samma tidsrymd.
Senast redigerad av ArleighBurke 2018-01-01 kl. 21:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in