Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-23, 23:03
  #52585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Serneke?

Jaha, det var intressant. Hur har man resonerat då månntro...Det kan väl i alla fall inte tolkas negativt för ägarlägenhetsformen.
Antagligen företag som köpt dessa svindyra lyx-ägarlägenheter. Men som sagt; rätt så meningslöst att diskutera ägarlägenheter, då det inte kommer att bli en vanlig bostadsform i Sverige inom överskådlig tid, utan stanna vid speciella, unika bostäder, några fåtal nya per år.
2017-12-23, 23:13
  #52586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Finns det någon naturlag att BNP-fall inte kan orsakas av det prisfall på bostadsmarknaden vi ser nu?
Någon sådan naturlag känner jag inte till.
Dock får jag medge att jag har svårt att se hur det skulle utspela sig. Världen är kausal och vi behöver hitta orsak och verkan.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Om det scenariot är möjligt så råder det korrelation mellan högt nybyggande och prisfall från ohållbara bubbelnivåer.

Bostadsmarknaden behöver inte ens orsaka BNP-fallet för att det ska råda korrelation. Vi kan få BNP-fall av andra anledningar vilket sänker priserna från ohållbara nivåer, givet att korrelation mellan högt bostadsbyggande och prisfall stämmer.
Helt klart är att vi kan få BNP fall av olika anledningar och det leder till lägre bostadspriser. Det har hänt några gånger.

Det med ohållbara förstår jag dock inte. Vi har stigande reallöner och har därmed generellt bättre möjligheter att betala vår levnadsstandard.
2017-12-23, 23:32
  #52587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bohrdohr
Detta är by far det bästa jag läst om den svenska bostadsmarknaden:
https://www.macrovoices.com/macrovoi...20th-2017/file
Backuplänk: https://minfil.org/h96ap0d7b3/The_Sw...-_Dec_20th.pdf

Jag vet inte vilka som har producerat den men det är uppenbarligen några som vet vad de pratar om. Rekommenderar alla som har något intresse i detta ämne att hitta tiden och verkligen läsa igenom texten i detalj. Jag ska försöka skriva en sammanfattning när jag får tid, men det var inte det lättaste då den innehåller MYCKET information.

Ämnen som tas upp är bl a:
* Förändringar i låneregler under 2000-talet som gjort att hushåll lånat enorma summor.
* Extremt välarbetade grafer med lånenivåer och skuldnivåer och hur t ex kommande amorteringskrav kommer att påverka låntagare.
* Hur Sveriges skatteregler påverkat bostadsmarknaden
* Lite fundamentala drivkrafter och hur Sveriges BNP skulle kunna få sig en stor törn vid ett fall.
* Invandringen och dess påverkan
* Hushållens sparande och hur det inte är så bra som det rapporteras
* Nybyggnadsprojekt och hur de verkligen exploderat senaste åren och vad dess påverkan lär bli (Sverige har t ex 66% högre byggkostnad än medlet för EU, mycket finns antagligen att förklara i de stora marginalerna hos byggbolagen).
* Ekonomin i bostadsrättsföreningar och hur Svensson inte förstår föreningens skuld och att t ex Norge och Danmark har lag på att redovisa även den skulden tydligt vid försäljning. Går även igenom föreningarnas lån och att de sällan amorteras på något betydande sätt och har en återbetalningstid på hundratals år. Visar även hur föreningars skuld inte tas med i kalkylen när bostadslån ges då.
* Hur allt detta finansieras genom obligationer och vad som kan hända vid ett prisfall.

Som ni ser går de igenom väldigt mycket och jag tycker verkligen de levererade enormt med värde, så en stark rekommendation såhär lagom till helgen.

Wow äntligen lite vettig statistik. Bekräftar det många av oss anat.

Vad jag kan se om priserna faller 15% till från nuvarande prisfall hamnar
HÄLFTEN AV SVERIGES BEFOLKNING UNDER VATTEN!

Det enda som krävs nu är en finansiell recession globalt då blir det inte vackert.

Min prediction här framöver. De icke skuldsatta med kapital kommer få ett riktigt investeringsparty att gotta sig över. De med skuld kommer få det väldigt jobbigt.

En lite vågad långsiktig prediktion är att detta systemet kommer implodera och på lång sikt kommer skulderna skrivas av för alla och de som höll ut stormen blir kvar med sina hus men utan lån och priserna sjunker till en nivå där folk faktiskt kan köpa bostäder med hjälp av besparingar och till viss del lån.
__________________
Senast redigerad av Waraahbe 2017-12-23 kl. 23:36.
2017-12-23, 23:49
  #52588
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
En Bubbla brukar man använda som begrepp av att något har uppblåst fiktivt värde och när den spricker så kraschar marknaden.

Det finns ingen krasch i detta fall. Inte heller saknar bostäder ett faktiskt värde i samhället såsom tulpanlökar som många tagit upp i denna tråd.

Mina tidigare inlägg har jag skrivit om flertalet faktorer som gjort att en tillfällig prisnedgång startat. Det har inte kommit som en klar blixt från himlen då många har räknat med att det dåliga löneläget som stagnerat i Sverige senaste åren kommer ge effekt att vad man kan betala för en bostad och stagnerar.

Därför kommer vi nu gå mot en platå där priserna ebbar ut tillfälligt (ja en dipp kommer först för att hitta platån så klart).
Samt är en viktig faktor nu att det enda som hänt är att köpare inte velat betala de priser säljarna kräver längre. Och säljarna valde då att börja ta bort sina objekt för försäljning. För de behövde verkligen inte sälja varken i panik eller ens ekonomiskt.

Många i tråden förstår inte vad detta betyder eller ens skillnaden mot en riktig Bubbla och efterkommande krasch.

För Mäklare och många av oss andra har detta varit väntat. Riksbanken har också sett detta eftersom den negativa styrräntan inte gett den effekt på lönerna man hoppades på. Konsumptionen stimulerade men inte lönerna.

Samt gick Sossarna in med ytterligare en värdelös åtgärd att göra det värre för nya på marknaden med nya bolåneregler.
Vilket spätt på att de som sitter på lägenheter sedan flera år sedan nu väljer att vänta flera år om det så behövs. Vi betalar ju nästan ingenting i förhållande till de bostäder vi sitter på.

Detta gäller mestadels Stockholm så klart. Eftersom vi har bara 1 stad vi urbaniserar till. Vilket skapat det enorma tryck på priserna i denna stad. Resten av landet har bara följt med makligt och i vissa fall årliga ryck i vissa 100tusen städer.

Enda riktigt stora faran är nu om Riksbanken höjer styrräntan med några procentenheter, vilket de valde att inte göra just nu. Eller att du är ny på marknaden och köpte just detta år eller måste köpa just nu.

Så åter igen finns inga som helst signaler att marknaden komemr krascha. För det sker ingen masssäljning (tvärt om vill man inte sälja längre) eller panik när ekonomin brakar ihop.

Kommer gå till en platå? Alldeles nyss skrev du att priserna är på en platå.
2017-12-23, 23:59
  #52589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Kommer gå till en platå? Alldeles nyss skrev du att priserna är på en platå.

Nu får ni ge er och leta ord. Man får ju förklara samma sak om och om igen. Mina första förutspåelser står fast. Räcker gott för mig.

Låt oss nu se om det blir en krasch. Ingen än så länge iaf. Så får ni som hoppas på det hålla på och jiddra som fjortisar tills dess. Själv är jag nöjd att det inte är någon.
2017-12-24, 00:01
  #52590
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Någon sådan naturlag känner jag inte till.
Dock får jag medge att jag har svårt att se hur det skulle utspela sig. Världen är kausal och vi behöver hitta orsak och verkan.


Helt klart är att vi kan få BNP fall av olika anledningar och det leder till lägre bostadspriser. Det har hänt några gånger.

Det med ohållbara förstår jag dock inte. Vi har stigande reallöner och har därmed generellt bättre möjligheter att betala vår levnadsstandard.

Med Ohållbara så menas två saker:
- Prisnivåer som tillslut kommer sjunka vilket ger nedgång för ekonomin i dess helhet. De allra flesta tänker rationellt egoistiskt men tänker inte på systemet i dess helhet -> krascher och social misär.

- Nedgången, eller lågkonjunkturen tror jag ni ekonomer säger, kommer lösas med ännu mer krediter för att sätta igång ekonomin. Det skapar ett ohållbart resursuttag, vilket kommer leda till resurskrig, enbart för att stimulera den sociala konstruktionen som finansiell ekonomi är.

Det är idiotiskt att ha en ekonomi som drivs på av och styrs av imaginära krediter istället för att styras av riktig produktivitet och riktiga resurser.
Så hela vår ekonomi är ohållbar och en gigantisk kreditbubbla i sig självt eftersom allt styrs av påhittade krediter. Det är inte så konstigt att det uppstår bubblor i ett system som är en bubbla.

Det är ohållbart för mänsklighetens överlevnad på sikt.

God Jul kära Flashback!
2017-12-24, 00:05
  #52591
Medlem
Bidrar med en riktigt informativ analys från ett av sveriges största byggbolag "Veidekke ASA" som släpptes in November. En PDF fil på 44 sidor.

Första sidan med titeln: Ogenomtänkta politiska beslut kan sänka bostadsmarknaden och utlösa en fastighetskris

http://veidekke.no/om-oss/nyheter-og...stadsmarknaden

Viktig läsning
__________________
Senast redigerad av Carpediemsi 2017-12-24 kl. 00:08.
2017-12-24, 00:09
  #52592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
1. Jag har lånat av Olle. Jag skall därför betala Olle 600 i ränta.
Som det är idag:
2A. Jag medges avdrag för underskott av kapital. Jag tar därför 600 obeskattad inkomst och ger Olle.
3A. Olle beskattas på dessa 600 med 180 kr. Kvar har Olle 420 kr. De är beskattade EN gång.
4A. Staten tar in 180 kr i skatt.
...just det, du "tar obeskattad inkomst" och betalar för din privatkonsumtion.

100% rätt förstått.

Och så ska det givetvis inte va, utan ränteavdragen ska bort. Lika absurt vore det att låta hyresgäster dra av sin hyra i deklarationen.
__________________
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-24 kl. 00:14.
2017-12-24, 00:18
  #52593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Nu får ni ge er och leta ord. Man får ju förklara samma sak om och om igen. Mina första förutspåelser står fast. Räcker gott för mig.

Låt oss nu se om det blir en krasch. Ingen än så länge iaf. Så får ni som hoppas på det hålla på och jiddra som fjortisar tills dess. Själv är jag nöjd att det inte är någon.
Min FÖRUTSPÅELSE är att kraschen har börjat med -15%, och jag FÖRUTSPÅELSE att det blir -15% till jan-maj.
2017-12-24, 02:49
  #52594
Medlem
Centauris avatar
Läste häromdagen att folk kommer börja hyra ut sina lägenheter istället för att sälja. Hur fan lyckas de med det? Det är väl för fan ingen ursäkt för uthyrning?

Söker man hos BRF styrelse och skriver vadå?

"Buhu, jag fick inte såld för x miljoner och vill nu hyra ut istället".

Inte fan funkar väl det?
2017-12-24, 06:15
  #52595
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Vad är "överbetalda" löner? Det är ju uppenbarligen inte tillräckligt höga löner för att dom skall klara av att behålla personer på nyckelpositioner, då koncernchefen nyligen blev rekryterad till Castellum. Sedan kan det ju givetvis vara andra faktorer som gör jobbet hos Castellum mer attraktivt, men om du nu tycker att någon har "överbetalda" löner så får du väl[B ]tipsa journalisterna [/b] då!



Serneke(och NREP).

Det är 12 totalt, men ja även de 4 på våning 71-73.

Det är ju det jag gör med mina inlägg i den här tråden, många bäckar små. Har direkta vittnesuppgifter om löner hos allmännyttan i gbg: Huvudkontor/allmännyttan (Minns tyvärr ej om det var Poseidon eller Bostadsbolaget men tyvärr är det nog samma skit i bägge och, men kan lätt ta reda på vilket om du insisterar) men att vittnet ställer upp är nog knappast troligt då han själv var anställd där. (Min fd flickväns farsa).

Sen kan du kolla på Grefabs "Ockerhyror" för båtplatser i Göteborg, En tusenlapp i månaden för en båtplats i normalstorlek (båt 9x3meter) för en bryggan byggd i början på sjuttiotalet med en påle (två delas med andra båtar) gamla som attan.
2017-12-24, 06:36
  #52596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Läste häromdagen att folk kommer börja hyra ut sina lägenheter istället för att sälja. Hur fan lyckas de med det? Det är väl för fan ingen ursäkt för uthyrning?

Söker man hos BRF styrelse och skriver vadå?

"Buhu, jag fick inte såld för x miljoner och vill nu hyra ut istället".

Inte fan funkar väl det?

Jodå, år 2014 ändrades förutseende nog lagen för att hyra ut BR så att det inte längre krävs "beaktansvärda skäl" utan bara "skäl" för att få hyra ut i en sådan i andra hand. Tanken var just situationer som denna:

"Bostadsrättshavaren kan [efter ändringen] också ha rätt att upplåta sin lägenhet om den tillfälligtvis är svårsåld på grund av de marknadsförutsättningar som råder. I så fall kan man normalt sett få upplåta sin lägenhet under högst ett år."

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback