Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-23, 20:48
  #52573
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tänkte snarast på BRF kontra ägarlägenhet.
För och nackdelar med båda. En bra hyresvärd är inte fel heller.
Beror på livssituation, tycke och smak.
Att äga en lägenhet ställer större krav på dig som boende.
2017-12-23, 20:56
  #52574
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tänkte snarast på BRF kontra ägarlägenhet.
För och nackdelar med båda. En bra hyresvärd är inte fel heller.
Beror på livssituation, tycke och smak.
Citat:
Ursprungligen postat av fillefilosof
Att äga en lägenhet ställer större krav på dig som boende.
BRF är förkortning på föreningen för bostadsrättslägenheter. Vad menar du?

Med s.k. ägade lägenheter har du som person ingen makt i föreningen.

På vilket sätt skulle det vara bättre?
__________________
Senast redigerad av fillefilosof 2017-12-23 kl. 20:59.
2017-12-23, 21:11
  #52575
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fillefilosof
BRF är förkortning på föreningen för bostadsrättslägenheter. Vad menar du?

Med s.k. ägade lägenheter har du som person ingen makt i föreningen.

På vilket sätt skulle det vara bättre?
Ägarlägenhet, då äger du din andel av fastigheten och har all makt över den, har lagfart, det finns ingen förening men visst samarbete ägare mellan måste till osv osv ... men helt meningslöst att diskutera då det finns kanske 100 ägarlägenheter totalt i Sverige, och inget tyder på att det kommer att öka.
__________________
Senast redigerad av Strasburg 2017-12-23 kl. 21:14.
2017-12-23, 22:00
  #52576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet med ägarlägenheter är att du inte har koll på vilka dina grannar är.
Visst, bostadsrättsföreningen fyller en viss "apartheid-funktion" vilket säkert kan upplevas som positivt ibland. Så om det är god harmoni i föreningen funkar nog allt bra.

Men om vi ser på de nyskapade föreningarna med skyhöga lån som folk ska ha tillsammans med sina nya och okända grannar, så kanske ändå fördelarna med ägarlägenheter kommer att väga tyngre i framtiden.

Sedan kommer nog också bostadsrättsföreningarnas möjligheter att ställa krav på vem som kan flytta in försvagas allt eftersom kraschen rullar på och det byggs allt mer. Segregationsvärdet minskar då i vilket fall som helst.

Enda sättet att "segregera sig" blir då att äga villa eller ägarlägenhet.

Nej, som sagt, jag tror att bostadsrätternas dominans i mångt och mycket beror på att man kunnat stoppa upp dem med en massa lån, som köparna inte tänker på. En ägarlägenhet måste säljas ren.

Låt mig påminna om att ett hektar skogsmark i södra Sverige kostar lika mycket som en kvadratmeter bostadsyta i Stockholms innerstad. Vill man säkra framtida segregation för sin familj så bör man fundera över vilken av dessa två investeringar som är bäst.

disclaimer: Jag använder här medvetet begreppen apartheid och segregation något provokativt, och givetvis inte bokstavligt korrekt.
__________________
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-23 kl. 22:12.
2017-12-23, 22:11
  #52577
Medlem
bohrdohrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Det ser inte så containeraktigt ut på planlösningen som går att finna via din länk. Ser mer ut som ett rätt schysst korridorboende https://bostad.stockholm.se/uploads/...studentrum.pdf

Det har du helt rätt i. Det är inga containrar utan en platsbyggd betongkonstruktion i två våningar som containers sedan ska staplas på. Så det är inget tillfälligt bygglov där. Det kommer sedan gå åt helvete när de väl ska "staplas" och antagligen därför de bara släpper denna del nu. Första prognosen för inflyttning i etapp 1 var väl 2016 typ. Det är dessutom riktiga skräpbostäder, de där lägenheterna kommer ha utkragande containers över sig och utsikt i markhöjd mot en trång gård. Vi ska inte gå in på containerlägenheterna, de är nog ännu värre. De använder sig knappt ens av containers då de insåg att det inte gick att få in en godkänd bostad i en container. Så de sågar upp hela långsidorna och behåller endast kortsidorna och sätter sedan ihop flera moduler vilket leder till erm intressanta lösningar.

Ae glöm detta bolag, det är mycket skumt med ett dåligt rykte i branschen (ingen vettig vill arbeta med dom). Då tror jag mer på Berts projekt.
2017-12-23, 22:14
  #52578
Medlem
Det säljs faktiskt några ägarlägenheter just nu, och en av dessa såldes nyligen, 248 m2 stor, våning 70.
2017-12-23, 22:32
  #52579
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det säljs faktiskt några ägarlägenheter just nu, och en av dessa såldes nyligen, 248 m2 stor, våning 70.
Jag vet, 4 st penthouse med 8 meter takhöjd, i Veidekkes torn i Göteborg. Under dem är en massa våningar BRF, och hotell. Känns som en inte helt problemfri lösning. Ägarlägenheterna har inget o sätta emot när den gigantiska BRF:en fattar beslut om fastigheten i framtiden.
__________________
Senast redigerad av Strasburg 2017-12-23 kl. 22:38.
2017-12-23, 22:35
  #52580
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Skärpning. Du överskattar grovt vad en lönesänkning skulle innebära, dividera eventuell summa du sparar med de 72 000 bostäderna som dom förvaltar....

Sedan konkurrerar dom med privata fastighetsbolag om samma personal. Koncernchefen för GBGs allmännytta rekryterades t ex nyligen till Castellum.

Skriver jag ngt så finns det underlägg. I allmännyttan förekommer det överbetalda löner punkt slut.
2017-12-23, 22:47
  #52581
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Skriver jag ngt så finns det underlägg. I allmännyttan förekommer det överbetalda löner punkt slut.

Vad är "överbetalda" löner? Det är ju uppenbarligen inte tillräckligt höga löner för att dom skall klara av att behålla personer på nyckelpositioner, då koncernchefen nyligen blev rekryterad till Castellum. Sedan kan det ju givetvis vara andra faktorer som gör jobbet hos Castellum mer attraktivt, men om du nu tycker att någon har "överbetalda" löner så får du väl tipsa journalisterna då!

Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Jag vet, 4 st penthouse, i Veidekkes torn i Göteborg

Serneke(och NREP).

Det är 12 totalt, men ja även de 4 på våning 71-73.
2017-12-23, 22:48
  #52582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Jag vet, 4 st penthouse med 8 meter takhöjd, i Veidekkes torn i Göteborg. Under dem är en massa våningar BRF, och hotell. Känns som en inte helt problemfri lösning. Ägarlägenheterna har inget o sätta emot när den gigantiska BRF:en fattar beslut om fastigheten i framtiden.
Serneke?

Jaha, det var intressant. Hur har man resonerat då månntro...Det kan väl i alla fall inte tolkas negativt för ägarlägenhetsformen.
2017-12-23, 22:49
  #52583
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
När vi hade 15 i ränta kunde man köpa hus 400 000, idag betalar man 4 miljoner för ett liknade hus, så självklart blir det för dyrt för staten med ränteavdrag när lånen tiodubblats.
När kapitalskatten på ränteintänkter tiodubblas så blir det inte dyrt för staten.
2017-12-23, 23:02
  #52584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Bostadslåneräntor borde därför också beskattas EN gång. Också privatkonsumtion - inget annat. Idag beskattas de NOLL gånger*. Hur du kan yra om risk för DUBBEL beskattning är obegripligt. När du sedan direkt refererar till Nord-Korea så förklarar det kanske att du inte tänkt igenom detta ordentligt.
1. Jag har lånat av Olle. Jag skall därför betala Olle 600 i ränta.
Som det är idag:
2A. Jag medges avdrag för underskott av kapital. Jag tar därför 600 obeskattad inkomst och ger Olle.
3A. Olle beskattas på dessa 600 med 180 kr. Kvar har Olle 420 kr. De är beskattade EN gång.
4A. Staten tar in 180 kr i skatt.

Som det blir med avdrag borttagna:
2B. Jag medges ej skatteavdrag på de 600 kr. Staten tar 180 kr mer i skatt av mig. Resterande beskattade 600 kr ger jag Olle.
3B. Olle beskattas på dessa 600 med 180 kr. Kvar har Olle 420 kr. De är beskattade TVÅ gånger.
4B. Staten tar in 180+180 kr i skatt.

Detta har jag beskrivit ganska många ggr i forumet. Riktigt vad som hindrar folk att förstå detta begriper jag inte. Det är bara att utföra räkneoperationerna själv och verifiera.

Finns det nu folk som vill ha dubbelbeskattning och är konsekventa i det, så respekterar jag det.
T ex bör de ta 30% av sin lön och betala in i frivillig skatt.

Dock ser jag inte detta. Det är som om folk vill införa dubbelbeskattning men ljuga om det. Och vill inte vara konsekvent och genomföra det full ut. Det har jag ingen respekt för. De är patetiska hycklare.

EDIT: Rättelse för felräkning.
__________________
Senast redigerad av Alpha101 2017-12-23 kl. 23:22.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback