Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Norge har betalat för utvecklingen vilket innebar att Norge var med som risktagande part. Vilket de inte ville kännas vid när de skulle dra sig ur. Norge ville tydligen bara vara med och dela ev vinst utan att därför ta någon risk.
Men nu tar vi samtliga pjäser själva, så är det bra med det.
Har du sett avtalen då du kan prata om riskfördelning?
Vi vet att BAE Hägglunds har haft avtal med FMV, som i sin tur haft avtal med dels SvFM och den norska militära anskaffningsorganisationen som i sin tur torde ha avtal med norska försvaret.
I nyproduktion av ett vapensystem gör man typiskt först ett antal utvecklingsavtal, vilka främst görs mellan tillverkaren BAE och FMV. Den norska anskaffningsorganisationen har sedan avtal med FMV om dessa olika avtal när man framskrider. Till slut gör man ett produktionsavtal. Min uppfattning är att Norge hoppade av i detta skede, då produkten var ordentligt försenad och tillverkaren inte hade lyckats lösa alla systemkrav i enlighet med uppställda milestones. Norska anskaffningsorganisationen hävde alltså avtalet med FMV. FMV valde att inte häva avtalet med BAE.
Sannolikt hade avtalet en skiljeklausul, vilket alla större kommersiella avtal har, varför tvisten inte kommer i offentlighet. Jag har inte heller sett något om att tvisten förlikts. Den är eventuellt ännu föremål för behandling i ett skiljeförfarande. Jag antar att dessa offentliga organisationerna har en plikt att berätta om lösningen sedan den kommer.
Jag hör gärna om någon vet om en förlikning eller annan lösning på tvisten.