2017-12-17, 20:12
Medlem
Intressant. Har aldrig känt mig begränsad i dragrörelser (är snarare ovanligt stark i dragrörelser för att vara nybörjare). Bänkpress är jag nog normalstark i, känner inte att det är axelmuskeln som tar slut först i alla fall.

Är däremot relativt dålig på att bära tunga saker, så det tyder väl ytterligare på att det är mittendelen som är svag.
Citera
2017-12-17, 20:19
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBanister
Intressant. Har aldrig känt mig begränsad i dragrörelser (är snarare ovanligt stark i dragrörelser för att vara nybörjare). Bänkpress är jag nog normalstark i, känner inte att det är axelmuskeln som tar slut först i alla fall.

Är däremot relativt dålig på att bära tunga saker, så det tyder väl ytterligare på att det är mittendelen som är svag.
När det gäller bära saker så är det väl främst greppstyrkan, även om du givetvis behöver vara stark i ben/rygg och bål också. Bröst/axel-övningar är inte dragrörelser.
Citera
2017-12-19, 17:47
Medlem
Kommer inom snar framtid att flytta, och i min nya stad finns det en tyngdlyftarklubb jag hört gott om. Skulle gärna träna där, lär ju knappast finnas någon bättre plats för både motivation och för att lära sig mer.

Dock har jag bara några månaders erfarenhet, säkerligen rasslig teknik och är i allmänt medelmåttig form. Är man som relativ nybörjare välkommen på ett sådant gym eller är det något att vänta med något år?
Citera
2017-12-19, 17:55
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BUMMERJACK
Kommer inom snar framtid att flytta, och i min nya stad finns det en tyngdlyftarklubb jag hört gott om. Skulle gärna träna där, lär ju knappast finnas någon bättre plats för både motivation och för att lära sig mer.

Dock har jag bara några månaders erfarenhet, säkerligen rasslig teknik och är i allmänt medelmåttig form. Är man som relativ nybörjare välkommen på ett sådant gym eller är det något att vänta med något år?
Du kommer vara välkommen och dessutom få mycket bra tips om du förblir lika ödmjuk som du är nu. Helt klart rätt val.
Citera
2017-12-19, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Du kommer vara välkommen och dessutom få mycket bra tips om du förblir lika ödmjuk som du är nu. Helt klart rätt val.

Det gör mig väldigt glad att höra!

Jo, jag tänker också så, ifall jag fortfarande tycker det är väldigt roligt att styrketräna om fem år, borde jag rimligtvis vara i bättre form och situation då, ju tidigare jag ser till att omge och lära mig av folk som är duktiga
Citera
2017-12-19, 18:41
Det var någon som påpekade för mig att man inte ska köra en arm i taget(bicepscurls med hantlar). Jag kör långsamt och kontrollerat med en arm i taget, och vänder vristen vid början av rörelsen för att få med underarmar.

När jag kollar runt så kör i stort sett alla dubbel och gör repsen mycket snabbare, fick mig att fundera lite. Tycker jag får bra kontakt med mitt sätt, men kanske inte är optimalt?
Citera
2017-12-19, 19:11
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BUMMERJACK
Det gör mig väldigt glad att höra!

Jo, jag tänker också så, ifall jag fortfarande tycker det är väldigt roligt att styrketräna om fem år, borde jag rimligtvis vara i bättre form och situation då, ju tidigare jag ser till att omge och lära mig av folk som är duktiga
Att omge sig med folk som är starkare och skickligare än en själv är ett mycket bra val, då sporrar man sig själv. Att omge sig med folk som är svaga och knappt kan lyfta gör en liknöjd och slö.
Citera
2017-12-19, 19:31
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Jag kör långsamt och kontrollerat med en arm i taget, och vänder vristen vid början av rörelsen för att få med underarmar.

Att vristens position på något sätt skulle påverka effekten av dina bicepscurls ser jag som extremt osannolikt.
Citera
2017-12-19, 20:39
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Det var någon som påpekade för mig att man inte ska köra en arm i taget(bicepscurls med hantlar). Jag kör långsamt och kontrollerat med en arm i taget, och vänder vristen vid början av rörelsen för att få med underarmar.

När jag kollar runt så kör i stort sett alla dubbel och gör repsen mycket snabbare, fick mig att fundera lite. Tycker jag får bra kontakt med mitt sätt, men kanske inte är optimalt?

Det går utmärkt att köra det sättet du gör. Bara för andra på gymmet gör annorlunda betyder det inte att du gör något fel. Känner du att du får bra kontakt så ser jag ingen anledning att ändra.
Citera
2017-12-20, 08:29
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Att vristens position på något sätt skulle påverka effekten av dina bicepscurls ser jag som extremt osannolikt.
Testa själv så får du se: böj armen och spänn biceps. Vrid sedan handen 180° från rak stångcurl, sedan EZ-curl, hammer-curl, omvänd EZ och omvänd stångcurl och titta samtidigt vad som händer med din biceps. Var får du mest kontraktion?
Citera
2017-12-20, 15:41
Medlem
Istället för att köra 3*1h utspritt på en 3 dagar hur blir det om man kör 2*1.5h på 2 dagar eller 1*3h på en dag?

Blir det mycket mindre effekt att träna allt på en dag? Man kanske inte orkar köra lika hårt och kroppen kanske inte mår bra av ett 3h pass?

Anledningen är att jag styrketränar som komplement till en annan sport som jag vill träna 4-5ggr i veckan och jag behöver 1 vilodag.
Citera
2017-12-20, 15:51
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Testa själv så får du se: böj armen och spänn biceps. Vrid sedan handen 180° från rak stångcurl, sedan EZ-curl, hammer-curl, omvänd EZ och omvänd stångcurl och titta samtidigt vad som händer med din biceps. Var får du mest kontraktion?

Jag vidhåller att mina fötters position inte har någon som helst betydelse för effekten av bicepscurls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in