2014-06-25, 18:48
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veset
Fick Zoloft som jag ska äta tillsammans med mitt Mirtazapin, någon som har denna kombo och vet om det funkar något bra?

Det är en vanlig och "modern" kombo. Många får ingen, eller liten, effekt av läkemedlen var för sig, men när de kombineras boostas effekten. Själv äter jag sedan många år 50 mg Sertralin och 30 mg Mirtazapin och mår som en prins.
Citera
2014-06-25, 18:59
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
Många upplever att SSRI inte verkar positivt innan det gått 4 veckor, mig själv inräknat. Du kommer troligtvis få utsättningssymptom som inte är så roliga om du slutar tvärt nu.

Men sådana här frågor ska egentligen inte jag svara på, du bör fråga din läkare.
Jag vet men jag slutar ändå för jag känner för att sluta på den eftersom jag inte ville gå på den från början, bara för att idiotläkaren inte skriver ut cipralex till mig. Frågan är hur stora utsättningssymptomen blir efter tre veckor bara.
Citera
2014-06-27, 20:38
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Jag vet men jag slutar ändå för jag känner för att sluta på den eftersom jag inte ville gå på den från början, bara för att idiotläkaren inte skriver ut cipralex till mig. Frågan är hur stora utsättningssymptomen blir efter tre veckor bara.

De är värre att kliva på än att kliva av tycker jag.
Citera
2014-06-28, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Det är en vanlig och "modern" kombo. Många får ingen, eller liten, effekt av läkemedlen var för sig, men när de kombineras boostas effekten. Själv äter jag sedan många år 50 mg Sertralin och 30 mg Mirtazapin och mår som en prins.
Är det inte venlafaxin man brukar kombinera med mirtazapin?
Citera
2014-06-30, 21:08
Medlem
orrecrists avatar
Fuck den där jävla inledningsdosen, jag börja med 50 mg direkt & mår som en kung så här dag 5
Pallade inte med att gå runt & känna vemod längre, denna gör susen. har käkat den förut dock många år sedan, den har hjälpt mig som faen genom åren kan jag tala om. Har varit upp på 200 mg en session men de är inget jag rekommenderar känns som man ska spricka vilken sekund som helst, typ som man går runt & är radioaktiv eller nått. Nej 50 eller 100 mg är prima
Citera
2014-07-22, 17:19
Medlem
Har läst typ halva tråden nu, orkar inte mer gnäll/skrämsel om bieffekter.

Jag fick sertralin utskrivet idag, och förväntas börja ta dem idag, eftersom jag har ett återbesök hos läkaren om 10 dagar. Hon skrev ut en udda dos, så apotekaren lade tabletterna i en annan låda, och lade inte med bipacksedeln. Har läst om bieffekter och osmarta kombinationer (tar inga andra läkemedel, dricker inte när jag är ledsen ändå och dricker då fan ingen grapefrukt-juice) samt köpt på mig lite sugtabletter för muntorrhet. Men ingen av dem sa för helvete åt mig när på dagen jag borde ta dem, och hur känsligt det är att det är samma tid varje dag?!

Har förstått det som att många blir pigga av de här tabletterna, borde man då ta dem på morgonen?

En annan fråga om ssri i allmänhet är: Hur fan lyckas ni som fortfarande har fungerande liv hålla ordning på vardagen trots knepiga bieffekter? Doktorn sa att jag kommer få lite fylle-syn ett tag, men det är typ det. Mina tidigare erfarenheter av ssri säger att det är lögn. Har tagit ett par veckor ledigt från jobbet med start på fredag, men ett par veckor räcker ju inte så långt egentligen ifall man måste prova flera olika preparat i flera veckor/st.

Är som ni ser mycket skeptisk till detta. Sökte hjälp "i god tid" istället för att vänta på total panik där man pajar jobbet, blir av med vänner, sumpar hyreskontrakt och man blir självmordisk. Känns ändå som en lose/lose situation på nåt vis. Var vänlig lugna ner mig
Citera
2014-07-22, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kollektivavtal
Har läst typ halva tråden nu, orkar inte mer gnäll/skrämsel om bieffekter.

Jag fick sertralin utskrivet idag, och förväntas börja ta dem idag, eftersom jag har ett återbesök hos läkaren om 10 dagar. Hon skrev ut en udda dos, så apotekaren lade tabletterna i en annan låda, och lade inte med bipacksedeln. Har läst om bieffekter och osmarta kombinationer (tar inga andra läkemedel, dricker inte när jag är ledsen ändå och dricker då fan ingen grapefrukt-juice) samt köpt på mig lite sugtabletter för muntorrhet. Men ingen av dem sa för helvete åt mig när på dagen jag borde ta dem, och hur känsligt det är att det är samma tid varje dag?!

Har förstått det som att många blir pigga av de här tabletterna, borde man då ta dem på morgonen?

En annan fråga om ssri i allmänhet är: Hur fan lyckas ni som fortfarande har fungerande liv hålla ordning på vardagen trots knepiga bieffekter? Doktorn sa att jag kommer få lite fylle-syn ett tag, men det är typ det. Mina tidigare erfarenheter av ssri säger att det är lögn. Har tagit ett par veckor ledigt från jobbet med start på fredag, men ett par veckor räcker ju inte så långt egentligen ifall man måste prova flera olika preparat i flera veckor/st.

Är som ni ser mycket skeptisk till detta. Sökte hjälp "i god tid" istället för att vänta på total panik där man pajar jobbet, blir av med vänner, sumpar hyreskontrakt och man blir självmordisk. Känns ändå som en lose/lose situation på nåt vis. Var vänlig lugna ner mig

Tycker inte de var farligt alls att börja med sertralin. Visst dag 3-4 så hade jag mer ångest än vanligt men efter de så sjönk de ganska snabbt.

Muntorrhet lite extra ibland och kanske lite svårare att somna på nätterna. Men det löser du med än bättre munhygien och att försöka ta sertralinen så tidigt du kan på morgonen.

Har käkat mina i ungefär 2 månader nu och inbillar mig iaf att jag mår betydligt bättre. Vardagen funkar perfekt och t om min ibs verkar ha blivit lugnare av sertralinet. Jag dricker fortfarande alkohol men inga kopiösa mängder och där märker jag att jag blir mer påverkad än annars.

Upplever du tabletterna som väldigt ångestgivande i början så brukar läkaren skriva ut något lätt ångestdämpande annars är de ju bara att sluta? (i enighet med läkaren)

Lycka till och hoppas du mår bättre snart!
Citera
2014-07-22, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kef0
Tycker inte de var farligt alls att börja med sertralin. Visst dag 3-4 så hade jag mer ångest än vanligt men efter de så sjönk de ganska snabbt.

Muntorrhet lite extra ibland och kanske lite svårare att somna på nätterna. Men det löser du med än bättre munhygien och att försöka ta sertralinen så tidigt du kan på morgonen.

Har käkat mina i ungefär 2 månader nu och inbillar mig iaf att jag mår betydligt bättre. Vardagen funkar perfekt och t om min ibs verkar ha blivit lugnare av sertralinet. Jag dricker fortfarande alkohol men inga kopiösa mängder och där märker jag att jag blir mer påverkad än annars.

Upplever du tabletterna som väldigt ångestgivande i början så brukar läkaren skriva ut något lätt ångestdämpande annars är de ju bara att sluta? (i enighet med läkaren)

Lycka till och hoppas du mår bättre snart!

Tack för svaret! Tar en imorrnbitti och skriver en att-göra-lista för dagen ifall det slår mig på något vis, så blir det kanske bra.
Citera
2014-07-23, 11:33
Medlem
Bestämde mig efter många om och men för att ta 25mg imorse istället för de 50mg jag blev rekommenderad. Munnen är inte torr än, men jag har garderat mig med sugtabletter ändå. Diarrén har börjat däremot, men är kontrollerbar så det gör inte så mycket. Är på jobbet. Tog en kodeintablett och hoppas att den ska hindra flödet litegrann. So far so good!
Citera
2014-07-26, 23:31
Medlem
Har nyligen fått Sertralin utskrivet.

Gör inte särskilt mycket utmanande just nu, och det jag undrar är om jag borde börja med min medicin nu eller om jag ska vänta tills en stund innan skolan börjar (om ca en månad)? Medicinen känns ju lite meningslös om jag inte utsätter mig för någon situation där den är avsedd att få mig att må bättre.

Känns ju verkligen som jag borde prova på detta, men är hela tiden tveksam och ifrågasätter om jag verkligen behöver det.
Citera
2014-07-27, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dikon
Har nyligen fått Sertralin utskrivet.

Gör inte särskilt mycket utmanande just nu, och det jag undrar är om jag borde börja med min medicin nu eller om jag ska vänta tills en stund innan skolan börjar (om ca en månad)? Medicinen känns ju lite meningslös om jag inte utsätter mig för någon situation där den är avsedd att få mig att må bättre.

Känns ju verkligen som jag borde prova på detta, men är hela tiden tveksam och ifrågasätter om jag verkligen behöver det.

Tar mellan 2-4 veckor innan du får någon positiv effekt, om du får någon. Enligt min psykiater fungerar de ungefär hälften av fallen någorlunda men man skriver ut dessa preparat för att det är bra om du är en av de som de faktiskt fungerar på.

Bieffekter lär du dock märka av rätt snabbt. Trötthet, ont i magen, självmordstankar, panikattacker, sne kuk, sömnen blir sämre etc. etc.

Nu säger jag inte att du kommer få alla dessa när man frågar folk som tar SSRI brukar väl en tumregel vara att åtminstone 3 bieffekter kommer med på köpet.
Citera
2014-07-27, 11:01
Medlem
TheAlamos avatar
Medicinen fungerar nu igen efter att ha gått fram och tillbaka, men det tog åtta veckor eller något sådant. Dessutom går jag på 75 mg istället för 50 som läkaren skrev ut till mig. Frågan är om hon blir sur när jag ringer och säger att jag höjde dosen utan att snacka med henne? Jag orkar inte ringa henne 500 gånger när hon antingen är på semester eller väldigt sällan svarar vid en udda tid på dygnet, så därför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in