Har läst typ halva tråden nu, orkar inte mer gnäll/skrämsel om bieffekter.
Jag fick sertralin utskrivet idag, och förväntas börja ta dem idag, eftersom jag har ett återbesök hos läkaren om 10 dagar. Hon skrev ut en udda dos, så apotekaren lade tabletterna i en annan låda, och lade inte med bipacksedeln. Har läst om bieffekter och osmarta kombinationer (tar inga andra läkemedel, dricker inte när jag är ledsen ändå och dricker då fan ingen grapefrukt-juice) samt köpt på mig lite sugtabletter för muntorrhet. Men ingen av dem sa för helvete åt mig när på dagen jag borde ta dem, och hur känsligt det är att det är samma tid varje dag?!
Har förstått det som att många blir pigga av de här tabletterna, borde man då ta dem på morgonen?
En annan fråga om ssri i allmänhet är: Hur fan lyckas ni som fortfarande har fungerande liv hålla ordning på vardagen trots knepiga bieffekter? Doktorn sa att jag kommer få lite fylle-syn ett tag, men det är typ det. Mina tidigare erfarenheter av ssri säger att det är lögn. Har tagit ett par veckor ledigt från jobbet med start på fredag, men ett par veckor räcker ju inte så långt egentligen ifall man måste prova flera olika preparat i flera veckor/st.
Är som ni ser mycket skeptisk till detta. Sökte hjälp "i god tid" istället för att vänta på total panik där man pajar jobbet, blir av med vänner, sumpar hyreskontrakt och man blir självmordisk. Känns ändå som en lose/lose situation på nåt vis. Var vänlig lugna ner mig