Citat:
Ursprungligen postat av
Bomullsvanten
Hur är er erfarenhet av "zombie" bieffekten? Är den beständig hela tiden under medicinering eller försvinner den helt efter någon vecka?
Jag är inte 100% säker på att jag vet vilken zombieeffekt som det talas om, men min personliga erfarenhet - baserad på omfattande erfarenhet av psykofarmaka och i synnerhet SSRI-preparat - är att de i vissa fall tenderar att dämpa negativa känslor som generaliserad ångest och oro, panikångest och depression. Men vissa av den här sortens preparat tenderar även att dämpa känslor överlag och göra att de negativa känslor som man ursprungligen försökte medicinera bort med exempelvis Sertralin (Fluoxetin är dock, i mitt fall, ett tydligare exempel på detta) dämpas eller försvinner, men till priset av en allmän känsla av att vara avtrubbad. Detta är en anledning till att jag är negativt inställd till psykofarmaka. Jag anser att exempelvis SSRI kan vara motiverat i vissa fall, men det finns även en viss tendens till överandvändning inom sjukvården.
För att besvara din fråga. Nej, "zombie-bieffekten" har inte försvunnit för min under de 2.5 år som jag har medicinerat med 100 mg Sertralin. Men det kan också bero på hur jag är som person och min specifika problematik i övrigt (som är något mer komplex än bara ångest/depression). Den minskade sexlusten/oförmågan att nå utlösning har dessutom varit ett bestående problem.
Dividerar lite huruvida den här medicinen ens är bra för mig, men är samtidigt rädd för att mitt mående skall försämras ytterligare om jag försöker mig på en uttrappning så som jag mår för tillfället.