Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Åh sjutton, det har min bank helt missat, du borde kanske kallas in som expert som får berätta om denna miss.
Jaha är det kopplat till löneutvecklingen och inte till lönen, var har du läst det någonstans, något du har skrivit ned själv?
Oavsett om de har pengar eller inte så kommer de att bo någonstans vilket skapar ett större tryck på bostadsbeståndet, t.ex. genom att driva iväg svenskar från HR till BR.
Ja men ändå inte tillräckligt och nu verkar byggandet ta tvärstopp.
Om kronan förlorar i värde, tror du då att det kommer krävas fler eller färre kronor för att köpa saker?
Att spå var i konjunkturcykeln man befinner sig är mycket svårt men jag antar att du är en expert som anlitas flitigt av näringslivet, så måste det väl vara om du kan veta sånt här.
Bästa på länge.
Svar på tal.
Priser påväg ned, definitivt.
Men domedagen som Flashback stoltserar med är långt, långt bort.
Är det om möjligt så att 99% av skribenterna i denna tråd inte har något bättre för sig än att sitta i tråkiga hyresrätter, i diverse olika städer.
Man har gråtit blod och funderat på varför man själv aldrig någonsin kunnat ta sig in på bostadsmarknaden. (LÄS: Man är en idiot som inte tagit ett från 16 års ålder som normala Svenskar och heller inte funderat på att studera)
Jag har precis köpt en bostad, precis innan skräckrubrikerna faktiskt. I en bättre förort till Gbg. Sämsta köpläge kort och gott.
Sålt nu också. Till ett vettigt pris men inte som jag tänkt för 6 månader sen.
Men vad fan gör det?
Jag ska bo där i 20 år i denna villa. Jag har råd med det och väldigt många procents uppgång i ränta.
Så är naturligtvis faller för otroligt många idag.
Det krävs något större. Något fullständigt extraordinärt för att Sveriges bostadsmarknad ska falla ner i mörkret.
Finns ALLDELES för mycket folk som söker bostad och ALLDELES för god betalningsförmåga för något annat.
En lågkonjuktur osv är global och inget Sverige styr över. En lågkonjuktur kommer inte att driva halva Sverige ur sina bostäder. Det kommer Sveriges då styrande regering att lösa.
Det skulle leda Sverige som land i en konkurs och kommer inte att ske.
Bostadsbyggandet har planer framöver några år men har nu bromsat eller stannat. INGET nytt planeras. Inte något som redan är bestämt.
Om ett par år är vi på samma brist på bostäder.
Denna dipp vi ser är HELT naturlig.
Inget konstigt alls och är fullt rimlig med tanke på utvecklingen som varit.
Snart är den ”satt” och en stabilitet syns.